جشن تولد کهنسال‌ترین درخت شهر کرمانشاه، ۱۲ اسفند در مجموعه فرهنگی تاقبستان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مهدی عبدالمالکی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت:در نظر داریم به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در محوطه تاریخی تاق بستان با مشارکت شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، منابع طبیعی، بانک رفاه، انجمن سبزگستران کرمانشاه و گروه گردشگری بومرنگ در اقدامی نمادین جشن تولد کهنسال‌ترین درخت شهر کرمانشاه را با حضور همشهریان طبیعت دوست برگزار کنیم.

وی گفت : در کنار این برنامه، بزرگترین نقاشی همگانی کودکان نیز با موضوع "درخت من" و با ترسیم روی پارچه اجرا می‌شود.

عبدالمالکی افزود: کهنسال‌ترین درخت کرمانشاه با ارتفاع ۳۷.۷ متر و قطر ۸.۴۶ متر در ورودی مجموعه تاریخی تاق بستان خودنمایی می‌کند که علاوه بر ارزش ژنتیکی، ارزش فرهنگی و تاریخی هم دارد، به طوری که در فرهنگ عامه به درخت رحمت شهرت دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه اظهار کرد: درختان چنار در کشور ما از اهمیت و سابقه تاریخی بالایی برخوردارند و درخت کهنسال تاق بستان پس از چنار هزار ساله ابرقو دومین درخت کهنسال کشور است.

وی افزود: در ادبیات عامه این درخت را به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می‌دهند و در ادبیات فولکلور در خصوص این درخت آمده که این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در تاق بستان به عنوان یادگاری می‌کارد.

عبدالمالکی گفت: این درخت در طول تاریخ به نام‌های مختلفی همچون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال تاق بستان نامگذاری شده و سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از آثار طبیعی استان به ثبت ملی رسید.

وی با بیان اینکه این مراسم ساعت ۱۵ روز دوازدهم اسفندماه برگزار می‌شود، از همشهریان کرمانشاهی برای حضور در این مراسم فرهنگی دعوت کرد .

 

انتهای پیام/د

جشن تولد کهنسال‌ترین درخت شهر کرمانشاه با حضور همشهریان طبیعت دوست

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.