دبیر ستاد زکات کشور در همایش زکات کرمان با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه امسال ۴۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شده است گفت: نسبت به مشابه سال گذشته ۳۶ در رشد داشته ایم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، همایش زکات با حضور حجت الاسلام والمسلمین تقوی نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رییس شورای عالی زکات کشور، امام جمعه کرمان واستاندار در برگزار شد.

در این همایش حجت السلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه وامام جمعه کرمان با اشاره به اینکه در سه بخش جمع آوری، مدیریت و مصرف زکات نیاز به بازنگری داریم گفت: مردم استان کرمان عملکرد خوبی در زکات داشته اند.

همچنین سراب نشین دبیر ستاد زکات کشور با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه امسال ۴۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شده است گفت: نسبت به مشابه سال گذشته ۳۶ در رشد داشته ایم.

وی افزود: ۳۱۵ میلیارد تومان زکات مال و ۱۳۵ میلیارد تومان زکات فطریه بوده که از زکات مال ۱۶۵ میلیارد تومان زکات واجب و ۱۵۰ میلیارد تومان زکات مستحب مال است.

سراب نشین با اعلام اینکه در ۹ ماه گذشته زکات جمع آوری شده ۷۵ درصد صرف امور محرومین از جمله مسائل معیشتی، احداث و مرمت مسکن، تهیه جهیزیه، امور درمانی، امور تحصیلی و ... شده ۲۵ درصد را برای پروژه‌های عمرانی عام المنفعه از جمله خانه عالم، کتابخانه، جاده سازی، غسالخانه، روشنایی معابر انجام شده است.

وی اظهار کرد: تمام زکات جمع آوری شده در همان محل هزینه و به جای دیگر منتقل نمی‌شود و همه هزینه‌های جاری زکات از محل کمیته امداد تأمین می‌شود.

در ادامه یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه علاوه بر اعضای شورای زکات ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله روحانیون مستقر در روستاها، دهیاران و شورا‌ها در حوزه زکات در استان کرمان همکاری می‌کنندگفت: با توجه به مشکلات و خشکسالی در استان مردم در پرداخت زکات توجه ویژه داشته اند بطوریکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش جمع آوری زکات امسال در استان داشته ایم.

وی افزود: بیش از ۱۱ میلیارد تومان زکات در ۱۱ ماهه سال جاری در استان کرمان جمع آوری شده است.

صادقی با اعلام اینکه طبق مجوز ۶۰ درصد از زکات جمع آوری شده را برای نیازمندان و ۴۰ درصد برای پروژه‌های عمرانی و عام المنفعه هزینه می‌شود اظهار کرد: در سطح استان با همکاری عوامل و ائمه جمعه، بخش بیشتر این زکات جمع آوری شده معادل بیش از ۷۰ درصد به سمت محرومان و خدمت به آن‌ها رفته است.

حجت الاسلام  ایمانی تبار، مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کرمان هم در این همایش بیان داشت: در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی نگاهی به گذشته داشته باشیم در هر صحنه‌ای موفقیت ما به برکت باور‌های دینی و روحیه جهادی بوده است و اصل انقلاب اسلامی از آنجا به ثمر نشست که باور‌های دینی را مردم ایران اخذ کردند و با شعار‌ها و الله اکبر گفتن‌ها و آمدن به صحنه انقلاب اسلامی دنیا را حیرت زده کردند.

وی افزود: شهدای گرانقدر، سرمایه گرانبهای این سازمان می‌باشند که اگر در صحنه‌های مختلف من جمله اهداف سیاسی واقتصادی باور‌های انقلابی رونق پیدا کند، رضایت مندی ایجاد می‌شود.

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این همایش بیان داشت: موفقیت‌های حاصل از باور‌های دینی موجب توسعه سیستم‌های نوین آبیاری شده و مقام‌های برتر در سطح زیر کشت و تولید محصولات مختلف کشاورزی را در برداشته است.

وی افزود: از دیگر موفقیت‌های سازمان جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم و گیاهان دارویی با محصولات با نیاز آبی بالا است و با تکمیل صنایع تبدیلی، محصولات تولیدی به محصولاتی با ارزش اقتصادی و کیفیت بالاتر می‌شوند.

سعیدی در ادامه اظهار کرد: با توجه به خرده مالک بودن، مدیریت فنی بعضی از اراضی و مزارع بصورت تجمیع اقدام به تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری و کنترل آفات و بیماری‌ها و... می‌نمایند و ورود مکانیزاسیون به مزارع راندمان کار را افزایش داده است.

