ضیایی کارشناس دریایی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعیت برداشت فراساحلی در کشور بیان کرد: هم اکنون در بخش فراساحلی خدمات متفاوتی در حوزه اکتشاف، بهره برداری صورت میگیرد و شرکتهای داخلی ساخت سکوها، نصب، بهره برداری را انجام میدهند و با هیچ مشکلی در این زمینه روبرو نیستیم.
وی در ادامه افزود: در ارتباط با تهیه تجهیزات ساخت سکو و بهره برداری با مشکلاتی روبرو بودیم که هم اکنون امکان تهیه این تجهیزات به صورت دسته اول و دوم وجود دارد و با توجه به خروج شرکت توتال و پترولیوم انگلیس تمام خدمات در سکوهای نفتی توسط شرکتهای ایرانی صورت میگیرد و در ارائه این خدمات هیچ گونه مشکلی نداریم.
این کارشناس دریایی با اشاره به فازهای بهره داری شده در عسلویه توسط مهندسان ایرانی، گفت: ساخت بیشتر فازهای یک تا بیست و یک عسلویه توسط مهندسان ایرانیها انجام شده و به بهره برداری رسیده و پالایشگاه خلیج فارس تماما ایرانی است که این پالایشگاه بزرگترین تولید کننده بنزین کشور محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: کاهش ۳۰ درصدی مبادلات بازرگانی در حوزه کشتیرانی/ شرکت های کشتیرانی توان مقابله با تحریمها را دارند
ضیایی در خصوص راهکار افزایش سهم فراساحلی ایران در منطقه اظهار کرد: هم اکنون تعدادی حساب حوزههای نفتی مشترک باعربستان، کویت، قطر و عراق داریم که اگر نتوانیم این فازها را به بهره برداری برسانیم این کشورها از ما پیشی میگیرند و سهم ما در بخش فراساحلی کم میشود به همین خاطر اکتشاف و بهره برداری از این فازها برای گسترش پهنه فراساحلی باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم فازبندی اکتشافات در کشور بیان کرد: سرمایه گذاری در بخش استخراج نفت در کشور بسیار سنگین است و اگر بخواهیم تمام بودجه را به این بخش اختصاص دهیم سراسر حوزهها با مشکل مواجه میشود. در طرح قبلی قرار بود شرکتهای سرمایه گذاری خارجی از جمله توتال، پترولیوم مالزی و روسیه همکاری داشته باشند که هم اکنون این شرکتها کنار گذاشته شده اند به همین دلیل برنامه ریزی برای برداشت و استخراج با توجه به این شرایط تغییر کرده است، ولی بامجموع با خدمات داخلی در تمامی حوزهها نفتی موفق هستیم.
انتهای پیام/