وی ادامه داد: امسال نیز سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و بیکاری، اشتغال و فقدان مهارتهای حرفهای که زیرساخت نبود اشتغال است، یکی از دغدغههای کشور و موضوعی ملی بهحساب میآید.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: رویکرد سند تحول بنیادین حرکت از سمت حافظهمحوری به سمت مهارتمحوری است. یکی از بهترین کارها در این زمینه برگزاری کنگره پرسش مهر ریاست جمهوری است که به درستی رئیسجمهوری این دغدغه را در اول سال مطرح کردند. شاید مهمترین مشکل ما در این بخش فرهنگی باشد.
کاظمی گفت: ما نیازمند تغییر نگرش خانوادهها هستیم تا دانشآموزان را از سمت تحصیل در رشتههای تجربی، ریاضی انسانی به سمت رشتههای مهارتی سوق دهند تا حداقل زمینههای کسب مهارت در دانشآموزان ایجاد شود.
وی افزود: بیش از ۱۲۰۰ کانون فرهنگی تربیتی در سطح کشور رویکرد اصلی خود را مهارتآفرینی و توسعه گفتمانهای مهارتی قرار دادهاند؛ علاوه بر آن جشنواره ملی فرهنگی هنری حمایت از کالای ایرانی در استان یزد بهصورت عملی برگزار میشود. این نیز یک موضوع مهم در حوزه گفتمانسازی است. نمایشگاههای دستسازههای کانونهای فرهنگی تربیتی و جشنواره دوسالانه کانونها که امسال برگزار شد ازجمله فعالیتهای سلسلهواری است که میتواند ما را به سمت گفتمانسازی جلو ببرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: این اقدامات کافی نیست؛ لازم است تمام دستگاههای کشور به این موضوع وارد شوند تا تغییر نگاه و نگرش در خانوادهها ایجاد شود.
وی به حوزه دوم حوزه مهارتهای فردی در بحث ارتباطات اشاره کرد و افزود: خانوادهها میتوانند عزتنفس و اعتمادبهنفس دانشآموز و توانمندیهای ارتباطی دانشآموز را بالا ببرند و بسیاری از رفتارهایی که یک دانشآموز در زندگی به آن نیاز دارد را نهادینه کند. ما در این حوزه هم طرحهایی در حوزه مشاوره دردست اقدام داریم که مهمترین آن طرح توانسازی روانی و اجتماعی دانشآموزان است. اخیراً هم طرحی را تحت عنوان خوب زیستن مشترک ویژه دختران را با کمک حوزه امور بانوان در حال اجرا داریم.
کاظمی در پاسخ به این سؤال که استقبال امسال از کنگره پرسش مهر را چطور ارزیابی میکنید گفت: به نظر من استقبال خوب و باشکوهی را داشتیم و نسبت به سال گذشته رشد دیده میشود. در مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رشته در سطح کشور در دو بخش فرهنگی هنری و ادبی و در ۵ زیرشاخه در کنگره پرسش مهر نوزدهم ریاست جمهوری شرکت کردند.
انتهای پیام/