تا ۲۴ ساعت آینده؛

نخستین موج سیلابی وارد سد مارون می‌شود

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان از ورود نخستین موج سیلابی وارد سد مارون طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: موج اولیه هم اکنون وارد سد‌های کرخه، دز و کارون شده و مخازن آن‌ها را به حالت سیلابی درآورده، همچنین تا ۲۴ ساعت آینده نخستین موج سیلابی وارد سد مارون نیز می‌شود، که با توجه به تمهیدات و ظرفیت سازی انجام شده در مخازن سد‌ها امیدواریم که موج اولیه سیلاب‌ها تعدیل شود.

وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی طی بارش‌های اخیر حجم ورودی به سد‌های استان در همه حوضه‌های آبریز افزایش چشمگیری یافته و به شرایط سیلابی می‌رسد، بر همین اساس اعلام آماده باش و اطلاع رسانی صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است.

بهارلویی اذعان داشت: بر اساس پیش بینی‌های قبلی، ظرفیت سازی برای کنترل سیلاب‌های بهاره از زمستان گذشته آغاز شده بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیش‌ترین سیلاب ورودی در حوضه دز و کرخه بوده که پیک آن در حوضه دز در حدود ۳ هزار مترمکعب برثانیه و در حوضه کرخه ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه بوده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی در هفته آینده بیان داشت: سیلاب سنگینی که اکنون در خوزستان و استان‌های بالادست جریان دارد، باعث می‌شود که ظرفیت سد‌های استان پر شود که این مساله می‌تواند در زمان وقوع سیلاب بعدی نگران کننده باشد، البته با توجه به احتمال محقق نشدن بارندگی هفته آینده، قضاوت درباره وضعیت سیلاب آینده زود است.

پیش بینی افزایش رواناب در رودخانه های خوزستان

وی همچنین با بیان اینکه خروجی از سد‌های خوزستان هم اکنون منطبق با تاب آوری و دبی ایمن رودخانه‌ها تنظیم شده افزود: دبی خروجی سد‌ها به گونه‌ای است که مناطق مختلف دچار سیلاب و آبگرفتگی نشوند؛ البته باید در نظر داشت که بخشی از بارش‌ها بعد از سد‌ها اتفاق می‌افتد و باعث فعال شدن حوضه میانی می‌شود که این مساله می‌تواند موجب افزایش رواناب رودخانه‌ها شود.

داریوش بهارلویی با اشاره به افزایش جریان رودخانه‌های استان اظهار داشت: نیاز است که شهروندان و مسافران نوروزی به طور جدی از تردد و توقف در کنار رودخانه ها، مسیل‌ها و مکان‌هایی که احتمال آبگرفتگی وجود دارد، خودداری کنند.

وی اظهار کرد: احتمال افزایش دبی کارون در مقطع اهواز تا بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه وجود دارد که پیش بینی می‌شود پارک‌ها و جاده‌های ساحلی دچار آبگرفتگی شود.

بهارلویی افزود: نظر شهردار اهواز این است که دبی بالای ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه مشکل ساز است، اما مدل‌ها نشان می‌دهد که شهر اهواز و معابر شهری با این میزان دبی دچار آبگرفتگی نشوند و آب تا جاده‌های ساحلی و پارک‌ها را فراگیرد، البته این امر تا کنون تجربه نشده است.

وی بیان کرد: آبگرفتگی‌هایی که تا کنون در برخی مناطق استان اتفاق افتاده ناشی از افزایش خروجی سد‌ها نبوده، بلکه به دلیل بارندگی است، در اروندکنار آبادان نیز بالاآمدن آب انهار تحت تاثیر «مَد اکبر» و خلیج فارس بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییری در خروجی سد کرخه داده نشده، افزود: در پایین دست کرخه در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه آماده باش کامل اعلام شده تا در صورت بروز حوادث ناگهانی و یا شکستن سیل بند‌ها وارد عمل شوند.

به گفته وی تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت عبوری سد کرخه همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در پی پیش بینی بارش شدید تا چهارشنبه، آماده باش سیل در ۱۰ استان اعلام شده است.

انتهای پیام/گ

جاری شدن سیلاب در شهر‌های خوزستان

برچسب ها: حوادث ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار