مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی کرمان، تهیه کتابچه، نقشه راهنمای گردشگری، نصب تابلو‌های راهنما و تابلو‌های شناسنامه‌ای و مرمت معابر و جداره‌های تاریخی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای معرفی و رونق گردشگری بافت تاریخی کرمان، عنوان کرد.

بافت تاریخی کرمان، مهیا برای بازدید علاقه‌مندانپیمان سلیمانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با بیان اینکه ۹۵ درصد جاذبه‌های تاریخی کرمان در ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی قرار دارند، گفت: این آثار شامل آثار تاریخی و فرهنگی، موزه‌ها و گنجینه‌ها هستند که هسته اصلی و مرکز بافت تاریخی بازار است.

وی با اشاره به اینکه برای این مجموعه آثار، علاوه بر اقدامات انتشاراتی و چاپی، کتابچه‌ای با عنوان کرمان گنجینه تاریخ، تهیه شده است، افزود: در این کتابچه به صورت خلاصه، عمده آثار تاریخی و فرهنگی شهر کرمان در قالب عکس، نقشه‌های قدیمی کرمان و بیان مطالبی معرفی شده اند.

سلیمانی بیان داشت: این کتابچه برای سومین سال با آخرین ویرایش به صورت رایگان در ایام نوروز و در طول سال توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی کرمان در یک مقیاس بزرگ‌تر به صورت ویژه، نقشه گردشگری همراه با ارائه اطلاعاتی از تمام آثار و گردشگری‌ها تهیه شده است، بیان داشت: با این نقشه به راحتی می‌توان آثار تاریخی و موزه‌ها را پیدا کرد.

سلیمانی اظهار داشت: امسال دو سری نقشه چاپ می شود یک سری نقشه ثابت گردشگری بافت تاریخی کرمان است و یک سری دیگر دو طرف دارد که یک طرف نقشه معرفی آثار استان و طرف بعدی نقشه هوایی بافت تاریخی کرمان که در اختیارگردشگران قرار می گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی کرمان گفت: این نقشه که با همکاری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه شده است، امسال در دومین سال خود در ایام نورورز به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی از تهیه تابلو شناسنامه‌ای برای ۱۲۰ اثر ثبت ملی در بافت تاریخی کرمان سخن گفت و بیان داشت: این تابلو شناسنامه‌ها شامل: نام اثر، شماره ثبت، تاریخ ثبت، قدمت و استانداردی برای مردم و مسئولان است که بخشی از آن‌ها پارسال طراحی و نصب شده اند و امسال در فاز دوم به پایان می‌رسند.

سلیمانی از نصب تابلو‌های راهنمای گردشگری برای تمام معابر منتهی به آثار تاریخی سخن گفت و افزود: این تابلو‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده اند و تا قبل از عید برای همه آثار نصب می‌شوند که به گونه‌ای مکل نقشه گردشگریند.

وی افزود: ممکن است برای یک اثر یک تابلو تا چهار تابلو نیز نصب شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی کرمان به اقدامات صورت گرفته در حوزه مرمت و حفاظت با همکاری معاونت میراث فرهنگی اشاره کرد و تصریح کرد: با بهره بردن از اعتبارات استانی، اقداماتی برای معابری که منتهی به آثار تاریخی می‌شوند، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حفاظت و مرمت بخشی از معابر و جداره‌های تاریخی از امسال شروع شده است و تاکنون ۷۰ درصد این کار پیش رفته است و تا اویل تیر ۹۸ به اتمام می‌رسد، افزود: مرمت تکیه نوروز علی، مرمت جداره شرقی بازار قلعه محمود، رواق‌ها و ورودی میدان ارگ، معبر منتهی به خانه اعظمی، معبر منتهی به خانه کاظمی، بخشی از معابر بافت آتشکده، جزء پروژه حفاظت و مرمت است.

انتهای پیام/ح

بافت تاریخی کرمان میهمان پذیرایی از گردشگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار