رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: مسجد باباعبدالله نایین با قدمت ۷۰۰ ساله میزبان گردشگران و بازدید کنندگان در ایام نوروز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین، گفت:مسجد تاریخی باباعبدالله نایین در بافت تاریخی شهرستان قرار گرفته که از لحاظ جغرافیایی، این بنا بین دو محله‌ی سرای نو و کوی سنگ واقع شده که از طریق یک معبر به بازار تاریخی شهر متصل می‌گردد.

به گفته وی این بنا از دوره ایلخانانو حدود هفتصد سال قدمت دارد که این بنا در ابتدا به صورت مقبره و بعد‌ها به شکل مسجد در آمده که گنبد این مسجد به شکل گنبد مقبره‌ای در واقع در دوره ایلخانان است که گنبد‌های مقبره‌ای رواج پیدا می‌کند.

 
مدنیان در ادامه افزود: در قسمت گنبدخانه دوازده مقبره وجود دارد که این مقبره‌ها قبل از تفحّص حفاظت اداره میراث فرهنگی، زیر خاک مدفون بوده که بعد پس از بررسی‌های صورت گرفته برای نگه داری آن بر اساس شرایط خاصی در ده سال گذشته انجام می‌شد که مرمت‌های بسیاری از ابتدای انقلاب برای این مقبره‌ها انجام گرفته است.
 
به گفته رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین، این مسجد دو ایوانه است و دو ایوانه بودن مساجد از خصوصیات معماری دوره ایلخانی به بعد می‌باشد و شبستان و زیر زمینی نیز داریم که به نظر می‌رسد ساخت آن بعد از دوره ایلخانان بوده است. گنبد این بنا دو لایه و دو پوسته است که این مساله برای استحکام بیشتر گنبد‌ها انجام می‌گیرد.
 
وی گفت: در کنار این مسجد هم مسجدی است معروف به مسجد حاج ملا اسد که مربوط به دوره صفویه است و در قسمت بیرونی این دو مسجد، گنبدی را می‌بینیم که ساباط مانند است و بسیار شبیه به چهارطاقی‌هایی است که تاثیر گرفته از طاق‌های ایرانیان قبل اسلام است.
 
مدنیان افزود: در چند سال گذشته با کمک هیات امنا و ایام عید در این مسجد برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده و این‌برنامه‌ها برای گردشگران و بازدید کنندگان بسیار جذاب بوده است.
 
رییس میراث فرهنگی نایین در پایان خاطرنشان نمود: این مسجد جزء اولین بنا‌هایی بوده که در شهرستان نایین در فهرست منابع ملی ثبت شده است. 
 
انتهای پیام/م 
 

معرفی مسجد تاریخی باباعبدالله نایین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.