معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: کاوش‌ها در محوطه جندی شاپور به منظور دست یابی به بقایای شهر ساسانی افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی در دومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور باستان در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول که هم اکنون درحال برگزاری است گفت: بسیاری از متون تاریخی، جندی‌شاپور باستان را یکی از ۴ شهر مهم دوره ساسانی و اسلام برشمرده‌اند.

وی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در محوطه جندی‌شاپور بیان داشت: لازم است تا کاوش‌ها عمیق‌تر شده تا بقایای شهر ساسانی به دست آید.

طالبیان به بیان نکاتی از مستندات و مقالات مربوط به جندی‌شاپور و مختصات جغرافیایی شهر و دانشگاه جندی‌شاپور پرداخت و افزود: بررسی مقالات و کتب مرتبط با جندی‌شاپور نشان می‌دهد که یک اطلاعات علمی و شایسته در خصوص محوطه جندی‌شاپور باستان صورت نگرفته، درحالی‌که ما نیازمند اطلاعات دقیقی از عناصر فضای کالبدی این منطقه، کارکرد و اهمیت بنا‌های داخل شهر جندی‌شاپور و چگونگی شکل‌گیری و پیشرفت آن هستیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اذعان داشت: در حال حاضر نیازمند کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه جندی‌شاپور هستیم که محدودیت‌های موجود در مالکیت زمین‌های زراعی منطقه باعث کند شدن روند این مهم شده؛ بنابراین نیاز است مسئولان شهرستان دزفول در این زمینه ورود کنند تا بتوانیم فاز به فاز در این محوطه کاوش کرده و به اطلاعات اساسی تردست یابیم.

محمدحسین طالبیان با اشاره به کاوش‌های اولیه صورت گرفته در محوطه جندی‌شاپور و پیدا شدن بافت مسکونی مربوط به قرون ۳ و ۴، تصریح کرد: لازم است تا کاوش‌ها عمیق‌تر شده و به لایه‌های زیرین این محوطه دست یابیم تا بقایای شهر ساسانی به دست آید، از سویی کاوش‌های به دست آمده همچون سکه در این منطقه نشان می‌دهد که جندی‌شاپور در دوره ورود اسلام به ایران نیز پیشرفت داشته است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با کاوش لایه‌های زیرین محوطه باستانی جندی‌شاپور در روستای اسلام‌آباد دزفول قطعاً می‌توان به بسیاری از سنت‌های اسلامی، دانش دوره ساسانی و اسلامی و همچنین خدمات متقابل ایران به اسلام دست یافت.

وی افزود: بررسی کاوش‌هایی مثل سفال در این محوطه نشان می‌دهد که جندی‌شاپور در صدر اسلام با شهر‌های مهم سواحل خلیج‌فارس و کشور‌هایی همچون چین داد و ستد داشته است.

طالبیان در خصوص برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای احیای محوطه باستانی جندی‌شاپور اظهار کرد: عرصه و حریم دو موضوع مهم هستند که مدتی است به روش باستان‌شناسی در حال برنامه‌ریزی برای یافتن حد و حدود‌های محوطه و سپس اولویت‌ها و چگونگی کاوش هستیم.

این مقام مسئول گسترش و رسمی‌تر کردن پایگاه جندی‌شاپور در محوطه جندی‌شاپور را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این سازمان بیان داشت: مطالعات بسیار متعددی در زمینه ژئوفیزیک، پرو گرافی، زمین‌شناسی و ... بر روی کاوش‌های به دست آمده در حال انجام است تا بتوانیم به ابعاد عمیق تری از شهر و دانشگاه جندی‌شاپور و پیکربندی آن دست یابیم.

محمد حسین طالبیان با بیان اینکه تمام تلاش ما ثبت جهانی شهر جندی‌شاپور است، افزود: اقتصاد سوم دنیا از راه گردشگری است و ما باید در مسیری پیش برویم که جندی‌شاپور باستان را به یک محل مهم و راهبُردی برای توسعه گردشگری تبدیل کنیم.

انتهای پیام/گ

ادامه کاوش در محوطه جندی شاپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار