پیرصالحی گفت: شرکت‌های دارویی برای تامین اقلام دارویی به خوبی کار کردند به طوری که برای ۶ ماهه ابتدایی سال ٩٨ کمترین کمبود‌ها دارویی را خواهیم داشت.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با معرفی ١٢٠ محصول جدید که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار کرد: صنعت داروسازی ایران در چهل سال پس از انقلاب اسلامی توانسته صنعت موفقی باشد و همه اینها به همت مدیران صنعت داروی سازمان غذا و دارو و دانشمندان داروسازی بوده و این صنعت موجب افتخار کشور است.

تاسیس کارخانه داروسازی در دوران جنگ 

وی ادامه داد: صنعت داروسازی در ابتدای انقلاب ٢۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد و در دوران جنگ کارخانه‌های جدیدی تاسیس شد و این افتخار است که در دوران جنگ کارخانه جدید تاسیس شود و هر ساله داروهای بسیاری وارد بازار می‌شود.

رئیسی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سال ٩٧ سخت ترین سال برای صنعت دارو و به طور کلی صنعت کشور بود، گفت: علی رغم تحریم‌ها کمترین کمبودها مربوط به داروهای تولید داخل بود و با وجود اینکه حجم کمبودها بیشتر شد اما کمبودها عمدتاً مربوط به داروهای وارداتی بود، اگر صنعت داروسازی را تقویت نکنیم در تحریمهایی که پیش رو داریم و در سال آینده که سال سختی خواهد بود؛ دچار مشکل می‌شویم؛ در تحریم‌ها توان تولید داخل می‌تواند ما را از مشکلات نجات دهد.

پیرصالحی با اشاره به اینکه قرار بود از ۴۰ داروی ایرانی که از بهمن‌ماه سال قبل تا بهمن‌ماه امسال وارد بازار شدند تقدیر شود، اظهار کرد: آنقدر تعداد اقلام تولید شده در کشور زیاد بود ما به سه دسته‌بندی ۴۰ تایی رسیدیم و بر این اساس امروز از ۴۰ داروی شیمیایی ۴۰ داروی سنتی و ۴۰ داروی بایوتکنولوژی تولید داخل رونمایی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: خوشبختانه شرکت‌های دارویی برای تامین اقلام دارویی به خوبی کار کردند به طوری که برای ۶ ماهه ابتدایی سال ٩٨ کمترین کمبود‌ها دارویی را خواهیم داشت.

۲۲ قلم داروی بایوتک وارد بازار کرده‌ایم

 وی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی وارد حوزه‌های جدید مانند تولید دارو‌های بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی شده است و در این حوزه‌ها خوش درخشیدیم به طوری که امروز جزو کشور‌های اول منطقه در حوزه دارو‌های بایوتک هستیم و ۲۲ قلم داروی بایوتک وارد بازار کرده‌ایم و شرایط خوبی در این حوزه داریم.

داروی موردنیازمان را فقط با ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار تامین می‌کنیم

پیرصالحی گفت: اگر این دارو‌ها را طی تولید داخل تامین نمی‌کردیم به یک میلیارد دلار ارز اضافه نیاز داشتیم و این در حالی است که امروز داروی مورد نیاز کشور با کمترین ارز ممکن یعنی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار تامین می‌شود و اگر صنعت داروسازی کشور نبود با ۱۰ برابر این مبلغ هم توان تامین نیاز بازار دارویی را نداشتیم.

دارو کنترل شده‌ترین کالا در حوزه قیمت بوده است

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: این جلسه برای تقدیر از صنعت دارویی برگزار شده است، صنعت داروسازی در سال‌های سخت نظام سلامت را یاری کرده و مردم را بدون دارو نگذاشته و از طرفی این صنعت کمترین نرخ افزایش قیمت را داشته است و دارو کنترل شده‌ترین کالا در حوزه قیمت بوده است.

پیرصالحی با اشاره به چالش قیمت‌گذاری صنعت دارو اظهار کرد: طبق قانون بحث قیمت‌گذاری دارو به سازمان غذا و دارو محول شده است، اما از یک طرف سازمان باید از صنعت داروسازی حمایت کند و از طرفی یکی از خواسته‌هایی که از ما می‌شود این است که قیمت‌ها کنترل شده‌تر باشند.

وی تصریح کرد: ما حتما در این دوره بحث قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها را با توجه به شرایط کشور مدنظر قرار می‌دهیم و در حال بحث و پیگیری درباره اصلاح قیمت‌گذاری یا تفویض و واگذاری آن به نهاد‌هایی خارج از سازمان با نظارت خودمان هستیم و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت و کیفیت دارو می‌دانند که راه تامین و در دسترس بودن دارو حمایت از تولید داخل است در غیر این صورت با هزینه‌های بسیار زیاد هم نمی‌توانیم بازارمان را تامین کنیم، بنابراین باید به سمتی رویم که هر دارویی که وارد بازار جهانی می‌شود به سرعت در ایران تولید شود.

در سازمان غذا و دارو هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنیم

وی تاکید کرد: ما در سازمان غذا و دارو هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنیم، تمام تلاش ما در این راستاست که داروی تولیدی همه شاخص‌های کیفی را داشته باشد و قرار نیست دارویی را تولید کنیم که عوارض آن بیش از فوایدش باشد.

پیرصالحی گفت: سال ۹۷ که امید داشتیم صادرات دارو افزایش پیدا کند به دلیل چالش نرخ ارز صادرات دارو کم شد، اما صنعت دارو باید از مرز‌های کشور فراتر برود تا نیاز خود را تامین کند و برخی شرکت‌های بایوتک جی ام پی اروپا گرفتند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: باید تلاش کنیم صنعت داروسازی ایران جهانی و بومی شود، البته خوشبختانه برخی مواد اولیه خارج کشور تحت لیسانس ایران تولید می‌شوند و باید تلاش کنیم صادرات و تولید دارو تحت لیسانس ایران را افزایش دهیم.

پیرصالحی یادآوری کرد: امیدوارم بحث الحاق صنعت داروسازی به‌ ای سی اچ به خوبی پیش رود تا در حوزه کیفی در عرصه بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.