ستاری گفت: خودمان هستیم که جوانان سراسر ایده را از کشور فراری‌ می‌دهیم و آنها را سرکوب می‌کنیم.

تکنولوژی خریدنی نیست بلکه یاد گرفتنی است/خودمان هستیم که جوانان سراسر ایده را از کشور فراری می‌دهیم/ با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند تحویل جامعه دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های معاونت علمی با شرکت‌های فرودگاهی کشور که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد انجام شد، با اشاره به اهمیت حوزه هوایی گفت: این حوزه سبب ایجاد تحول در کشور می‌شود، زمان انقلاب و جنگ ما هواپیماهای بسیار قدرتمندی داشتیم که از کشورهای خارجی وارد می شدند و در مقطعی هم این کشورها ارسال هواپیما به ایران را قطع کردند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زمان جنگ مشکل اساسی ما در حوزه هوایی خود را نشان داد، بیان کرد: هنگام جنگ که کشورهای مختلف ارسال هواپیما به ایران را متوقف کردند ما متوجه مشکل اساسی خود در این حوزه شدیم.

وی در رابطه با اهمیت دانشگاه‌ها و صنعت در کشور اظهار کرد: صنعت و دانشگاه ما بومی نیست و به واسطه همین است که در حال حاضر بزرگترین صادرات ما در حوزه‌هایی غیر از صنعت، کشور ما به اقتصاد نفتی و مفت‌خواری عادت کرده است و رانتی که به واسطه اقتصاد به وجود آمده بدون دانش و فناوری رشد نمی کند.

اقتصاد نفتی، کشور را به مفت خواری عادت داده است

ستاری ادامه داد: فکر می‌کنیم همه چیز را می‌توان در اقتصاد نفتی خرید اما باید به این موضوع توجه داشت که با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند تحویل جامعه دهیم و هنوز نفهمیدیم که تکنولوژی خریدنی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور ما نیازی به مهندس ندارد، گفت:‌ در کشور ما به واسطه صنعتی که وجود دارد تنها تکنسین‌ها رشد می‌کنند و اگر بخواهیم به همین صورت پیش برویم نیازی به مهندس و دکتر نداریم؛ کارآفرین و دانشمند ساختی است و نه خریدنی.

وی در رابطه با اهمیت حضور افراد در اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد:‌ اقتصاد دانش بنیان به افراد توجه می‌کند و ایده و نوآوری آنها را عملیاتی می‌کند، نباید بترسیم و باید به افراد اهمیت دهیم تا در این جنگ دوام بیاوریم.

ستاری در رابطه با مشکلات ساختاری موجود در کشور اظهار کرد:‌ به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم و در حوزه نظامی، آی سی تی، پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت خوبی آغاز شده است و مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که ما راهی نداریم جز اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم؛ کشور با پول نفت نمی‌چرخد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دانشجویان ما امروز رفتار کارمندی را نمی‌پذیرند، گفت:‌ استخدام خیانت به دانشجویان است و با این کار زندگی و نوآوری آنها از بین می‌رود این حس نوآوری بشر است که سبب پیشرفت ما می‌شود با استخدام این حس سرکوب می‌شود.

 تصمیم گیری‌های غلط و خرید تکنولوژی از کشورهای خارجی دانشجویان را سرخورده می‌کند

وی ادامه داد: مبدأ اقتصاد ما دانشگاه‌ها هستند و با اهمیت دادن به دانشجویان می‌توانیم رشد کنیم.

ستاری در خصوص اقتصاد دانش بنیان گفت: روز اولی که سیستم اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شد حجم فروش شرکت‌ها بسیار کم بود اما امروز این سهم به 60 هزار میلیارد رسیده است؛ اتفاقات جدی در زمینه اقتصاد دانش بنیان رخ داده است و دیدگاه و توانمندی داخلی است که این اقتصاد را رشد داده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر دانشجویان ما از کشور خارج می‌شوند مقصر خودمان هستیم تصمیم گیری‌های غلط و خرید تکنولوژی از کشورهای خارجی این دانشجویان را سرخورده می‌کند.

وی با اشاره به قرارداد انتقال تکنولوژی گفت: در قراردادهای فناوری بندی تحت عنوان انتقال تکنولوژی وجود دارد که سبب می‌شود مدیر یک شرکت بزرگ به خارج سفر کند، چند روزی در آنجا بگردد و پول زیادی را خرج کند و در نهایت دست خالی به کشور بازگردد؛ باید بدانیم این مدیران نیستند که انتقال تکنولوژی می‌کنند بلکه محققان، دانشجویان و نوآوران هستند که باید وظیفه این کار را بر عهده بگیرند.

شرکت های دانش بنیان سالیانه هزار میلیارد تومان فروش دارند

ستاری در خصوص نقدینگی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: زمانی آرزو داشتم که شرکت‌ها بتوانند سالانه بیش از 200 میلیارد تومان فروش داشته باشند که امروز فراتر از این مبلغ رفته‌ایم و امروز این شرکت‌ها سالیانه هزار میلیارد تومان فروش دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: خودمان هستیم که جوانان سراسر ایده را از کشور فراری‌ می‌دهیم و آنها را سرکوب می‌کنیم، استارت آپ‌هایی که ایجاد شده‌اند بزرگترین پلتفرم بازگشت دانشجویان از آمریکا و اروپا هستند.

وی در خصوص صادرات محصولات دانش بنیان اظهار کرد: کشور ما برای اولین بار بیش از پنج دارو به روسیه صادر کرده است و حدومد 450 هزار میلیارد دلار حجم صادرات شرکت‌های دانش بنیان به کشورهای خارجی بوده است.

ستاری یادآور شد:‌ دانشجویان حوزه هوایی باید یاد بگیرند که چگونه با مجامع بین المللی کار کنند و ما این آمادگی را داریم که از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی و هوانوردی حمایت کنیم تا شاهد رشد و پیشرفت روز افزون آ‌نها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
فکر می‌کنیم همه چیز را می‌توان در اقتصاد نفتی خرید اما باید به این موضوع توجه داشت که با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند تحویل جامعه دهیم و هنوز نفهمیدیم که تکنولوژی خریدنی نیست.
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خوبشم می توانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعله.موافقم. باید از ضایع شدن بیت المال به دست روسا و مدیران و کارمندان جلوگیری کرد و این پول را در راههای درست تری مثل شناسایی و حمایت از نخبگان صرف کرد. به جای استخدام 5 برابر بیش از ظرفیت لازم در ادارجات ، باید به این نحو(شناسایی و حمایت از نخبگان)این پول را صرف کرد.کسانی که در ادارجات نیروی مازاد هستند و با پیچیده تر کردن کارهای اداری می خواهند نشان بدهند که کار زیادی می کنند ، باید فقط یک مستمری در حد خورد و خوراک بگیرند تا آنهایی که می توانند در بیرون شغل برای خود ایجاد کنند آستین همت بالا بزنند و ادارجات خالی شود تا پس از آن این شغلهای پشت میز نشیتی به افراد معلول داده شود
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر بخواهیم میتوانیم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام
۱) نزدیک به ۵ سال از حضور آقای ستاری و تیم ایشان در معاونت علمی و فناوری می گذرد
۲) حالا وقت آن است که ایشان و تیم همکار در کلام و صحبت ایده های خود را مطرح ننمایند بلکه کارنامه عملی و قابل عرضه خود را در صنایع هوایی و هوافضایی ارائه دهند
۳) به عنوان یک مثال ساده می توان پرسید که بودجه هر ساله معاونت علمی چقدر بوده و چند درصد از آن هر ساله در حوزه هوایی و هوافضا صرف شده است
۴) سوال ساده دیگر این است که در این صنعت چند پروژه تعریف شده و چند تا از آنها به دولتی ها و خصولتی ها داده شده و چند تا به بخش خصوصی واقعی؟
۵) و ادامه سوال اینکه، نتیجه هر پروژه و سرانجام و وضعیت حال حاضر آن پروژه چگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینها همش مکر استکبار هست می خواهند در چاهای نفت ما زمانی باز باشد که دیگر نفت مثل زغال سنگ بی ارزش شده باشد که دیگر حتی استخراج ان هم برای ما منفعت نداشته باشد. بجای اینها حرفها فکر این باشیم که ثروت زیر خاک را چطوری بکنیم ثروت روی خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
همش 5 تا دارو
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینها همش مکر استکبار هست می خواهند در چاهای نفت ما زمانی باز باشد که دیگر نفت مثل زغال سنگ بی ارزش شده باشد که دیگر حتی استخراج ان هم برای ما منفعت نداشته باشد. بجای اینها حرفها فکر این باشیم که ثروت زیر خاک را چطوری بکنیم ثروت روی خاک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان نخبه نیاز به حمایت مادی هم داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۴۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!(حدومد 450 هزار میلیارد دلار حجم صادرات شرکت‌های دانش بنیان) ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!(حدومد 450 هزار میلیارد دلار حجم صادرات شرکت‌های دانش بنیان) ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نخبه داخلی ( البته نخبه واقعی نه ژن خوب ) حمایت مادی و معنوی رو توامان میخواد....هروقت از یک نخبه و مخترع حمایت همه جانبه اعم از تخصیص حقوق ماهیانه , لوازم رفاهی مثل مسکن بیمه خودرو تجهیزات ازمایشگاهی کارکاهی و علمی و ...همینطور فضای باز عملکردی , به عمل اوردید
آخرین اخبار