رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشت ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به روش کشاورزی حفاظتی خبر داد.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  شهیدی فر رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان امسال به روش کشاورزی حفاظتی کشت شد که در راستای مصرف بهینه آب انجام شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در مزارع و باغ‌های مازندران اجرایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از ۷۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان آبیاری تناوبی اجرا شد که تا حدود ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

شهیدی فر به مزایای کشت حفاظتی یا کشت نوتلیج اشاره کرد و افزود: حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مصرف آب در مرحله تولید و کاهش تردد ماشین الات کشاورزی که خود عاملی برای فرسایش خاک محسوب می‌شود از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه در روش نوتلیج خاک کشاورزی دوباره احیا می‌شود، گفت: این روش کشت سالیان سال است که در دنیا کاربردی شده است و در استان مازندران در فصل‌های تابستان و پاییزه انجام می‌شود.

شهیدی فر افزود: خاک ورزی حفاظتی همراه با نگهداری بقایای گیاهی و حفظ رطوبت در خاک و کاهش مصرف انژری در ادوات کشاورزی موجب افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود.

مازندران با تولید بیش از ۶ میلیون تن محصول زراعی وباغی در ۴۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در جایگاه نخست کشور در تولید قرار دارد.
انتهای پیام/آ

۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران به روش حفاظتی کشت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.