رئیس شورای اسلامی روستای ترکان شهرستان خاتم گفت:هرساله در ۱۴ فروردین ماه مراسم دیرینه سنتی چهارده معصوم دراین روستا برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، یزدانی، رئیس شورای اسلامی روستای ترکان شهرستان خاتم گفت: مراسم دیرینه و سنتی چهارده معصوم یکی از آداب ورسوم و اعتقاداتی مردم است که بیش از سه قرن در این روستا برگزار می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه این مراسم باحضور اهالی بویژه مهمانان و مسافران نوروزی از شهر‌ها و استان‌ های همجوار در روستا برگزار می‌شود افزود:در این مراسم اهالی قبل از طلوع آفتاب در جایگاه مخصوص چهارده معصوم که درست در مظهر قنات شمس آباد ترکان واقع شده حاضر می‌شوند و بعد ازبازسازی اجاق‌های مخصوص به خود دراطراف جایگاه و در باغ‌ های نزدیک اطراف می‌باشند و از سالیان دور نسل به نسل به آنان رسیده است آش نذری از جمله آش بلغور گندم، آش جو و... پخته می‌شود.

یزدانی بیان کرد: جایگاه تفریحی مذهبی چهارده معصوم از قرن‌ها پیش که مردم معتقدند مربوط به چهارده معصوم است، اتاقکی گنبدی شکل بنا نموده اند که به گمبه معروف است و تاکنون بارها ساختمان آن تغییراتی یافته، اما سقف گنبدی شکل آن هنوز به صورت گنبد خودنمایی می‌کند که به همت اهالی روستا واداره میراث فرهنگی شهرستان باز سازی شده است.

انتهای پیام/ص

مراسم دیرینه سنتی چهارده معصوم درروستای ترکان شهرستان خاتم برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار