در راستای شفاف سازی و پاسخگویی به انتقادات وارده، براری درباره چرایی تشکیل نشدن شورای‌عالی فضایی توضیحاتی داد.

اظهارات براری درباره چرایی تشکیل نشدن  شورای‌عالی فضاییبه گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به شفاف سازس پرداخت و به  تشکیل نشدن شورای‌عالی فضایی انتقاد کرد؛ متن پیام وی به شرح زیر است.

« در ادامه رویکرد شفاف سازی و پاسخگویی به انتقادات مطرح شده از حوزه فضایی، در این پست به انتقاد تشکیل نشدن شورای‌عالی فضایی می‌پردازم.

برنامه ده ساله اول فضایی از سال ۸۵ آغاز شد و تا سال ۹۵ ادامه داشت که این برنامه مبتنی بر توسعه فناوری فضایی و بومی سازی آن بود؛ در این مدت نیز ۳ بار شورای عالی فضایی تشکیل شد و موارد لازم در شورا به تصویب رسید؛ مطابق این برنامه پروژه‌های سازمان فضایی ایران کلید خورد و طی این سال‌ها شاهد پیشرفت آن‌ها بودیم.

البته در برنامه ششم توسعه نیز راهبرد‌ها و برنامه‌های حوزه فضایی تا سال ۱۴۰۰ مشخص شده است و بر این اساس حوزه فضایی در حال فعالیت است.

با تشکیل مرکز ملی فضایی و رفت و برگشت کوتاه مدت دبیرخانه شورایعالی فضایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دوره‌ای وقفه‌ای کوتاه در فعالیت‌های این دبیرخانه بوجود آمد که بعد از رایزنی‌ها و تعاملات لازم، این دبیرخانه با بازنگری در کارگروه‌ها و فعال کردن آن‌ها با جدیت در حال فعالیت و تهیه پیش زمینه مناسب برای تشکیل شورا است.

هر چند در این مدت شورای‌عالی فضایی تشکیل نشده است، اما مطابق اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه، این حوزه بدون برنامه نبوده است و بر اساس آن‌ها با جدیت و پشتکار لازم به فعالیت پرداخته و از برنامه‌ها و وظایف خود غافل نبوده است.

اظهارات براری درباره چرایی تشکیل نشدن  شورای‌عالی فضایی

در ابتدای سال جاری نیز طرح جامع معماری کلان بخش فضایی و برنامه ده ساله دوم حوزه فضایی کشور با تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط تدوین شد و با تشکیل دو جلسه پیاپی کمیسیون راهبردی شورای‌عالی فضایی با حضور حداکثری اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از الزامات لازم برای تشکیل شورای‌عالی فضایی، تدوین برنامه و مصوبات لازم هست که هم اکنون این برنامه‌ها نهایی شده است و کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه نیز در حوزه‌های مختلف تشکیل و با جدیت و پشتکار بالا فعالیت خود را آغاز کرده اند.

بدون شک تشکیل شورای‌عالی فضایی باعث انسجام بیشتر و همگرایی تمام ارکان حوزه فضایی خواهد بود و با توجه به گذر حوزه فضایی از مرحله تحقیقاتی به مرحله عملیاتی و کاربردی و نقش بسیار مهم این فناوری در ارائه خدمات به جامعه و افزایش رفاه، نیاز به تعامل، همکاری و همگرایی بیش از پیش تمام نقش آفرینان حوزه فضایی داریم و از این‌رو و با تاکید ریاست محترم جمهوری و پیگیری‌های وزیر محترم ارتباطات در تلاش هستیم تا با تشکیل منظم کارگروه‌ها و به طبع آن تشکیل شورای‌عالی فضایی، به روند توسعه فناوری فضایی در کشور شتاب بیشتری بدهیم.»

انتهای پیام/

شفاف سازی و پاسخگویی رئیس سازمان فضایی درباره مسائل فضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار