معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تربیت ۳ هزار حافظ قرآن در آموزش و پرورش/ در حوزه تربیت دینی به حد کافی انتظار برآورده نشده است

کاظمی با اشاره به برنامه های فرهنگی و پرورشی در نظز گرفته شده برای دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش سه هزار حافظ قرآن تحویل جامعه داده است.

معاونت پرورشی مولود انقلاب استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری چهل سالگی انقلاب اظهار کرد: مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی فعلی آموزش و پرورش تنها بخش آموزش و پرورش است که مولود انقلاب محسوب می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین هدف این نهاد مقدس موضوع تحکیم ارزش‌های انقلاب در فضای آموزش و پرورش بود که به توسعه و ترویج مبانی دینی و ارزش‌های جامعه کمک می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه فضایل اخلاقی و مشاوره و پیشگیری از آسیب اجتماعی آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است و برای اجرای آن ۱۲ هزار مشاور و ۴۵ هزار مربی پرورشی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقای توانمندی دانش آموزان در بخش‌های مختلف مهم‌ترین برنامه ماست و طرح‌هایی مانند نماد، ارتقای مهارت زیست مشترک در حوزه دختران و مواردی از این قبیل در دستور کار است.

کاظمی با اشاره به اینکه تقدیم ۴۰ هزار شهید فرهنگی و دانش آموزان نشان گر حضور پررنگ‌تر این نهاد است، گفت: ساختار معاونت پرورشی تغییر و تحولاتی داشته اما اکنون به ثبات رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دستاورد‌های قابل توجهی در این حوزه داشتیم، بیان کرد: یکی از بخش‌های که اقدامات اساسی داشتیم توسعه زیرساخت‌هاست، اگر به اعداد و ارقام کمی توجه کنیم اردوگاه‌ها از جمله مصادیق دستاورد‌هاست و سال گذشته ۱۵ نفر روز اردو در فضا‌های اردویی برگزار کردند.

۷۵۰ دارالقرآن در آموزش و پرورش داریم

وی با اشاره به اینکه ۷۵۰ دارالقرآن در آموزش و پرورش داریم، گفت: یکی از زیرساخت‌های دیگر موضوع نمازخانه است که در خود مدرسه به عنوان کانون تربیتی می‌تواند منشا بسیاری از اثرات باشد و امروز ۵۳ هزار مدرسه ما دارای نمازخانه استاندارد و نیمه استاندارد است.

کاظمی ادامه داد: توجه به کانون‌های فرهنگی و تربیتی، مرکز بسط و نشر فعالیت‌های فرهنگی بوده که تعداد آن از ۳۰ مرکز در بدو انقلاب به ۱۲۰۰ مرکز رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز حدود ۱۱۶ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های مدارس داریم و سرانه کتاب دانش آموزی ۵/۶ است.

وی به وجود تشکل‌های دانش آموزی اشاره کرد و گفت: چهار تشکل رسمی و ۶ تشکل غیررسمی وجود دارد که سازمان دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر، بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی چهار تشکل است.

کاظمی به استفاده از نهاد‌های فرهنگی حضور روحانیون در قالب طرح امین و تبلیغی اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت این نها‌دها بهره گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲ ماموریت مهم برای خود در نظر گرفته است که اولی به عنوان مکمل برنامه درسی است و برنامه بعدی کشف و شکوفایی استعداد‌های دانش آموزان در ساخت شش‌گانه است.

وی افزود: برگزاری جشنواره دانایی و توانایی، برنامه ریزی‌های اردویی، توجه به مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی و مواردی از این قبیل در دستور کار است که حدود ۷ میلیون دانش آموز در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.

سه هزار حافظ قرآن، حاصل کار آموزش و پرورش

کاظمی به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن هم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش سه هزار حافظ قرآن تحویل جامعه داده است و حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در نهضت حفظ جز سی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه فضایل اخلاقی و مشاوره و پیشگیری از آسیب علی اجتماعی آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است و برای اجرای آن ۱۲ هزار مشاور و ۴۵ هزار مربی پرورشی در حال فعالیت هستند.

لزوم توسعه فرهنگ مشاوره و ارتقای توانمندی دانش آموزان

وی افزود: مهم‌ترین برنامه ما توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقای توانمندی دانش آموزان در بخش‌های مختلف است و طرح‌هایی مانند نماد، ارتقای مهارت زیست مشترک در حوزه دختران و مواردی از این قبیل در دستور کار است.

کاظمی درباره کمبود مشاور بیان کرد: حدود ۳۵ هزار مشاور در سطح مدارس کمبود داریم و یکی از مشکلات این معاونت همین کمبود است البته اگر به ازای هر ۱۵ دانش آموزان یک ساعت مشاوره در نظر بگیریم حدود ۲۸ هزار مشاور کمبود داریم، اما اگر به ازای ۱۲ دانش آموز یک ساعت مشاوره در نظر بگیریم کمبود ۳۵ هزار نفر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره استاندارد نیروی انسانی گفت: حدود ۹۰ هزار نیروی پرورشی کم داریم و معضل نیروی انسانی به تمام حوزه‌های آموزش و پرورش مربوط است، اما به هر حال با تدابیر انجام شده پوشش لازم را با استفاده از تغییر و تحولات، استفاده از ظرفیت حوزه پرورشی و دانشگاه فرهنگیان جبران کردیم.

جذب دانشجوی مربی تربیتی در آینده

وی افزود: رایزنی‌هایی برای احیای مربی تربیتی انجام دادیم و در حال طی کردن مراحل اداری است تا بتوانیم در این رشته جذب دانشجو داشته باشیم.

کاظمی با اشاره غربالگری سه میلیون دانش آموز گفت: نقشه خطرپذیری و نیمرخ سلامت روان دانش آموزان را تدوین کردیم همچنین در ۲۳ هزار مدرسه آموزش ارتقای تاب آوری و مقابله با خشونت مورد توجه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تقویت هسته‌های مشاوره خبر داد و گفت: طرح همیار مشاور را در مدارس توسعه دادیم و این گروه در حوزه رصد آسیب اجتماعی و اتصال فرد به مشاوره کمک خواهد کرد.

 ابلاغ نظام جامعه مشاوره تا پایان سال

وی درباره نظام جامعه مشاوره از بررسی آن و ابلاغ تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: در حوزه توانمندسازی مربیان تلاش بسیاری داشتیم و روز گذشته برای طرح آموزش بلند مدت برای مشاوران در سطوح مختلف برنامه ریزی‌هایی انجام شد تا کار‌ها در چند فاز و سطح انجام شود؛ در موضوعات تربیتی، توسعه و تعمیق معارف، به روز آوری معلمان در حوزه مسائل دینی، اندیشه سیاسی انقلاب و حکومت اسلامی و مدیریت امور و مسائل فرهنگی مورد توجه است.

کاظمی ادامه داد: حدود ۱۶ زیر فصل برای چهار محور در نظر گرفتیم و برای ۱۶۰ همکار فرهنگی دوره اردویی برگزار شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تامین اعتبار برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: همواره با چالش اعتباری و نیروی انسانی مواجه هستیم، اما الگو‌های متفاوتی از جمله دوره‌های مجازی برای اجرای برنامه در نظر گرفتیم و سعی داریم آموزش و پرورش برنامه‌های خود را همواره دنبال کند.

وی درباره پیگیری منشور حقوق دانش آموزی بیان کرد: منشور حقوق دانش آموزی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است تا تصویب و بعد از به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ شود.

در فضای تربیت دینی هیچ الزامی نداریم

کاظمی با تامید به اینکه در فضای تربیت دینی هیچ الزامی نداریم، گفت: آموزش و پرورش در حوزه تربیت سیاسی و اجتماعی موفق بوده است و استقبال خوبی از برنامه هایی، چون مجلس و شورای دانش آموزی داشتیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در حوزه تربیت دینی به حد کافی انتظار برآورده نشده است، اما برنامه‌هایی در نظر گرفتیم و معتقد هستیم فضای مدارس همانطور که مملو از برنامه‌های مختلف فرهنگی است، فعالیت‌های دینی هم جزئی از برنامه‌ها باشد.

وی بیان کرد: با وجود هجمه‌های سنگین و شبیخون فرهنگی دشمن، جوانان معتقد و مومن و دینداری اکنون وجود دارد که حتی برخی از آنان از جوانان انقلابی سال‌های گذشته و اوایل انقلاب بهتر هستند.

کاظمی اظهار کرد: حدود ۱۸ تا ۲۹ هزار روحانی به ائمه جماعات هستند همچنین حدود چهار هزار روحانی تبلیغی در مدارس داریم علاوه بر آن ۳ هزار طلبه مستقر برای پاسخگویی به شبهات داریم همچنین ۵۰۰ سرباز طلبه در مدارس فعالیت می‌کنند و برنامه ریزی می‌کنیم تا برای سال آینده ۱۰۰۰ سرباز طلبه را در مدارس پذیرا باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی دانش آموزان گفت: در این مورد اغراق‌هایی هم شده است در حالی که حتی ممکن است در مقدس‌ترین دستگاه‌ها ناهنجاری‌هایی وجود داشته باشد، اما به طور کلی توانمندسازی دانش آموزان و همکاران در حوزه بهداشت و سلامت روان، تاب آوری مورد توجه است و در موارد حاد بخش قانونی وارد عمل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار