بطحایی با انتقاد از انتقال بخشی از ماموریت های آموزش عالی به آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش عمومی از ماموریتهای اصلی منحرف شده است.
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با روسای ادارات سازمان استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان استانهای یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان؛ روسای کمیتههای علمی المپیاد و اعضای شورای مرکزی اندیشکده دانشپژوهان جوان با اشاره به ویژگیها و شرایطی که جامعه امروز با آن مواجه است، اظهار کرد: باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد.
وی با طرح این پرسش که «در حوزه آموزشوپرورش عمومی باید با چه سیاست و رویکردی حرکت کنیم که آموزشوپرورش عمومی را با تهدید مواجه نکند»، اظهار کرد: دانش آموزان در مدرسه باید مهارتهای زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل کنند و این، از مأموریتهای اصلی آموزشوپرورش عمومی است و هر عاملی که این مأموریت اصلی را تحتالشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد.
بطحایی افزود: متاسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزشوپرورش منتقل شده است و برخی هم به این روند میبالند، اما این نادرست است، زیرا آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از ماموریت اصلی این حوزه شدهایم به همین دلیل در کلاسهای ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس میکنیم؛ لذا با این الگوبرداریها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمیشود.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید به تربیت نخبگان توجه کرد، گفت: حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود کاهش یابد و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه رقابتهای فردی در دنیای امروز جایی ندارد و باید فعالیتهای گروهی جایگزین آن شود، اظهارکرد: کودکان باید طعم شکست و پیروزی را با همدیگر تجربه کنند و نباید با ایجاد رقابتهای فردی یک نفر طعم پیروزی و دهها نفر طعم شکست را تجربه کنند همچنین باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در شرایطی که تفکر کودکان هنوز انتزاعی نشده است آنها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شکست نکنیم.
بطحایی گفت: پس از افتتاح طرح کلاسهای بازی و یادگیری کودکان در مدارس برخی افراد انتقاد کردند که انجام این کارها ارزشی ندارد و چرا انجامش میدهید؛ پاسخ من به آنان این بود که مگر میتوان کودکان را در پشت نیمکتهای زمخت نشاند و آنان را از طبیعت کودکی شان جدا کرد و آموزش داد و تربیت کرد.
وی با اشاره به اهمیت اندیشکدهها برای جامعه به لحاظ بررسیهای علمی گفت: در این جلسه نیز مسائل زیادی توسط حاضرین محترم مطرح شد که لازم است تا اندیشکدهها با بررسی این پرسشها و مسائل برای آنها راهحل ارائه دهند.
انتهای پیام/