شکری از دستیابی ایران به دانش ساخت «اولتراسانتریفیوژ دارویی» با وجود بسیاری از نا امیدی‌ها خبر داد.

غلامرضا شکری رئیس مرکز رشد فناوری موسسه رازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  دستگاه هایتک دارویی جدید این موسسه اظهار کرد: این دستگاه جدید با همکاری مشترک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است، این دستگاه با نام اولتراسانتریفیوژ دارویی قابلیت ۶۰ هزار دور در دقیقه را دارد.

وی با اشاره به رونمایی از این دستگاه در مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی گفت: همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از دستگاه اولتراسانتریفیوژ دارویی ۶۰ هزار دور در دقیقه رونمایی کرد که برای نخستین بار در کشور ساخته شده است و حاصل همکاری چند ساله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و یک شرکت دانش بنیان است.

رونمایی از محصول مشترک موسسه رازی و بخش خصوصی/ ایران در جکع برترین سازندگان اولترا سانتریفیوژ
شکری ادامه داد: همواره موسسسه یاور و پشتیبان ساخت این دستگاه بود اما بسیاری از اهالی فن و کارشناسان، این موفقیت را پیش بینی نمی‌کردند؛ آن‌ها معتقد بودند زیرساخت های تولید این دستگاه در کشور موجود نیست و کم‌تر از ۱۰ درصد احتمال تولید این دستگاه را می‌دادند؛ با این حال ناامید نشدیم و امروز به تکنولوژی ساخت آن دست یافته‌ایم. پیش از این فقط کشورهای آمریکا و ژاپن توانایی ساخت این دستگاه را داشتند و اکنون ما  قادر هستیم این دستگاه را بسازیم.

ساخت اولتراسانتریفیوژ دارویی در راستای تحقق حمایت از تولید داخلی 

رئیس مرکز رشد فناوری رازی گفت: مسئولان موسسه رازی همواره پشتیبان جوانان کشور بودند و این حمایت‌ها  موجب شد در کنار کشورهای قدرتمند سازنده این محصول مهم قرار بگیریم؛ این محصول دانش بنیان  پس از چهار سال کار تحقیقاتی و انجام تست‌های عملکردی و در راستای سیاست‌های کلان دولت در حمایت از تولید داخلی و شرکت‌های دانش بنیان ساخته شد.

کاربرد اولتراسانتریفیوژها در صنعت غذا و دارو

وی درباره عملکرد این دستگاه تشریح کرد: اولتراسانتریفیوژها دستگاه‌هایی هستند که در صنعت غذا و دارو، کاربرد دارند اما کاربرد عمده و اصلی آن‌ها در بخش تحقیقات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است؛ همچنین از این دستگاه برای تفکیک ذرات با چگالی‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ نمونه‌های مختلفی از این دستگاه در جهان ساخته می‌شود اما کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا قابلیت ساخت نمونه های دارای ویژگی ۶۰ هزار دور در دقیقه را دارند.

رونمایی از محصول مشترک موسسه رازی و بخش خصوصی/ ایران در جکع برترین سازندگان اولترا سانتریفیوژ

شکری تاکید کرد: این موفقیت به ما ثابت کرد با کار جمعی، پشتکار و تلاش و جدی گرفتن افکار و استعدادهای جوانان برومند کشورمان، هر امری شدنی و قابل پیشرفت است.

رئیس مرکز رشد فناوری موسسه رازی یادآوری کرد: به ورود شرکت‌های توانمند و علاقه مند خصوصی برای ورود به صنعت واکسن امیدوار هستیم تا این مجموعه قدیمی و ارزشمند با صلابت‌تر از گذشته ایفاگر نقش تاریخی خود در سطوح بهداشت و سلامت کشور باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.