اردیبهشت سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخبار متعددی داشت که در این بسته خبری آن‌ها را بازگو می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اردیبهشت ماه سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخبار متعددی داشت که در این بسته خبری آنها‌ را بازگو ‌می‌کنیم.

برای بهره‌وری بهتر از انرژی باید از فناوری‌های نوین بهره برد

سیروس وطن‌خواه دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ در اولین گردهمایی شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه انرژی  با اشاره به اهمیت انرژی‌ گفت: بدون شک‌ آینده کشور در گرو انرژی‌های مختلف‌ است و اگر مشکلی در حوزه آب و یا دیگر انرژی‌ها به وجود آید، آینده کشور دست‌خوش تغییراتی خواهد شد.

وطن‌خواه ادامه داد: بهبود‌ انرژی نیاز به سیاست‌گذاری و بازیگران مختلف دارد و این بازیگران آحاد مردم و کسب و کارهای خصوصی هستند، امروز شتاب‌دهنده‌های جدیدی که در حوزه‌های‌ مختلف‌ انرژی‌ فعالیت می‌کنند می‌توانند تفکر یک مدیر قدیمی را تغییر دهند.

کسر خدمت سربازی و حمایت از پایان نامه‌ها در ستاد هوایی معاونت علمی

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص یکی از اهداف تعیین شده در ستاد، گفت: حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فرصت‌های مطالعاتی پسادکترا برای تکمیل پژوهش‌های مرز دانشی داخل از مهم‌ترین اولویت‌های تعیین شده در ستاد است که بری تحقق این هدف، اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

به گفته منطقی، اعتبار مصوب برای این طرح ۱۲۰۰ میلیون ریال بوده که به حمایت از بیش از ۳۰ عنوان پایان نامه و بالغ بر ۲۰ عنوان کتاب و اعطای کسر خدمت علاوه بر حمایت مالی منجر شده است.

با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند بسازیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های معاونت علمی با شرکت‌های فرودگاهی کشور  در رابطه با اهمیت دانشگاه‌ها و صنعت در کشور اظهار کرد: صنعت و دانشگاه ما بومی نیست و به واسطه همین است که در حال حاضر بزرگترین صادرات ما در حوزه‌هایی غیر از صنعت، کشور ما به اقتصاد نفتی و مفت‌خواری عادت کرده است و رانتی که به واسطه اقتصاد به وجود آمده بدون دانش و فناوری رشد نمی کند.

ستاری در رابطه با مشکلات ساختاری موجود در کشور اظهار کرد:‌ به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم و در حوزه نظامی، آی سی تی، پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت خوبی آغاز شده است و مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که ما راهی نداریم جز اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم؛ کشور با پول نفت نمی‌چرخد.

برگزیدگان المپیاد نانو به بنیاد ملی نخبگان راه پیدا می‌کنند

نهمین المپیاد نانو بصورت هم­زمان در ۱۲۸ شهرستان برگزار شد. در این آزمون نزدیک به ۱۹ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه ثبت نام کرده بودند، استان‌های کردستان، کرمانشاه، فارس، خوزستان و هرمزگان بیشترین مشارکت را در این المپیاد داشتند که در این میان استان فارس با ۱۱ حوزه و کردستان با ۱۰ حوزه بیشترین حوزه‌های امتحانی را دارا بودند. لازم به‌ذکر است که تمامی استان‌ها حداقل یک حوزه امتحانی داشتند.

در هشتمین دوره المپیاد نانو داوطلبی از استان قزوین مدال طلا المپیاد را به‌دست آورد. هدف از برگزاری المپیاد نانو شناسایی استعداد‌های برتر دانش‌آموزی و کمک به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در زمینه فناوری نانو است.

میانگین مهاجرت دانشجویان ایرانی کمتر از سایر کشورهاست

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست روسای ۳۰ دانشگاه متولی همکاری‌های علمی بین المللی در وزارت علوم گفت: میانگینمهاجرت دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور از میانگین جهانی نیز پایین‌تر است و ارائه آمار‌های غلو آمیز از طرف برخی از افراد در این خصوص صحیح نیست.

تفاهم نامه همکاری معاونت و دانشگاه تهران در زمینه تاسیس و توسعه مرکز شتاب‌دهی

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تاسیس و توسعه مرکز شتاب‌دهی و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه ICT و فضای مجازی، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل یکی از شرکت‌های اپراتور تلفن همراه و علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب منابع معاونت علمی برگزار شد.

کمبود منابع وام و تسهیلات در حوزه فناوری معنا ندارد

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در نشست هم‌فکری با مراکز شتاب دهی بابیان اینکه هر استارتاپ و کسب‌وکار نوپایی در ابتدای چرخه عمر فعالیت خود نیازمند مشاوره و راهنمایی است، اظهار کرد: ۹۰ درصد کسب‌وکار‌ها در ابتدای مسیر فعالیتی خود به دلیل نبودن مشاوره و راهنمایی در همان ابتدا نابود می‌شوند و متأسفانه بستر مناسب برای رشد و توسعه این استارت آپ‌ها وجود ندارد، لذا به‌منظور عبور سریع‌تر از این دره و کاهش شکست استارتاپ‌ها نیازمند آنیم تا خلأ‌های موجود بعد از شتاب دهی را پرکنیم.

محدودیتی برای ساخت کالا‌های دانش بنیان نداریم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اقدامات اخیر دولت آمریکا و خروج از برجام  و شائبه های تحریم محصولات ایرانی  اظهار کرد: تحریم‌هایی که دولت آمریکا از آنها صحبت می‌کند هرگز جنبه رسمی ندارد.

وی ادامه داد: ما به این فضاسازی‌های دولت آمریکا عادت داریم همانطور که گفتم این تحریم‌ها رسمی نیستند و در سازمان ملل به تصویب نرسیده اند  و تنها زمانی این تحریم‌ها رسمیت می‌یابند که از دل سازمان ملل بیرون آیند  و در چنین شرایطی  می‌توان این ادعا را  پذیرفت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خصوص  کالاهایی که طبق ادعای رئیس جمهور آمریکا تحریم می‌شود،  بیان کرد: در ساخت محصولات دانش بنیان ایرانی هیچ محدودیتی نداریم و از تمامی این محصولات حمایت خواهیم کرد و به طور قطع حمایت‌ها بیش از پیش خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار