نماینده مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش تصدی گری دولت راهی برای رونق تولید/ تصمیمات جدی برای امهال وام تولید کنندگان گرفته شود

شرکت‌های دانش بنیان چراغ راه رونق تولید/انارکی گفت: فعالیت بیشتر بخش خصوصی امری است که تنها با کاهش تصدی گری‌ در دولت محقق می‌شود.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در تبیین راهکارهای افزایش "رونق تولید" و اقتصادی در سال ۹۸ اظهار کرد: با توجه به اینکه بعد از جنگ با محدودیت‌های جدی در حوزه های مختلف از جمله مواد اولیه، کالاهای اساسی و تجهیزات کارخانه ای مواجه بودیم اما پس از پیروزی انقلاب با رهنمودهای امام خمینی(ره) و  مقام معظم رهبری در تولیدات نظامی و امنیتی زبانزد منطقه شدیم.

وی افزود: حوزه های مختلفی از جمله نفت، اقلام اساسی و گندم در رسته هایی قرار دارند که ایران در تولیدات آن ها به حداکثر خودکفایی رسیده است، دولت و مجلس باید برای رونق اقتصادی  دست از دوباره کاری بردارند و به مانند سال گذشته که موضوع حمایت از کالای ایرانی را سرلوحه خود قرار داد، رونق تولید و اقتصاد را نیز همانگونه دنبال کند.

انارکی محمدی تاکید کرد: رهبر انقلاب چند سالی است که موضوع اقتصاد را مورد تاکید قرار می دهند و  سال ها را با پیش زمینه اقتصادی نامگذاری می کنند، توجه جدی مقام معظم رهبری به امر اقتصاد نشان از ضعف های بسیار زیادی در قوانین و عملکردهای اقتصادی دولت، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: رونق تولید به مباحث زیادی از جمله معیشت خانوارهای ایرانی، حفظ جایگاه جهانی تولید داخلی، کرامت و شان کارگری، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و همچنین معضل جدی رفع موانع تولید اشاره می کند، مجلس در سال گذشته به دفعات بر موضوع رفع موانع تولید اشاره و پرداخته است اما هم چنان مشکلات زیادی سر راه تولیدات داخلی قرار دارد.

انارکی با اشاره به نواقص موجود در استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیان کرد: جلساتی که با بخش خصوصی داشته ایم نشان می‌دهد که ما از ظرفیت و توان داخلی به طور کامل استفاده نکرده ایم و این امر سبب شده است تا کارخانه‌های داخلی در نهایت با ۲۰ درصد از توان خود فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: زمینه‌های اولیه برای ایجاد رونق در تولید داخلی چیست؟


نماینده مردم رفسنجان و انار در استان کرمان بیان کرد: قطعا تاکید رهبر انقلاب بسیار به جا و به موقع است زیرا علاوه بر اینکه باید قدرت داخلی را همانند قدرت دفاعی به رخ جهانیان بکشیم، بلکه باید برای بی اهمیت جلوه دادن تحریم ها و کشورهایی که، خود را حاکم تمام جهان می دانند؛  تولیدات ملی را به حد کمال برسانیم.

وی درباره راهکارهای رونق تولید گفت: باید عواملی نظیر قیمت ارز و ارزش پول ملی به ثبات برسند تا تولید کننده هزینه های معقولی داشته باشد اما نوسانات سال گذشته ارز، منجر به این شد تا تولیدکنندگان با سود اندک و یا حتی ضرر به تولید خود ادامه دهند، قطعا این موضوع به عملکرد بانک مرکزی برمی گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک ها باید برای خرید تجهیزات داخلی و ماشین آلات خط تولید، تسهیلات بی دردسری را به تولید کنندگان  اعطا کنند. اگرچه تولیدکنندگان بدهی های زیادی به بانک ها دارند و از آن طرف هم دولت بدهی هایی به این قشر دارد، اما باید برنامه ای قوی برای تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی ارایه شود.

وی اضافه کرد: بانک ها باید برای امهال وام تولیدکنندگان، بین سود و جریمه دیرکرد تفکیک قائل شوند. کشاورزان، دامداران، تولیدات صنعتی و نساجی و ... از جمله بخش هایی است که باید مورد توجه نظام بانکی کشور قرار بگیرند.

انارکی محمدی بیان کرد: موضوع دیگری که باید برای رونق تولید مورد توجه قرار گیرد، مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه و دنیاست، زمانی می توان تولید را بیشتر کرد که بازارهای خاص کشورهای همسایه را اشغال و محصولات با کیفیت  با برند ایرانی را در بازارهای هدف به فروش رساند.

وی با اشاره به اهمیت تامین مواد اولیه کارخانجات بیان کرد: نقش پررنگ وزارت صمت برای تسهیل واردات مواد اولیه با قیمت مناسب و نرخ رسمی ارز، موضوعی است که در رونق تولید بسیار موثر است.

انارکی محمدی بیان کرد: موضوع آخری که باید به آن اشاره کنم بروکراسی‌ اداری است که دست و پای فعالان اقتصادی را می بندد البته با راه اندازی پنجره واحد کمی کار راحت‌تر شده است، بطور مثال دیگر تولیدکنندگان برای ثبت شرکت ماه‌ها صبر نمی کنند و با این پنجره واحد می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت شرکت خود را به ثبت برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره بر اینکه دولت برای رونق تولید و اقتصاد کشور در صدر مسئولیت‌ها قرار دارد، گفت: فعالیت بیشتر بخش خصوصی  امری است که تنها با کاهش تصدی گری‌ در دولت محقق می‌شود.

انتهای پیام/

فکری به حال تهاتر بدهی دولت به بخش خصوصی و بدهی آن ها به بانک شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد آقابراری
۲۳:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
ما به امید اینکه وام ما بخشودگی تمدیدمیشود امیدوار بودیم چون واقعن چیزی نداریم که بخواهیم پرداخت کنیم خواهشن یه فکری به حال ما بکنین
Iran (Islamic Republic of)
حامدآقابراری
۲۳:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
پرونده وام من پایان سال 96 تکمیل شده وام خسارت1397/01/21 به حسابم واریز شده است پرداختش سال1398میباشد برای چه وام ما نباید تمدید شود همین شرایط دوستم داشت یه روز کارهای پرونده را انجام دادیم درسال 96 وام دوستم را سال 96به حسابش واریز کردن ولی وام مرا سال 97 واریز کردن چرا وام دوستم تمدید شد ولی من مشخص شده نیست این سهل انگاری از بانک کشاورزی هستش که وام مرا سال 96 واریز نکرد ما چه گناهی داریم مگر قانون برای همه یکسان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
کاهش تصدی گری دولت یعنی واگذاری به افراد با صلاحیت و فروش سهام آن کارخانه در
بورس نه واگذاری به افرادی خاص و فاقد قدرت مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
بايد بيشتر به توليد کننده اهميت داده بشه چه خرد چه کلان
آخرین اخبار