سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: مقبره سرداران مکری آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

اسماعیل رحیمی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: به مناسبت نوروز ۹۸ مقبره سرداران مکری با همکاری شهرداری آماده گردید تا در ایام تعطیلات مورد بازدید مسافران و گردشگران نوروزی قرار گیرد.

وی افزود: راهنمای گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مکان تاریخی برای راهنمایی گردشگران و مسافران عزیز مستقر می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این مکان تاریخی از مورخه ۲۹ اسفندماه ۹۷ الی ۱۳ فروردین ماه  ۹۸ همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب برای مراجعه مسافران و گردشگران باز می باشد.

رحیمی یادآور شد: روستا های قلایجی ، حمامیان ، مقبره شیخ احمد کور،مقبره حسن زیرک , پل سلطان , حوض بزرگ  و همچنین مقبره سرداران مکری ، پارک های مختلف سطح شهر، نمایشگاه مردم شناسی و نمایشگاه فروش بهاره بوکان در این ایام آماده میزبانی از مسافران نورزی هستند.

مقبره سردار از جمله آثار ارزشمند و تاریخی باقی مانده از دوره قاجار در شهر بوکان می‌باشد که در پارک ملت این شهر با معماری سنتی بنا شده است.

این بنای تاریخی در زیربنای به وسعت ۱۹٨ متر مربع، دارای یک گنبد مرکزی، ایوان و دو دهلیز در طرفین میی باشد. مصالح به‌کار رفته در این بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به‌صورت تفلیسی و دیوار‌ها، گنبد و طاق‌هایش از آجر چهار گوش می‌باشد؛ ضلع جنوبی که ورودی این بنای خشتی را تشکیل می‌دهد، دارای ایوانی با دو ستون سنگی است که زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.

این مقبره محل دفن خانواده «عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه بوده است. مقبره اصلی سردار عزیزخان مکری در رواق پایین پا مقبره سید حمزه در پارک مقبرة الشعرا تبریز قرار دارد؛ گورستان خانواده سردار به عنوان یکی از مکان‌های مهم تاریخی شهر در سال ۱۳۸۲ توسط میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/م

مقبره سرداران بوکان میزبان گردشگران

برچسب ها: گردشگری ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.