مدیر جهاد کشاورزی آمل ازسیستم آکواپونیک (کشت و پرورش ماهی و گیاهان) در این شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت: استفاده مطلوب از منابع آبی، مسئله‌ای است که در حال حاضر در کشور ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وضعیت اقلیمی کشورمان اقتضا می‌کند که حداکثر بهره برداری از منابع آبی صورت گیرد.

وی افزود: از دیر باز روش‌هایی برای جمع آوری و ذخیره آب در مخازن مرسوم بوده که برای کشاورزی به مصرف میرسید با توجه به وجود این مخازن آب و شبکه‌های زهکشی بوضوح مشاهده میشود که منابع آب در اختیار ما قرار دارد و با اندکی تغییرات میتوان برای پرورش ماهی استفاده کرد.

اسلامی با بیان اینکه اکواپونیک ترکیبی از پرورش ماهی و پرورش گیاهان در سیستم‌های گردشی است، گفت: در این سیستم مواد دفعی ماهی که عمدتا ترکیبات نیتروژندار از قبیل: آمونیاک، و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر میباشند بوسیله گیاه جذب شده و از آب حذف می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی آمل افزود: آب تانک پرورش ماهی پس از گذشتن از فیلتر‌های مکانیکی به بستر هیدروپونیک وارد شده و این بستر بعنوان بیوفیلتر محیط مناسبی برای رشد باکتری از جمله نیتروزوموناس و نیتروباکتر ایجاد مینماید که به ترتیب کار تبدیل آمونیاک و نیتریت آب پرورش ماهی به نیتریت و سپس نیترات را انجام می‌دهند.

وی گفت: مقداری از نیترات صرف تغذیه گیاهان میشود و آب تصفیه شده در سیستم دوباره وارد تانک پرورش ماهی می‌شود.

اسلامی افزود: با توجه به نیاز حرارتی ماهی کپور ۳۰-۲۰ درجه سانتی گراد (و دمای آب قابل دسترس، این گونه از ماهیان گرمابی پرورش داده شد.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با بیان اینکه سبزی‌های برگی ریحان و نعناع و سبزی‌های میو‌های خیار و گوجه فرنگی با توجه به سازگاری مناسب به سیستم آکواپونیک معرفی شدند، گفت: ریحان، نعناع و گوجه فرنگی سازگاری خوبی با سیستم آکواپونیک نشان دادند.

وی افزود: مزرعه پرورش ماهی گرم آبی به همراه پرورش گیاهان با کمک خانم کیایی در سطح ۵ هزارمترمربع درروستای تجنک تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی مرانده با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/ م

ترویج کشت به روش آکواپونیک در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.