اسدی گفت: طور معمول اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب در زنان بیش از مردان است.

حدود ۱۳ درصد جمعیت کشور از افسردگی رنج می‌برند/ مرگ ناشی از بیماری‌های روانی در خانم‌ها بیش از آقایانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اسدی معاون دفتر سلامت روان اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت مردان که با حضور خبرنگاران ‏برگزار شد، گفت: بر اساس آخرین مطالعه پیمایش‌های ملی که در سال ۹۰ انجام شد، ۲۳.۶ جمعیت کشور از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند و ۱۲.۷ درصد اختلالات روانی موارد مربوط به اختلال افسردگی در همه گروه‌های سنی وبوده و ۱۵.۶ درصد مربوط به ‏اختلال اضطراب است.

افسردگی و اضطراب زنان بیش از مردان است

وی ادامه داد: شایع‌ترین بیماری در کشور اختلالات روانپزشکی و افسردگی شایع‌ترین اختلال در این زمینه بوده و به طور معمول اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب در زنان بیش از مردان است. ‏

اسدی ادامه داد: روند اختلالات روانپزشکی و به ویژه افسردگی در جهان رو به افزایش بوده و بیماری‌های روانی ‏از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ رشد داشته است و بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در جهان از اختلالات افسردگی رنج می‌برند که این آمار در ‏سال ۲۰۱۸ رشد داشته و نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر در جهان فقط دچار افسردگی هستند و افسردگی یکی از بیماری‌های ناتوان کننده ‏محسوب می‌شود. ‏

تدوین برنامه استراتژیکی برای سلامت مردان

وی از تدوین برنامه استراتژیکی برای سلامت مردان خبر داد و گفت: در حال برنامه ریزی هستیم که این برنامه پایان سال آینده اجرایی شود و در این برنامه نگاه ویژه‌ای به سلامت مردان خواهیم داشت.

برکاتی گفت: در کشور‌هایی که خدمات سلامت عادلانه به مردان و زنان داده می‌شوند، تفاوت امید به زندگی میان زنان و مردان کم است و امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه‌های راهبردی، اقدامات خوبی در حوزه سلامت مردان انجام دهیم البته ما خدمات مراقبت و ارتقای سلامت و غربالگری را برای بیماری‌های آقایان داریم و هر سه سال یک بار مردان بالای ۳۰ سال در کشور خدمات را دریافت می‌کنند.

۸۰ درصد جمعیت کشور در سامانه سیب ثبت نام شده‌اند

وی با بیان اینکه مراجعه آقایان به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی بسیار کم است، گفت: انتظار داریم سالانه ۳۲ درصد از مردان برای دریافت خدمت به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، اما اینطور نیست، اما خوشبختانه ۸۰ درصد جمعیت کشور در سامانه سیب ثبت نام شده‌اند و اگر برای دریافت خدمت مراجعه نکنند از طریق فراخوان تلفنی با آن‌ها تماس می‌گیریم.

وی به اجرای طرح پایلوت وو ت. فعالیت مراکز بهداشتی در شیفت عصر اشاره کرد و افزود: در عین حال قرار است طرحی به صورت پایلوت اجرا شود تا برخی از مراکز سلامت در نوبت بعد از ظهر هم فعال باشند و اکنون در بسیاری از شهرستان‌های کشور خدمات را به محل کار برده‌ایم و غربالگری سلامت را به طور هماهنگ در محل کار مردان انجام می‌دهیم.

۸۵ درصد مبتلایان ایدز را مردان تشکیل می‌دهند

در ادامه ربابه علامه رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ درصد حوادث شغلی برای مردان اتفاق می‌افتد، گفت: ۸۵ درصد مبتلایان ایدز را مردان تشکیل می‌دهند و علاوه بر آموزش‌های ارتقای سلامت برای مردان، یک سری بسته‌های خدمت نیز تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: بسته خدمتی مردان دارای سه جز کنترل عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی، اصلاح الگوی تغذیه و اصلاح الگوی مصرف دخانیات است، همچنین خدمات تن سنجی نیز در مراکز بهداشت انجام می‌شود و وضعیت فعالیت جسمانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در این حوزه‌ها مشاوره‌ها به صورت کاملاً علمی تبیین و ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات در مردان بیش از زنان است، اظهار کرد: بر همین اساس مراقبین سلامت به طور فعال در مراکز سلامت خدمات مشاوره‌ای را برای ترک دخانیات ارائه می‌اما باید توجه داشت که یکی از علل مهم ناتوانی در مردان اختلالات سلامت روان است که در این زمینه ما خدمات لازم را در مراکز سلامت ارائه می‌دهیم و خوشبختانه در حال حاضر در سیستم شبکه بهداشت روانشناس هم فعال است و خدمت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در حوزه سلامت مردان، بهداشت باروری است که ابعادی مانند عفونت‌های آمیزشی را در بردارد و باید بدانیم که عفونت‌های آمیزشی در مردان بسیار بی سر و صدا ایجاد می‌شود و پرداختن به این مسائل در سیستم بهداشتی و درمانی منجر می‌شود که موانع فرهنگی برای رفع آن‌ها حل شود و ما به طور فعال بتوانیم در این حوزه‌ها اقدام کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار