فرانس ۲۴ به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، در گزارشی به رویداد‌های برجسته چهل سال اخیر در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی نوشت در ۱۱ فوریه سال ۱۹۷۹ پس از سقوط محمدرضا پهلوی، آیت الله روح الله خمینی توانست جمهوری اسلامی را در ایران پایه‌گذاری کند.

فرانس ۲۴ در گزارش خود در قاب تصویر به مرور چهل سال پس از انقلاب ایران پرداخت.

فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر
فرانس ۲۴ در ابتدا نوشت: چهل سال پیش در چنین روزی پس از ماه‌ها تظاهرات علیه فساد و بی‌عدالتی اجتماعی حاکم در ایران، رژیم استبدادی محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران از هم فروپاشید و این اتفاق پس از بوقوع پیوست که او از سوی حامیان آمریکایی خود تنها گذاشته شد. به دنبال آن آیت‌الله خمینی (بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران) که پس از ۱۵ سال تبعید در اول فوریه ۱۹۷۹ از پاریس به تهران بازگشته بود، رهبر جمهوری اسلامی ایران شد.

۱۱ فوریه به عنوان سالگرد انقلاب ایران شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی بر اصل ولایت فقیه تاکید دارد. طبق این اصل رهبر باید فردی عادل، شجاع و هوشمند باشد.


فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر
جمهوری اسلامی موضع ایدئولوژیک و سیاسی خاص خود را در مقابل «شیطان بزرگ» آمریکا و نیز موضع خصمانه‌ای را در مقابل اسرائیل در پیش گرفت. در نوامبر سال ۱۹۷۹ و به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران، درست چند روز پس از آنکه آمریکا به شاه مخلوع ایران پناهندگی داد، روابط تهران و واشنگتن دچار بحران شد.


فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر


کشور‌های غربی و نیز اکثر کشور‌های عرب خاورمیانه نگرانی‌های بسیاری را در خصوص تاثیر انقلاب ایران بر دیگر بخش‌های دنیای مسلمانان داشتند. صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق با حمایت دیگر کشور‌های عربی خلیج فارس در سپتامبر ۱۹۸۰ جنگی را به ایران تحمیل کرد. جنگ هشت ساله ایران و عراق جان نزدیک به یک میلیون نفر را گرفت. جمهوری اسلامی از همان ابتدای شکل گیری به دنبال جلوگیری از نفوذ غرب در این کشور بود.

فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر
آیت الله علی خامنه‌ای در سال ۱۹۸۹ و به دنبال درگذشت آیت الله خمینی، که با عنوان پدر جمهوری اسلامی شناخته می‌شد، به رهبری ایران رسید.

موضوع هسته‌ای ایران
برنامه هسته‌ای ایران اولین بار در سال ۲۰۰۲ اعلام شد. ایران تاکید داشت که برنامه هسته‌ای این کشور تنها بر استفاده‌های صلح آمیز و غیرنظامی تمرکز دارد با این حال کشور‌های غربی نگران دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای بودند. کشور‌های غربی به منظور وادار کردن ایران به منظور رها کردن برنامه هسته‌ای خود چندین قطعنامه را در سازمان ملل و تحریم‌های مختلفی را علیه تهران اعمال کردند.

فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر

در نهایت در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در وین به امضا کشور‌های عضو ۱+۵ و ایران رسید. بر مبنای این توافق، ایران برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود را در مقابل لغو تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور ادامه می‌دهد.

فرانس 24: چهل سال انقلاب ایران در قاب تصویر

با این حال سال گذشته میلادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود و در دو مرحله تحریم‌های لغو شده تحت برجام از سر گرفته شد.

فرانس ۲۴ در پایان می‌نویسد چهل سال پس از انقلاب، جمهوری اسلامی همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار