پل مه گفت: مبادلات بازرگانی و تجاری در حوزه کشتیرانی ۳۰ درصد کاهش یافته است اما در حوزه صادرات به دلیل نوسانات ارزی شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم.

کاهش ۳۰ درصدی مبادلات بازرگانی در حوزه کشتیرانی/ شرک کشتیرانی توان مقابله با تحریم‌ها را دارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در نشست خبری امروز خود، با بیان اینکه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به آن در سال ۳۱ و ۳۲ همزمان با افزایش مشکلات شرکت‌های کشتیرانی در بخش تخلیه و بارگیری کالا تاسیس شد، گفت: بازیگران و اعضای اصلی این انجمن مدیران شرکت‌های کشتیرانی، نمایندگان حوزه دریایی بندری و بازرگانانی هستند که در بخش دریا و بندر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بندر خرمشهر در دهه ۴۰  اولین و مهم‌ترین بندر دریایی بود که در این حوزه نقش موثری داشت و تمامی کالا‌ها و خدمات از این بندر تبادل می‌شد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی اظهار کرد: در دهه ۶۰ با توجه به تعهدات ساختاری مجوز سندیکا  و در دهه ۷۰ مجوز انجمن کشتیرانی از سو‌ی وزارت کشور صادر شد.

پل مه افزود: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهبود فضای کسب و کار در دهه ۹۰، این انجمن در اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل ملی و سراسری شناخته در حوزه‌های بین‌الملل فعالیت خود را آغاز کرد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی گفت: اتاق انجمن کشتیرانی تنها در حوزه‌های بندری و دریایی فعالیت نمی‌کند بلکه در حوزه آموزش رسانه‌ای و همچنین در بخش حل اختلافات و ایجاد ارتباطات منطقه‌ای فعالیت‌های بسیاری دارد.

پل مه از برگزاری سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به آن در ۲۶ دی ماه خبر داد و گفت: این مراسم با حضور تمامی فعالان حوزه دریایی بندری و کشتیرانی برگزار می‌شود.

وی افزود: بندر و دریا، سر منشا تحولات اقتصاد دریایی است و اقتصاد کشور به این حوزه وابسته است، زیرا که بخش عمده‌ای از ایران دسترسی به آب‌های آزاد جهان را دارد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه ۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا‌ها از گمرک مربوط به بخش دریایی است، گفت: متاسفانه تحریم‌ها به این بخش آسیب‌های بسیار زیادی زده و مهم‌ترین بخشی که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است بخش دریایی و کشتیرانی است.

پل مه تصریح کرد: اولین وظیفه‌ای که از سوی موسسات و دولت باید مد نظر قرار گیرد توسعه این حوزه و حمایت از بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی این بخش است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه شرکت‌های کشتیرانی در ادوار مختلف ورود و خروج داشته اند، گفت: انجمن کشتیرانی ۲۷۰ عضو حقیقی و حقوقی دارد که از نظر تخصص‌های علمی در رتبه‌های بسیار بالایی هستند و جزو شاخصه‌های مهم کشور به شمار می‌روند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی اظهار کرد: ۹۵ درصد از فعالیت‌های بندری و دریایی از طریق این شرکت‌های کشتیرانی انجام می‌شود.

پل مه با بیان اینکه به واسطه تحریم‌ها و خروج یک جانبه آمریکا از برجام اولین نقطه‌ای که از اقتصاد  دچار آسیب شده است، شرکت‌های دریایی و کشتیرانی هستند، گفت: تمامی شرکت‌های خارجی که در حوزه دریایی و کشتیرانی با ایران فعالیت اقتصادی داشتند ایران را ترک کرده اند و ما هم اکنون تنها ۲۰ شرکت لاینر فعال در عرصه حمل و نقل دریایی داریم.

وی توضیح داد: شرکت‌های ایرانی که در زمره لیست سیاه آمریکا قرار داشتند با تحریم‌های جدید احیا شدند بطوریکه  تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی که تجربه‌های زیادی از تحریم‌های قبل داشتند به این لیست اضافه شده اند.

پل مه یادآوری کرد: خوشبختانه ما تجربه‌های بسیار خوبی از تحریم‌های گذشته به دست آورده ایم و قابلیت مقابله با تحریم های شدید‌تر را داریم به شرط این که دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی درباره وضعیت بیمه و خروج شرکت‌های بیمه‌ای از حوزه کشتیرانی گفت: شرکت‌های بیمه بین‌المللی تنها می‌توانند کشتی‌ها را تا مرز آب‌های ایران پوشش دهند و بعد از ورود کشتی ها به آب‌های ایران، آنها از پوشش بیمه خود خارج می‌کنند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی ادامه: در تحریم‌های گذشته به واسته تجاربی که به دست آورده ایم دو موسسه داخلی کیش و قشم را راه اندازی کرده ایم تا مشکل بیمه کشتی‌ها برطرف شود. این دو موسسه با مذاکره کشور‌های منطقه و خارج از منطقه راه اندازی شده اند و کشتی‌های ما می‌توانند با بیمه‌های داخلی تردد کنند.

وی با بیان این که متاسفانه در دوره برجام دولت به این شرکت‌ها بی توجهی کرد، افزود: بی توجهی دولت به  شرکت‌های بیمه‌ای باعث تعطیلی آن‌ها شد و این درحالی است که دولت از شرکت‌هایی حمایت کرد که در دوران تحریم ایران را ترک کرده بودند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی توضیح داد: ۳۰ درصد از حجم مبادلات بازرگانی در بخش خارجی کاهش یافته، اما خوشبختانه در حوزه صادرات به دلیل نوسانات ارزی شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم.

 پالایشگاه‌های ایران قابلیت تولید سوخت‌های کم مصرف کشتیرانی را ندارند

وی توضیح داد: چندی پیش جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که اولین لطمه از تحریم‌ها را بخش دریایی دیده است و ۲۰ شرکت فعال در عرصه بین‌المللی دچار مشکل شده‌اند. ما با توجه به صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور انتظار داریم که حمایت‌های لازم را از بخش کشتیرانی و حوزه بندری و دریایی داشته باشند.

پل مه اظهار کرد: در بخش دریا، بندر و کشتیرانی، خصوصی سازی به صورت کامل اجرا نشده است و ما هنوز حضور دولت را در بخش‌های مهمی از کشتیرانی شاهد هستیم این در حالی است که دولت در این بخش باید نقش حمایتی داشته باشد.

وی یادآوری کرد: انتظار داریم که قانون حمایت‌های مالی و معنوی و اقتصادی از کشتیرانی در قالب دو فوریت و یا سه فوریت تصویب شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه بر طرف شود.

دبیر کل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه سوخت بخش کشتیرانی تابع کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل دریایی (INO) است گفت: طبق قانون این سازمان میزان سولفور سوخت دریایی باید کاهش یابد و در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد برای مصرف برسد، اما در ایران با توجه به شناور‌هایی که وجود دارد امکان کاهش مصرف سوخت نیست و از سوی دیگر پالایشگاه‌های موجود در ایران قابلیت تولید چنین سولفور سوختی را ندارد.

انتهای پیام/

۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا‌ها از گمرک مربوط به بخش دریایی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار