رایزن فرهنگی کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران گفت:هم اکنون بیش از ۵۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های افغانستان در ایران در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شفیق شرق، رایزن فرهنگی کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، در جشن دستاورد‌ها و افتخارات چهل و پنج سالگی تاسیس دانشگاه کاشان و بزرگداشت روز بین الملل گفت: این عده پس از پایان تحصیلات تکمیلی برای تدریس در دانشگاه هابه کشور افغانستان برمی گردند.

وی با تاکید بر همکاری بسیاری گسترده علمی و آموزشی افغانستان با کشور‌های جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران افزود: هم اکنون نیز سه نوع دانشگاه دولتی، خصوصی و بین المللی در شهر کابل با صد‌ها هزار نفر دانشجو وجود دارد.

به گفته وی، دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در بازار تحصیلات عالیه حضور بسیار چشمگیر و گسترده دارند و هم اکنون نیز در کابل نمایندگی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، جامعه المصطفی و خاتم النبی وجود داردکه در این دانشگاه‌ها ده‌ها هزار دانشجوی افغان به تحصیل اشتغال دارند.

رایزن فرهنگی کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بیشتر مقام‌های ارشد این کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل به تحصیل مشغول هستند و چندین هزار نفر دانشجو نیز از داخل کشور افغانستان خودشان در دانشگاه‌های ایران ثبت نام کرده اند و مشغول به تحصیل هستند.

شرق، با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرده اند، گفت: جمعیت زیادی از دانشجویان نخبه علمی افغانستان در ایران مشغول تحصیل هستند که سال گذشته از چهار نفر از دانشجویان نخبه علمی این کشور در دانشگاه تهران تجلیل شد.

وی، تاریخ و جغرافیای مشترک ملت افغانستان با مردم ایران در گذشته را افزون بر زبان و خط مشترک دو ملت یادآورشد و گفت:هر علمی که در ایران تولید می‌شود در افغانستان نیز قابل استفاده است.

به گفته وی، عرصه علم و فرهنگ دارای مرز و محدودیت نیست و وجه مشترک ایران و افغانستان همین داشتن علم و فرهنگ است.

رایزن فرهنگی کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بیشترمسوولیت اداره‌های افغانستان را به چهره‌های جوان که در کشور‌های خارج و به خصوص کشور‌های همسایه مانند ایران، تحصیل کرده اند تاکیدکرد و افزود: افغانستان به توسعه علمی و صلاحیت علمی پایدار و مستقل به خصوص توسعه دانش بنیان ایران اطمینان و ایمان دارد.

شرق، با تاکید بر اینکه دانشگاه باید از سیاسی کاری پرهیز کند، چون علم سیاسی نیست و نباید رویکرد علمی ما سیاسی باشد، اظهارداشت: مردم افغانستان آینده شکوفایی را برای مردم کشور ایران پیش بینی کرده اند.

شایان ذکر است: مراسم جشن دستاورد‌ها و افتخارات چهل و پنج سالگی تاسیس دانشگاه کاشان و بزرگداشت روز بین الملل در این دانشگاه با آیین رونمایی از کتاب حیات طبیعی که تحلیلی برشکل گیری توسعه دانشگاه کاشان نوشته عباس زراعت است به همراه تجلیل از چند نفر از روسای دانشگاه کاشان برگزارشد. 

 
انتهای پیام/م 
 

برگزاری جشن دستاوردها و افتخارات چهل و پنج سالگی تاسیس دانشگاه کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.