مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احتمال شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان خبر داد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به دیده شدن بیماری زنگ زرد گندم در استان‌های ایلام و لرستان، گفت : احتمال دیده شدن این آفت در مزارع گندم و جو استان کرمانشاه نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید مراقب بیماری‌های قارچی به خصوص زنگ زرد باشند، گفت : به محض رویت آفت باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، وگرنه با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می‌رود.

شریفی اضافه کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوار‌های زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت دور از انتظار نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: اگر زنگ زرد به جان مزارع گندم و جو بیافتد، به سرعت در همه مزارع اپیدمی خواهد شد و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع گندم و جو در پی خواهد داشت.

شریفی گفت: زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو خواهد شد و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شریفی با بیان اینکه آخرین مبارزه با آفت زنگ زرد گندم در استان کرمانشاه به سال زراعی ۹۴-۹۳ برمی‌گردد، افزود: در آن سال مبارزه به صورت کانون کوبی و در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام گرفت و اگر این مبارزه با آفت انجام نمی‌شد ممکن بود کل مزارع گندم و جو استان درگیر آفت شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره‌ای هم به مبارزه با علف‌های هرز در مزارع مناطق گرمسیری استان داشت و گفت: تاکنون کار مبارزه با علف‌های هرز در سطح نزدیک به ۲۸ هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه با مساعد شدن شرایط جوی احتمال شیوع علف‌های هرز در مزارع وجود دارد، گفت: امسال برای مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است .

 

 

انتهای پیام/د

شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.