سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: ۹۲ اثر تاریخی و طبیعی مهاباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، غلام‌رضا عبده، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد گفت: به طور کلی ۹۲ اثر تاریخی و طبیعی مهاباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او افزود: از میان این آثار ثبت شده ملی در حدود تقریبا ۸۰ مورد مربوط به بنا‌های تاریخی و تپه‌های تاریخی از جمله تپع گوگ تپه، دریاس، خطائی، هیطاس، قلی آباد و ... در بیرون شهرستان مهاباد و تپه‌های محمودخان، شهرک دانش و شایگان در داخل شهرستان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد با بیان اینکه بخش خشکی غار سهولان نیز تنها اثر طبیعی ثبت ملی شده شهرستان مهاباد است، ادامه داد: در این شهرستان تاکنون هیچ اثر معنوی ثبت ملی نشده است، اما در حال برنامه ریزی برای ثبت موسیقی سنتی و کردی حیران به عنوان میراث ناملموس این شهرستان هستیم.

گفتنی است، مهاباد یکی از شهرستان‌های جنوبی آذربایجان‌غربی بوده که در دامنه رشته جبال لندشیخان کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد و این شهرستان در ساحل شرقی رودخانه مهاباد واقع شده و امروزه به خاطر قرار گرفتن در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان از اهمیت خاصی برخوردار است و به دلیل همین موقعیت استراتژیک اقامتگاه مسافران زیادی هست.

انتهای پیام/ج

۹۲ اثر تاریخی و طبیعی در مهاباد ثبت ملی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.