در حال حاضر تلسکوپ‌های زمینی فوق العاده قدرتمندی در حال ساخت است که در صورت تاخیر در راه‌اندازی علاقمندان به فضا از مشاهده بسیاری از شگفتی‌های فضایی محروم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعلام کرده‌اند با مشارکت گروهی از دانشمندان از کشور‌های مختلف در حال ساخت تلسکوپ سی متری (Thirty Meter Telescope) مشهور به TMT در هاوایی آمریکا هستند، جایگزینی مناسب برای تلسکوپ فضایی جیمز وب و حتی جانشینان این تلسکوپ در دهه‌های آینده میلادی خواهد بود.
 

با وجود استفاده از انواع فناوری‌ در ساخت این تلسکوپ و وجود موقعیت مکانی فوق العاده در منطقه هاوایی، بروز انواع مشکلات به‌ویژه بحث مالی سبب شده است تا در راه اندازی وبهره برداری از این تلسکوپ که بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی نام گرفته است، تاخیر رخ دهد.

محل ساخت این تلسکوپ مورد اختلاف نهاد‌های سازنده و دولت محلی هاوایی بود که در نهایت با پیروزی در دادگاه سازندگان تلسکوپ تصمیم گرفته شد که محل احداث آن تغییر نکند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان (Giant Magellan Telescope) که به اختصار GMT نام دارد،‌ تلسکوپ زمینی فوق العاده قدرتمندی دیگر در حال ساخت در کشور شیلی است، کارشناسان اعتقاد دارند با پایان ساخت و بهره برداری ار این پروژه می‌توانند اسرار فراوان گیتی را کشف کنند. 

این تلسکوپ نیز در مسیر ساخت با مشکل‌های مختلف مواجه شده است و کارشناسان امیدوار هستند پیش از بازنشستگی تلسکوپ فضایی هابل کارساخت آن به پایان برسد تا بتوانند به رصد ادامه دهند.

تلسکوپ GMT نیز دارای آینه‌های هشت و چهار دهم متری است و یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای ساخت آن هزینه بسیار بالا و تامین نشدن بودجه کافی است.

تلسکوپ فضایی هابل در دهه ۹۰ میلادی به فضا پرتاب شده و تاکنون داده‌های ارزشمندی به زمین ارسال کرده است. در چند وقت اخیر این تلسکوپ دچار مشکل و حتی بروز احتمال بازنشستگی زودرس شد که خوشبختانه کارشناسان موفق به فعال سازی سیستم پشتیبان ژیروسکوپ برای آن شدند.

کارشناسان تلسکوپ فضایی جیمز وب JWST را جانشینی فوق العاده برای هابل معرفی کرده‌اند که درصورت اتمام ساخت و پرتاب به فضا می‌تواند اطلاعات جامعی به زمین ارسال کند.

کارشناسان امیدوار هستند تلسکوپ فضایی هابل تا سال ۲۰۲۰ به فعالیت خود ادامه دهد. تلسکوپ فضایی جیمز وب برای فعالیتی پنج ساله طراحی شده است، هرچند دانشمندان امیدوارند به مدت ۱۰ سال به فعالیت خود ادامه دهد.

با توجه به تاخیر در ساخت ۲ تلسکوپ سی متری و بزرگ ماژلانی و نیز زمان نامشخص ساخت و تکمیل تلسکوپ فضایی جیمزوب کارشناسان اعلام کرده‌اند در صورت بازنشستگی پیش از موعد تلسکوپ فضایی هابل، ابزار رصدی قوی در فضا ندارند و این می‌تواند سبب تاخیر در پروژه‌های فضایی شود.

از جمله دیگر تلسکوپ‌های زمینی آینه‌ای که کارشناسان امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۰ ساخت آنها تکمیل و در اکتشافات فضایی مورد استفاده قرارگیرند تلسکوپ زمینی Extremely Large Telescope را می‌توان نام برد که دارای آینه‌هایی به ابعاد ۲۵ تا ۴۰ درقطر است.

منبع:spacenews

انتهای پیام/

آشنایی با ۲ نوع تلسکوپ نجومی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار