هزینه‌های کلان طرح‌های علمی و فضایی ناسا سبب شده است تا کاخ سفید دربودجه سال آینده خود سهم پروژه‌های علمی را به میزان فراوان کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کاخ سفید به ناسا پیشنهاد داده است پروژه ساخت رصدخانه فضایی WFIRST که لقب نسل آینده رصدخانه‌های فضایی در جهان را دارد به دلیل هزینه‌های بالای ساخت متوقف کند.

مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند این یکی از بزرگ‌ترین ماموریت‌های فضایی ناساست و به شدت پیگیر انجام آن هستند. تلسکوپ فضایی WFIRST از دسته تلسکوپ‌های مادون قرمز است و هدف از ساخت آن کشف مناطق قابل زیست در سیاره‌های فرا خورشیدی، کشف اسرار ماده تاریک و شناسایی مناطق جدیدی از فضاست.

کاخ سفید به تازگی بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی آینده را منتشر کرده است که در آن بودجه فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی در زمینه‌های مختلف کاهش یافته است؛ مقام‌های ناسا پیگیر دریافت بودجه برای ساخت تلسکوپ فضایی WFIRST هستند که پس از تلسکوپ جیمز وب به فضا پرتاب خواهد شد.

تاخیر در ساخت و افزایش هزینه‌های تلسکوپ درحال ساخت جیمز وب یک از دلایلی است که سبب اختصاص نیافتن بودجه برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی نسل آینده شده است.

ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب jwst بار‌ها به تعویق افتاده است و کارشناسان امیدوار هستند در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود؛ این تلسکوپ قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.

محققان ناسا اعلام کرده‌اند دو تلسکوپ فضایی WFIRST و JWST مکمل یکدیگر برای جست و جو در فضا هستند و ساخت هر دو ضروری است.

تلسکوپ WFIRST قادر به تهیه نقشه‌های بزرگی از گستره فضاست و می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره شکل گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهد.

این تلسکوپ قادر به مشاهده و تصویر برداری اجسام با طیف نور مرئی و نور مادون قرمز است.

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند دو تلسکوپ ماموریت و فناوری ساخت متفاوت دارند و تلسکوپ جیمز وب نمی‌تواند برای کلیه ماموریت‌های فضایی به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته کارشناسان ناسا لغو پروژه ساخت تلسکوپ فضایی WFIRST لطمه فراوانی به کوشش‌های علمی پژوهشگران وارد خواهد کرد. کارشناسان سال‌ها وقت صرف ساخت و بررسی درباره اهداف ساخت این تلسکوپ کرده‌اند.

منبع:Cnet