مراسم کلنگ زنی پتروشیمی اندیمشک، امروز پنجشنبه ۱۶ اسفند، با حضور وزیر نفت، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.

آغاز عملیات اجرایی احداث اولین طرح تولید «اتیلن اکساید» در خوزستان/ نوک حمله آمریکا، صنعت نفت ایران استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، واحد پتروشیمی اندیمشک ۳۰۰ هزار تن ظرفیت خواهد داشت و قرار است که سالانه ۱۱۰ هزار تن اتیلن اکساید، ۱۱ هزار تن منو اتیلن گلایکول، ۱۰۱ هزار تن اتو کسیلات، ۵۵ هزار تن اتوکسلات و ۳۱ هزار تن اتانول آمین تولید کند.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم کلنگ زنی پتروشیمی اندیمشک که امروز برگزار شد، اظهار کرد: گفت: نوک پیکار حمله آمریکا و غربی‌ها به ایران، صنعت نفت است. هدف اول فریز کردن فروش نفت یا کاهش فروش آن است.

وی افزود: هدف دوم آمریکایی‌ها جابه‌جایی پول و بلاک کردن سیستم بانکی کشور است که در زمان بالاترین تحریم‌ها نتوانستند کاری را پیش ببرند.

زنگنه اظهار کرد: حدود ۶،۵ میلیارد دلار طرح با اتکا به منابع داخلی در حال اجرا و برنامه ریزی است.

وزیر نفت تصریح کرد: پروژه اندیمشک یک کار نمایشی نیست. زمان زیادی صرف شد تا پتروشیمی خلیج‌فارس را قانع کردیم در اینجا سرمایه‌گذاری کند و زمانی که این هلدینگ سرمایه گذاری را پذیرفت، قرار شد بیشترین نیرو‌ها را از مردم بومی به کار بگیرند.

وی اظهار کرد: ما در حال حاضر با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی درگیر هستیم که تفاوت آن با سایر جنگ‌ها این است که کشته و زخمی ندارد. من همه بمباران‌ها را تجربه کرده‌ام، اما فشاری که الان وجود دارد شدیدتر است تا ما را خفه کند، اما نتوانستند و با حضور رهبری و مقاومت ملت و دولت نخواهند توانست.

صد میلیون متر مکعب گاز نسبت به سال گذشته اضافه کردیم

زنگنه با بیان اینکه پروژه‌های گازرسانی در مراحل آخر قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد کل جمعیت از گاز استفاده می‌کنند و با تلاشی که انجام شد زمستان را بدون مشکل در زمینه تأمین گاز سپری کردیم.

وی ادامه داد: امسال صد میلیون متر مکعب گاز نسبت به سال گذشته اضافه کردیم و دو برابر پالایشگاه بیدبلند تاسیسات به مدار آوردیم.

زنگنه افزود: پتروشیمی کشور در اوج تحریم‌ها در آستانه تحول بزرگ است، برای اولین بار در سال آینده تامین خوراک بیش از نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: کل تولید پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار با ظرفیت ۳۰ میلیون تن است که ظرف دو سال به ۴۵ میلیون تن محصول خالص خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند ما را زمین بزنند، گفت: با این وجود بنده هیچ وقت نمی‌گویم که چطور تحریم را دور می‌زنم هیچ عددی اعلام نمی‌کنم ممکن است به ضرر خودم باشد، اما ملت سرفراز می‌ماند.

زنگنه اظهار کرد: غیر از مسیر فعلی توسعه، توسعه غرب و شرق کارون و ایلام هم در دستور کار قرار دارد. سرمایه‌گذار خارجی هم می‌آوریم، اما هر اطلاعی به دشمن سوءاستفاده علیه ما است. باید کاری کنیم کار ملت جلو برود اگر به من فشار می‌آید تحمل می‌کنم، اما کار مردم نباید متوقف شود.

وی ادامه داد: برخی نمی‌دانند و فشار می‌آورند که کارمان را لو بدهیم، اما ما در حدی می‌گوییم که به کارمان و به ملت آسیب وارد نشود.

وزیر نفت در خصوص جلوگیری از سوزاندن فلر تا پایان دولت دوازدهم اجرایی می‌شود، تصریح کرد: جلوگیری از فلرسوزی تاکید و خواست رهبری هم است و این مهم به عهده مناطق نفت‌خیز جنوب، هلدینگ خلیج فارس و مارون گذاشته شده است که علاوه بر فواید زیست محیطی آثار اقتصادی نیز دارد. در فلرسوزی در واقع طلا و اسکناس را می‌سوزانیم بنابراین باید جلوی آن گرفته شود.

زنگنه همچنین به روند توسعه پروژه‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت ۷۰ هزار بشکه در این میادین تولید داشتیم که اکنون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و به زودی به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر اقتصاد بیان کرد: از میدان آذر نیز از ۱۳ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در سال ۹۸ خواهیم رسید. توسعه فاز دوم پتروشیمی ماهشهر نیز در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار