عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت گفت: بسیاری از زیرساخت‌های سیستم ارجاع و پزشک خانواده آماده شده است.


زیرساخت‌‌های سیستم ارجاع و پزشک خانواده آماده است/ طرح سلامت در صورت منابع مالی کافی تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شودمحمدنعیم امینی‌فر عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه چگونگی سیستم ارجاع و پزشک خانواده را در این کمیسیون با حضور معاونان وزارت بهداشت بررسی کردیم گفت: ظاهراً بسیاری از زیرساخت‌ها برای نظام ارجاع آماده شده است.

وی ادامه داد: پلن و گام‌های اجرایی ۱۲ گانه‌ای برای نظام ارجاع تعریف شده است که اکنون دولت در گام پنجم و در برخی نقاط در گام ششم قرار گرفته و برای ۷۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیکی تشکیل شده، اما اطلاعات آن کافی نیست.

امینی‌فر تصریح کرد: با توجه به اطلاعات موجود در مراکز بهداشتی و درمانی پرونده‌های الکترونیکی سلامت اشخاص تشکیل شده، اما فراخوان داده نشده است، مهم‌ترین موضوعی که در بررسی‌های خود به آن رسیدیم فراهم نبودن ارتباط منطقی میان بسیاری از زیرساخت‌هاست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان اظهار کرد: ارتباط در سطح یک پیش از این وجود داشته، اما متأسفانه هنوز ارتباط میان سطح ۲ و ۳ انجام نشده و باید در گام‌های بعدی زمینه آن فراهم شود، از لحاظ زیربنا‌های فیزیکی به ویژه در ۵ سال اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: صد‌ها مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت، کلینیک‌های تخصصی تجهیز شده‌اند و ۲۱ هزار تخت بیمارستانی در این دولت اضافه شده‌اند.

امینی‌فر تأکید کرد: اکنون یک سری هماهنگی‌های بین بخشی میان مرکز آمار ایران و وزارت بهداشت باید انجام شود که احکام قانونی آن در برنامه ششم توسعه مسیر را مشخص کرده است، همچنین الزاماتی که بیمه‌ها باید خرید خدمت خود را صرفاً از طریق پرونده الکترونیک سلامت و سیستم ارجاع انجام دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان گفت: مشارکت فعال و الزام بیمه‌ها به کلینیک‌ها و مراکزی که خرید خدمت می‌کنند برای پیوستن به این سیستم یکپارچه پرونده الکترونیک یک گام مهم است که این کمیسیون به دنبال آن است تا در جلسات خود از مسئولان بیمه، معاونت‌های مربوطه و وزیر بهداشت دعوت به عمل بیاورد.

وی ادامه داد: اگر منابع مالی کافی و عزم جدی وجود داشته باشد قاعدتاً باید پروژه طرح تحول سلامت تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود، اما با توجه به منابع موجود مسلماً سناریو‌های بعدی با یک تأخیر چند ساله روبه‌رو خواهد شد، اما تأکید ما این است از همین زیربنا‌ها جمع‌بندی و ارتباط بین سامانه‌های مختلف که اکنون هر کدام به صورت مجزا است باید ایجاد شود و این موضوع نیازمند یک مدیریت و عزم ملی حتی در سطح بالاتری از وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار