معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در این استان یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مراتع قرق شده وجود دارد که با اعتبار چهار میلیارد ریالی از اول فروردین تا آخر اردیبهشت حفاظت از آن انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عبدالرضا مهاجری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: جلوگیری از ورود دام قبل از موعد مقرر بدون شک به سود مراتع و منابع طبیعی و بویژه خود دامداران و عشایر است، زیرا مراتع غنی برای دامداران عواید بیشتری خواهد داشت.

 
وی هزینه احیای هر هکتار مرتع را ۲ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: احیای هر هکتار بیابان ۶۰ میلیون و جنگل پنج میلیون ریال هزینه دارد.
 
وی تعداد واحد‌های دامی عرصه‌های مرتعی استان را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اعلام کرد.
 
وی اظهارداشت: یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مراتع قرق شده وجود دارد که با اعتبار چهار میلیارد ریالی از اول فروردین تا آخر اردیبهشت حفاظت از آن انجام خواهد شد.
 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهر‌های بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با ۲۴ هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می‌دهند.
 
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه کاشت درخت افزود: درختان نقش حیاتی در زندگی انسان‌ها و سایر موجودات دارند بطوری که هر درخت اکسیژن سه نفر را تولید می‌کند و هر هکتار جنگل ۲.۵ تُن اکسیژن تولید می‌کند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان به دیگر مزایای زیست محیطی پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: هر هکتار جنگل هشت تُن دی اکسید کربن را مهار و حجم زیادی از ریزگرد‌ها و گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.
 
مهاجری با اشاره به استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم با شرایط آب و هوایی اصفهان همچون بادام آمارا، ارژن و اسکوپاریا، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از سه هزار هکتار از عرصه‌های مراتعی و جنگلی این استان احیا می‌شود.
 
به گفته این مسوول منابع طبیعی اصفهان، هر ساله در حدود ۲ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان عملیات کشت به وسیله بذر انجام و در یکهزار هکتار از مناطق جنگلی عملیات احیا اجرا می‌شود.
 
مهاجری اضافه کرد: ۶۰۰ هزار هکتار از مراتع استان نیاز به مراقبت خاص نیاز دارد و در برخی مناطق نیازمند احیاست و بخشی از طرح‌های احیا با مشارکت فعالان بخش خصوصی و تشکل‌ها انجام می‌شود.
 استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد. 
 
انتهای پیام/م 
 

جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع اصفهان ضروری است

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار