رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد گفت: بانوان رابط ادارات شهرستان از موزه مردم شناسی مهاباد به مناسبت هفته زن بازدید کردند.

عبده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: این بازدید به مناسبت هفته زن صورت گرفت و برای ایجاد نشاط و آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه از این موزه و حمام انجام شد که از مصوبات جلسه امور بانوان فرمانداری شهرستان مهاباد بوده است.

وی افزود: موزه مردم شناسی مهاباد در سال ۱۳۸۸ در فضایی بالغ بر ۴۲۴ متر مربع در داخل حمام تاریخی میرزا رسول افتتاح شده است که قدمت این بنای ارزشمند تاریخی به اواخر دوره صفویه برمی گردد.

عبده گفت: حمام تاریخی شهرستان مهاباد توسط شخصی به نام میرزا رسول ساخته شده است و از منظر معماری پوشش این حمام طاق گنبدی است که دارای دو گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک می‌باشد و مصالح به کار رفته در آن نیز همانند اغلب معماری دوران خود از آجر قرمز، سنگ‌های محلی و ملات گچ بوده و سوخت آن نیز از مواد آلی منطقه تهیه و آب آن نیز از قنات تأمین می‌شده است.

گفتنی است، این حمام تاریخی به عنوان موزه مردم شناسی مهاباد در خیابان سیدنظام که در زمان صفویه مرکز شهر بوده و هم اکنون نیز جزء بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود، واقع شده است.

انتهای پیام / س خ

بازدید از موزه مردم شناسی مهاباد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.