به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال ۱۳۵۷ تاکنون مستندسازی املاک در آموزشوپرورش ۴۰۰ برابر شده و از ۱۱۰۰ فقره به ۴۲ هزار و ۵۳۶ فقره رسیده است که این کار در جهت حفظ منافع نظام تعلیم و تربیت کشور و جلوگیری از تعرض به املاک متعلق به مدارس کشور صورت میگیرد.
شناسایی این املاک، محصورسازی و در نهایت اقدام برای تحصیل سند در عین زمانبر بودن و لزوم اعتبار مناسب از جمله اولویتها و ضرورتهای آموزش و پرورش است و با توجه به رشد قیمت زمین و هزینههای محصورسازی و تحصیل سند، یکی از اساسیترین فرایندها برای حفظ املاک آموزشوپرورش به حساب میآید.
از دیگر دستاوردهای وزارت آموزشوپرورش در چهلسالگی انقلاب، در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان باید به مواردی مانند ۱۳۰ هزار مدرسه در برنامه ملی شهاب و طرحی برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در چهار سال گذشته اشاره کرد.
آئیننامه طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) سال ۱۳۸۶ مورد تصویب بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت و به امضای رئیسجمهوری وقت رسید. فرایند مطالعات اجرایی طرح تا اولین اجرا مدت پنج سال به طول انجامید.
در سال ۱۳۹۱ با ابلاغ شیوهنامه اجرا توسط وزیر وقت، طرح شهاب با مدیریت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در شش استان کشور (آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، کرمانشاه و هرمزگان) و در دورههای مختلف تحصیلی اجرا شد. استقرار برنامه و توسعهکمی و کیفی آن از سال ۱۳۹۳ تاکنون در دستور کار وزارت آموزشوپرورش قرارگرفته است.
۱۳۰ هزار مدرسه در برنامه ملی شهاب؛ طرحی برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در چهار سال گذشته شرکت کردهاند؛ و در جدول زیر میتوانید آمارهای مربوط به این طرح را مشاهده کنید.
مقایسه آمار کلی شهاب از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷
انتهای پیام/