طاهرخانی از ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در شهر‌های جدید تا سال ۱۴۰۰ با همکاری بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر جدید هشتگرد با بیان اینکه دولت‌ها در دنیا برای توسعه زیرساخت‌ها و تغییر کارکرد شهر‌ها اقدامات بسیار گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار می دهند گفت: در ایران دولت نمی‌تواند توسعه زیرساخت‌ها را به تنهایی و فقط از طریق اعتبارات دولتی انجام دهد، حجم اعتبارات عمرانی به دلیل افزایش هزینه‌های اجرایی دولت همواره در حال کاهش است.

طاهرخانی افزود: صندوق بین‌المللی میزان سرمایه‌گذاری برای حوزه‌های زیرساختی در دنیا را ۴۱ هزار تریلیون دلار برآورد کرده است که تأمین این میزان هزینه در توان دولت نیست و باید از مشارکت بخش خصوصی و عمومی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور داریم گفت: هم اکنون با افزایش میزان تورم هزینه پروژه‌های نیمه تمام افزایش یافته و باید برای آن فکر جدیدی کرد.


بیشتر بخوانید: تغییر نگاه در توسعه شهر‌ها از اقتصاد دولتی به نظام پیمانکاری و بخش خصوصی


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت عمران شهر‌های جدید متولی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر‌های جدید است گفت: بخشی از این واحد‌ها به بهره‌برداری رسیده و بخشی در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

طاهرخانی با بیان اینکه جمعیت بسیار زیادی در شهر‌های جدید ساکن هستند که مشکل اصلی آن‌ها کمبود زیرساخت‌هاست، گفت: برای تأمین زیرساخت‌های جدید باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی یادآوری کرد: ساخت مرکز محله در شهرهای جدید برای توسعه زیرساخت‌ها مهمترین اقدامی بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از مدل مشارکت مدنی برای تأمین زیرساخت‌ها استفاده کنیم گفت: مدل مرکز محله یک مدل بسیار ساده‌ای است که در محیطی کوچک تمامی زیر ساخت‌ها از جمله مدرسه، بیمارستان، فضای سبز و مراکز تجاری قرار می گیرد و برای ساخت آن‌ها تضامین بسیار کافی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

طاهرخانی گفت: با توجه به رکودی که در بخش ساخت و ساز وجود دارد ساخت مرکز محله نقش مؤثری برای جذب سرمایه‌گذار دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران همواره به دنبال مشتری حرکت می‌کنند گفت: باید از این فرصت‌ها استفاده کرد، زیرا که اعتبارات ما همواره روند کاهشی به خود گرفته و ما ناگزیر هستیم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهر‌های جدید فضا‌های خالی بسیار زیادی وجود دارد که کاربری‌های آن‌ها بعد از گذشت سالیان طولانی هنوز اجرا نشده است گفت: زمین‌هایی که در اختیار بخش خصوصی است بسیار متنوع و برای ساخت مراکز محله مناسب است، بنابراین باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی فراهم کرد.

طاهرخانی با اشاره به اینکه ما ناگزیر هستیم مدل‌های انجام توسعه را متحول کنیم گفت: هیچ راه گریزی برای حذف بخش خصوصی وجود ندارد، زیرا که منابع کافی در اختیار دولت‌ها نیست و باید از سرمایه‌های مولد بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف استفاده شود.

وی گفت: زمین‌هایی که در اختیار شرکت عمران شهر‌های جدید قرار دارد نیاز‌های منطقه‌ای، استانی و ملی را پوشش می‌دهد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به مشتری اهمیت نمی‌دهد گفت: در نظام پیمانکاری عموماً گرایش به تطویل است و متأسفانه همواره خودشان را با پروژه‌های عمرانی سرگرم می‌کنند، اما در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چنین اقداماتی معنایی ندارد.

طاهرخانی با بیان اینکه سیستم مواجه با سرمایه‌گذار، باید در دولت تغییر کند افزود: نباید به رقم‌های سود سرمایه‌گذاران حساس باشیم، زیرا که آن‌ها با سرمایه ای که وارد پروژه کرده اند چندین هزار اشتغال ایجاد و یک پروژه رکودی را تبدیل به یک پروژه مولد کرده اند.

وی گفت: در صورتی که به سرمایه‌گذاران توجه نکنیم سرمایه‌های آن‌ها وارد بازار‌های ارز و سکه شده و این خود زمینه ساز برهم زدن اقتصاد کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ساخت پروژه‌های مسکن مهر در شهر‌های جدید اشاره کرد و گفت: پروژه‌هایی که دولت وارد آن‌ها شده فاقد توجیه سرمایه‌ای است  متأسفانه دولت به دلیل آن که حساسیت خاصی برای ساخت این پروژه‌ها نداشت باعث افزایش تعداد پروژه‌های فاقد متقاضی شد.

طاهرخانی از ساخت ۴ مرکز محله در شهر جدید هشتگرد خبر داد و گفت: ساخت این مرکز محله‌ها زمینه ساز بهبود وضعیت زیرساخت‌های اقتصادی هشتگرد است.

وی با بیان اینکه هشتگرد جزو مهمترین شهر‌های جدید کشور به شمار می‌رود گفت: در گذشته به دلیل آنکه تنها دسترسی به این شهر از طریق حمل و نقل شخصی و اتوبان تهران – کرج   انجام می‌شد استقبال زیادی از شهر هشتگرد صورت نمی گرفت، اما هم اکنون با راه‌اندازی قطار شهری گلشهر – کرج و دسترسی اتوبان چرمشهر – کرج میزان سرمایه‌گذاری و استقبال متقاضیان از این شهر افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین و مهمترین اولویت‌ شرکت عمران شهر‌های جدید، راه‌اندازی قطار برقی گلشهر – هشتگرد است گفت: برای ساخت این قطار امیدوار به تزریق منابع دولت نباشید بلکه باید شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اعتبارات سرمایه گذاری این قطار را راه اندازی کند.

طاهرخانی توضیح داد: تمامی آزادراه‌ها در چند سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است و این یک مدل جدید در وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

وی از ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در شهر‌های جدید تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تولید و عرضه این تعداد مسکن تنها با همکاری بخش خصوصی و انبوه‌سازان انجام می‌شود بنابراین ما از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کاهش حجم اعتبارات عمرانی به دلیل افزایش هزینه‌های اجرایی دولت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار