به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی نعمت اللهی عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره سطح کیفی آثار این دوره گفت: به طور حتم در این دوره سطح کمی آثار قابل توجه بود اما من نیز این میزان از استقبال را پیش بینی نمیکردم.
وی افزود:باید برگزارکنندگان جشنواره، این میزان از استقبال و رشد کمی آثار را مورد بررسی قرار دهند تا بدانیم چه عواملی در این روند دخیل بوده است زیرا در سالهای گذشته شاهد چنین رشد گستردهای در ارسال آثار نبودهایم بنابراین کنکاش در این باره یک نیاز است تا بدانیم آیا سیاستهای دبیر جشنواره در این راستا مؤثر بوده یا عوامل دیگری دخیل است.
نعمت اللهی ادامه داد: حضور هنرمندان نسل جوان در این دوره از جشنواره بسیار قابل توجه بود که شاید دلیل آن رشد و گستردگی دانشگاههای هنری و فارغالتحصیلان در این زمینه باشد اما به طور حتم استقبال جوانان از این رویداد عامل مهمی در رشد کمی یازدهمین دوره جشنواره است.
عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: یقیناً سطح کیفی آثار در این دوره از جشنواره دارای رشد مثبتی بوده است. این میزان آثار در رشته مجسمه نشان میدهد که عرصه مجسمه سازی رو به رشد است و ما در جریان این دوره از جشنواره روند مثبتی را شاهد هستیم زیرا علاوه بر رشد کمی، ما به طور نسبی کیفیت خوبی را در آثار شاهد بودیم.
نعمت اللهی درباره تفکیک رشته های هنری در این دوره از جشنواره بیان کرد: به طور حتم تفکیک رشته های هنری بر سطح کمی و کیفی این دوره از جشنواره تأثیرگذار است زیرا هر هنر به تناسب سبک و سیاق خود دارای تفاوتهای خاصی است بنابراین تفکیک رشتهای مانند مجسمه سازی امکان بررسی تخصصی آثار را فراهم میکند لذا افرادی که دارای سطح کیفی لازم نیستند و در تعریف مشخص این هنر نمیگنجند، وارد این عرصه نخواهند شد.
وی افزود: تفکیک شاخههای هنری، فرصت و انگیزه مناسبی را برای هنرمندان به خصوص افرادی که دارای سبک و سیاق خاصتری هستند فراهم میکند تا بتوانند آثار و نگاه نو را به نمایش بگذارند. در واقع این دیدگاه به رشد کمی و کیفی در بخش هنر نو کمک میکند.
عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر کرد: حضور هنرهای نو در این دوره از جشنواره دستاوردی نوین و از جمله جنبههای مثبت این جشنواره نسبت به دورههای گذشته است.
نعمت اللهی تصریح کرد: اینکه گرایشهای مختلف به خود اجازه شرکت در جشنواره را بدهند، امتیاز فوقالعاده و فکر بسیار خوبی است که قطعاً به رشد هنر مجسمهسازی میانجامد.
او از تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر آثار هنری جوانان خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره، شاهد بودیم که بسیاری از آثار با استفاده از متریال پاپیه ماشه ساخته شدهاند. البته که پاپیه ماشه متریال بسیار جالبی برای مجسمه سازی است اما رشد گسترده آثاری که با استفاده از این متریال ارائه شده بود، نشان میدهد که زمینههای اقتصادی بر هنرمندان تأثیرگذار بوده است زیرا به نظر میرسد که در شرایط کنونی هنرمندان به متریالهای دست یافتنیتری اندیشیدهاند.
عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تأکید کرد: به طور حتم هنرمندان از نظر اقتصادی محدودیتها را دیده و احساس کردهاند که پاپیه ماشه میتواند متریال مناسبی برای کار آنها باشد بنابراین گستردگی آثار در این بخش، نشان دهنده عامل مهمی در پشت صحنه است که قطعاً باید به آن توجه کنیم.
نعمت اللهی درباره معیارهای داوری در این دوره گفت: به طور حتم معیارهای اولیه داوری ما، بر مبنای مباحث آکادمیک بود، به این معنا که سعی کردیم در آثار، برداشتهای هنرمند از فرم، فضا، شناخت متریال و سپس طراحی و اجرا و خلاقیت را مد نظر قرار دهیم. در واقع قرار گرفتن مجموعه نکات در کنار یکدیگر، کار را ساده میکند زیرا نشان میدهد که هنرمند تا چه اندازه با معیارهای آکادمیک آشنایی دارد.
وی ادامه داد: همانطور که میدانید، مباحثی که به آن اشاره کردم، اصول و مبانی است که در تمام مدارس هنری کار میشود بنابراین ما سعی کردیم که در هر اثر هنری، الفبای فرم و حجم را مورد بررسی قرار دهیم زیرا یک کار به صرف ایده خوب نمیتواند قابل توجه باشد و باید نکاتی که به آن اشاره کردم را نیز دارا باشد.
عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره تعریف معاصر بودن در آثار بخش مجسمه گفت: معاصر بودن از جمله مباحثی است که هنوز چارچوبهای آن در فرهنگ ما تعریف شده نیست بنابراین ما یک سری تعاریف کلی از این مقوله داریم. در واقع معاصر بودن اندکی پیچیدهتر از تعاریف اصلی هنر است که در دنیا معرفی میشود و به صرف استفاده از متریالهای نو و تازه نمیتوان اثری را معاصر دانست.
نعمت الهی افزود: کار مدرن تعریف خود را دارد و به نوعی جا افتاده است در حالیکه مسئله معاصر بودن اندکی پیچیدهتر است و باید نسبت به آن احتیاط کرد اما تمام داوران این دوره از جشنواره به این مسئله و معاصر بودن اثر توجه داشتند.
وی بیان کرد: ما در هیئت داوران بیشتر بر روی این مسئله که آثار دارای رویکرد، نگاه، نفس و برخورد تازه باشد، تأکید داشتیم اما اینکه تعریفی جامعی از معاصر ارائه کنیم، کار را اندکی مشکل می کند.
عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، حضور گالریها را کار فوقالعادهای دانست و گفت: به نظر من حضور گالریها در این دوره از جشنواره کار بسیار فوقالعادهای است زیرا میتواند به حضور بسیاری از هنرمندان برجسته کمک کند.
نعمت الهی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان علاقهای به حضور در فستیوالها ندارند اما گالریها به دلیل نوع کاری که با این گروه دارند، میتوانند هنرمندان را به این عرصه بیاورند و در این بخش، اقتصاد هنر و مباحث جنبی نیز مطرح میشود.
وی بر لزوم توجه به رویدادهای هنری تأکید کرد و افزود: من همواره معتقد بوده و هستم که ایجاد بستر مناسب برای فعالیتهای فرهنگی یک نیاز است که باید از آن حمایت کرد. در واقع حمایت، از اصول جریان فرهنگی و هنری مهم به شمار میرود و این همواره شعار من بوده است.
عضو هیئت داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان گفت: ما شاهد حضور استعدادهای جوان با ایدههای تازهای هستیم اما آیا شرایط و بستر مناسبی برای شکوفایی این استعدادها وجود دارد؟ متأسفانه ما همیشه در این مرحله با یک سری علامت سؤالهای بزرگ روبهرو میشویم. به طور حتم پتانسیلهای زیادی برای رشد در بین هنرمندان جوان وجود دارد که هم گسترده و هم متنوع است اما همیشه باید امیدوار باشیم که بستر فراهم شود.
گفتنی است یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند برپاست. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.
انتهای پیام/