رئیس سازمان با بیان اینکه حرکت‌های بسیار خوب و جهادی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها در استان انجام شده است، بیان داشت: مبارزه با کرم خراط گردو، عارضه خشکیدگی خرما از طرح‌های موفق اجرا شده در سازمان می‌باشد و در همه زمینه‌ها از جمله تولید نژاد‌های نو ترکیب و... در امور مربوط به دام‌های سبک و سنگین، ساماندهی مراکز فروش سموم، پرورش ماهیان خاویاری و آرتمیا در استان و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با افزایش زیر ساخت‌ها مثل ایجاد و سردخانه ها، کارخانه‌های گلاب گیری و توسعه آنها، موفقیت‌های زیادی حاصل شده است.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین تقوی نماینده ، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی در مسیر رویش‌ها و پویش ها، سبزی‌ها و خرمی هاست وتامین معیشت مردم به خاطر تلاش‌های ارزشمند کارشناسان کشاورزی است و سبد خانوار مردم با تلاش‌ها و مدیریت همکاران جهاد کشاورزی رونق می‌یابند.

وی گفت: در اسلام تولید، ارزشمند است و برعکس آن، نپرداختن به تولید از نظر فرهنگ اسلامی محکوم است و تولید تداوم وجود است و هستی با عدم تولید مشکل پیدا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در ادامه افزود: ترکیب مواد اولیه با هدفمندی در مسیر و علم به نتیجه نهایی، موجب تولید محصول است.

وی در این همایش با بیان اینکه زمین مادر همه تولیدات است، افزود: خاک و آب دو پایه مهم کشاورزی می‌باشند که باید از هر دو این منابع حافظت شود و با طبیعیت هماهنگ شد.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی جوابگوی جوامع کنونی نیست و باید کشاورزی علمی شود، بیان داشت: و در حال حاضر کارشناسان پهنه در ارتباط مستقیم با کشاورزان یا همان مجاهدان این بخش می‌باشند و در راه ورود علم به مزارع می‌کوشند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه هر تولیدی صدقه جاریه است، افزود: بعضی‌ها پس از مرگ پرونده آن‌ها باز است و ثواب باقیات الصالحات در آن ثبت می‌شود، اینان کسانی هستند که درختی کاشته اند یا چاهی حفر کرده اند و یا باغی را آباد کرده اند و این امر در بخش کشاورزی بیان شده است.

وی با اشاره به این روایت که پیامبر اسلام (س) در برابر جمعیت، دست پینه بسته یک کشاورز نخلدار را بوسید، افزود: این امر نشان دهنده اهمیت موضوع بخش کشاورزی است که باید بصورت یک فرهنگ در جامعه ترویج شود و تولید معیشت و سلامتی مردم در گرو رشد این فرهنگ در جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به روایات اسلام بیان داشت: کشاورزان گنجینه‌های خداوند بر روی زمین هستند و هیچ چیز در روی زمین و زندگی انسان دوست داشتنی‌تر از زراعت نیست و قدرت ملی هر کشور وابسته به تولیدات کشور و خودکفایی محصولات است.

وی با بیان اینکه هرکسی کار کند و بر تولید بیافزاید، بر قدرتش افزوده می‌گردد، افزود: خودکفایی کشور در گرو افزایش تولید و اتکا به تولیدات داخل و رفع مایحتاج کشور در همه زمینه‌ها توسط تولیدات داخلی است.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور اظهارکرد: در زمان حاضر باید کشور قدرتمند باشد و قدرتمند بودن ناشی از توانمندی و قدرت علمی کشور است و در سایه علم، قدرت بوجود می‌آید و این قدرت می‌تواند در مسیر دفاع از خود و کشور‌های مظلوم صرف شود چه بسا قدرت سبب افزایش ثروت ملی می‌گردد.

وی گفت: در سایه تولید، عزت بدست می‌آید و در بخش کشاورزی می‌توان با استفاده از امکانات خدادادی از سرمایه‌های ملی مانند خاک و آب و... همراه با دانش و علم به عزت کشور افزود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در پایان افزود: خدمات انجام شده در بخش کشاورزی باید بیشتر به جامعه معرفی شود چرا که این خدمات با امنیت ملی کشور گره خورده است و بعد از وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی علمی‌ترین وزارتخانه است و در این راه هرچه داریم از خون شهدا و راه امام خمینی قدس سره شریف است.

در پایان این همایش طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین  تقوی، حجت الاسلام  قاسمی زاده به عنوان حاکم شرع اراضی کرمان منصوب شد.

انتهای پیام/ی

برگزاری همایش زکات در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار