وزیر علوم: بر اساس آمار جدید ارزیابی نهاد‌های بین‌المللی، کشور ایران در طول ۴۰ سال اخیر، در رتبه ۱۵ جهان از نظر تولید علم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور غلامی، وزیر علوم فناوری و تحقیقات در دومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور باستان گفت: بر اساس ارزیابی نهاد‌های بین‌المللی کشور ایران در طول ۴۰ سال اخیر، به رغم تمامی فشار‌ها و محدودیت‌ها در حوزه علم و فناوری تلاش‌های بی‌وقفه داشته و بر اساس آمار جدید در رتبه ۱۵ جهان از نظر تولید علم قرار دارد.

غلامی بیان داشت: جندی‌شاپور باستان برگ زرینی در تاریخ پرافتخار و متمدن ایران است. فعالیت دانشگاه جندی‌شاپور در زمان ورود اسلام به ایران نشان‌دهنده اهمیت علم در اسلام است.

وی با بیان اینکه شکل گیری هیچ تمدنی بدون تکیه بر دانایی و حکومت دانایان امکانپذیر نیست، افزود: نگاهی به تاریخ گذشته جهان نشان می‌دهد که هر جا تمدنی رخ داده کنارش مراکز علمی بوده است.

غلامی تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان آن زمان از مکان‌های دور و نزدیک با حضور در جندی‌شاپور باستان گردهم می‌آمدند و شاگرد پروری و تحقیق می‌کردند و نتایج را در اختیار جامعه قرار می‌دادند.

این مقام مسئول اذعان داشت: جندی‌شاپور باستان که این کنگره به مناسبت ذکر و ثبت آن به عنوان یک پدیده تاریخی بزرگ در یونسکو برگزارشده، نشان می‌دهد که ایرانیان در زمان‌های بسیار دور در کنار شهر و زندگی‌های خود، دارای مراکز علمی بوده‌اند.

وزیر علوم، فعالیت دانشگاه جندی‌شاپور افزود: جندی‌شاپور باستان در زمانی یک مرکز و یک پایگاه جهانی بوده که بسیاری از کشور‌هایی که امروزه ادعای برتری علم و دانش دارند، وجود نداشته و هیچ اثری از آن‌ها نبوده است.

منصور غلامی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان ورود اسلام به ایران همچنان جندی‌شاپور به فعالیت خود ادامه داده که این نشان می‌دهد اسلام مبتنی بر آموزه‌های خود به دنبال حفظ مزایا و ارزش‌های جامعه قبلی بوده به گونه‌ای که در قرون ۲ تا ۸ هجری نیز همچنان در این منطقه شکوفایی علمی وجود داشته است.

وی با اشاره به تحریم‌ها و محدودیت‌های کنونی در کشور گفت: کسانی که ملت اصیل و با فرهنگ ایران را تحت فشار‌های مختلف قرار می‌دهند باید بدانند این مردم و این سرزمین قرن‌های زیادی شاهد این محدودیت‌ها بوده، اما همچنان با اتکا به گذشته پر از افتخار خود و توانایی‌های موجود پیشرفت خواهند کرد و افتخارات خود را همچون همیشه به عنوان افتخارات جامعه بشری عنوان خواهند کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این رتبه نشان می‌دهد که دانشمندان، اساتید و دانشجویان ما با استعداد‌های خدادادی و پیشینه تاریخی درخشان، خود را وقف علم کرده و دستاوردهایشان در علوم جدید و قدیم مایه مباهات است.

وی با بیان اینکه هر کاری که در ایران اسلامی انجام می‌شود برای صلاح بشر است افزود: دشمن نمی‌تواند با هیچ بهانه‌ای مانع پیشرفت جوانان، دانشجویان و دانشمندان ما در حوزه علم و تولید شود و وزارت علوم نیز با تمام توان پشتیبان و حامی اهالی علم به ویژه جوانان خواهد بود.

انتهای پیام/گ

فعالیت دانشگاه جندی شاپور زمان ورود اسلام به ایران مشهود است

برچسب ها: اخبار علمی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.