عبد الباری عطوان گفت: آمریکا در پی باج‌خواهی جدید از کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و دوشیدن آنها بر سر پرونده قتل خاشقجی است.

آمریکا در پی باج‌خواهی جدید از کشور‌های عربی بر سر پرونده خاشقجی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، گفت: آمریکا با مطرح کردن دوباره ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، می‌خواهد از کشور‌های عرب خلیج فارس باج خواهی کند و آنان را بدوشد.

عبد الباری عطوان در صحبت‌های هفتگی‌اش در بخش تصویری رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود گفت: می‌خواهم درباره سه مسئله اساسی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مملکت عربی سعودی مرتبط است صحبت کنم. نمی‌خواهم درباره موشک‌های اس -۳۰۰ یا سوریه یا ایران صحبت کنم، اما تحولات بسیار خطرناکی در شرف وقوع است. موضوع ترور جمال خاشقجی (روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید) با قدرت دوباره مطرح شده است. این بدان معناست که مسئولان سعودی از طرف ترکیه و سازمان ملل متحد و آمریکا تحت تعقیب هستند. صحبت از ترور جمال خاشقجی دوباره احیا شده است و انیس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهارات بسیار تکان‌دهنده‌ای بیان کرده است. او می‌گوید از پرونده‌ها و نوار‌های سری که دولت ترکیه در اختیار دارد مطلع شده است. کامالار همچنین گفته از دیدن صحنه‌های عملیات قتل و تکه تکه تکه کردن جسد خاشقجی وحشت زده شده و عملیات قتل بسیار وحشیانه بوده است و مسئولان بسیار ارشد سعودی که منظورش محمد بن سلمان است تصمیم به قتل خاشجقی را گرفتند.

عطوان در ادامه افزود: نکته دیگری که به عربستان ارتباط دارد به بحرانی مربوط می‌شود که بین عربستان و مغرب به وجود آمده است. مغرب سفیرش را از ریاض فراخوانده و دلیل آن نیز اقدام شبکه تلویزیونی العربیه در انتشار گزارش بسیار خطرناکی است که مغرب را به اشغال صحرای باختری متهم کرده و نیز مغرب را متهم کرده که مانع حل این مشکل است. شبکه العربیه نقشه‌ای را منتشر کرد که در آن صحرای باختری را بخشی از خاک مغرب محسوب نکرده که این خط قرمزی برای مغرب است و من درباره آن صحبت خواهم کرد.

سردبیر رای الیوم افزود: موضوع سوم به سفر جرد کوشنر، داماد نازپرورده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مرتبط است. کوشنر می‌خواهد برای دوشیدن کشور‌های عربی به شماری از این کشور‌ها سفر کند و می‌خواهد کشور‌های عربی به فلسطینیان بابت معامله قرن (توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین) غرامت پرداخت کنند!

عطوان در ادامه تصریح کرد: کوشنر در این راستا از عربستان، امارات، سلطان نشین عمان، قطر و بحرین دیدار خواهد کرد و می‌خواهد میلیارد‌ها دلار از آنان بگیرد و به واشنگتن بازگردد.

او در ادامه افزود: این سه موضوع به عربستان ارتباط دارد. عربستان در حال حاضر در وضع بسیار ضعیفی قرار دارد و در معرض باج خواهی بی سابقه‌ای قرار گرفته است. مجلس سنای آمریکا ۱۲۰ روز به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرصت داده است تا گزارشی بدهد و در آن بگوید آیا محمد بن سلمان تصمیم قتل خاشقجی را گرفته است یا خیر تا پس از آن عملیات تمرکز هرچه بیشتر به این پرونده آغاز شود. ما می‌دانیم که کنگره به اتفاق آرا تصویب کرد محمد بن سلمان مسئول ترور خاشقجی شناخته شود و همه سناتور‌ها اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات از آن حمایت کردند و کف زدند که این در تاریخ کنگره بی سابقه است. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه، گفت: روابط ما با سعودی راهبردی است، اما رفتار محمد بن سلمان بسیار شرورانه بوده است. مهم‌تر از همه این‌ها آمریکایی‌ها برقراری تحریم‌ها را علیه سعودی آغاز کرده اند و گام‌های بلندتری در این خصوص برداشته اند. چرا مجلس سنا این گام را برداشت؟ زیرا جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا (سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا)، مجلس سنا را از محتوای این نوار‌ها مطلع کرده و گزارشی از مشاهداتش در ترکیه در این خصوص ارائه کرده است. هاسپل گفت: اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) همه اطلاعات لازم را در این خصوص در اختیار وی گذاشته است. این گزارش بسیار مهم است.

عطوان در ادامه گفت: هاسپل همچنین از پرونده‌های سیا و هفده سازمان اطلاعاتی آمریکایی اطلاع یافته است. این سازمان‌ها همه چیز را ثبت و ضبط می‌کنند؛ حتی نفس کشیدن‌های مسئولان عرب را نیز ثبت و ضبط می‌کنند. روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد و نوشت محمد بن سلمان با یکی از افراد نزدیکش -که گفته می‌شود ترکی الدخیل، روزنامه نگار سعودی است- تلفنی صحبت کرده و به او که رئیس شبکه تلویزیونی العربیه بود گفته بود خاشقجی را باید به شگرد‌های مختلف به عربستان بکشاند و گلوله در انتظار اوست. سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرده است این گفتگو که اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی بوده در واقع پایان کار خاشقجی بوده است و شواهد نشان می‌دهد تصمیم به قتل خاشقجی را بن سلمان صادر کرده است و این مدرک به دادگاه کیفری بین المللی ارائه خواهد شد، همانند دادگاه بین المللی محاکمه عاملان ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان.

 

عطوان همچنین تصریح کرد: مسئله بسیار مهم این است که کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اکنون این قضیه را دنبال می‌کند و مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌هاست نیز این را دنبال می‌کند و تدابیر و تصمیماتی علیه ترامپ اتخاذ کرده است. این موضوع بسیار مهم است که ترامپ وضع بسیار دشواری در زمینه‌های مختلف دارد و به سازمان‌های اطلاعاتی حمله و آنان را بی سواد توصیف کرده است که از نظر وی می‌باید به سر کلاس‌های درس ابتدایی بازگردند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ترامپ تخلفات متعددی مرتکب شده است که همکاری با روس‌ها در جریان انتخابات از جمله آنهاست. همچنین از نظر سازمان‌های اطلاعاتی، ترامپ با تصمیم به خروج از سوریه و افغانستان بدون مشورت با فرماندهان نظامی مرتکب حماقت بزرگی شده است.

عطوان در ادامه گفت: ترامپ روز‌های بسیار دشواری پیش رو دارد و هم پیمانانش نیز روز‌هایی دشوارتر از ترامپ پیش رو دارند. این مشکل بسیار بزرگی است. به موضوع مغرب باز می‌گردیم. من در برنامه‌ای در این خصوص یعنی تنش در روابط سعودی و مغرب شرکت کردم. مغرب در حالت خشم غیر عادی قرار دارد. اقدام مغرب در فراخوانی سفیرش در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه بوده است. مغرب یک کشور ادریسی و علوی است. روابط دو کشور در طول تاریخ همواره دچار تنش شده است. موضوع صحرای باختری برای مغرب بسیار حساس است. ما یک بار نقشه‌ای را منتشر کردیم که در آن صحرای باختری را از مغرب جدا کردیم. دولت مغرب آن شماره از روزنامه را مصادره کرد و جلوی ورود روزنامه نگاران این روزنامه را گرفت و بحران بسیار بزرگی رخ داد. مغرب زمانی که بحران قطر با عربستان رخ داد برای دوحه کمک فرستاد تا محاصره قطر شکسته شود. مغربی‌ها از سعودی‌ها ناراحت هستند، زیرا ترکی آل الشیخ، مسئول شورای رفاه که قبلا مسئول ورزشی بود، آشکارا اعلام کرد به دلیل حمایت غذایی مغرب از قطر به نفع مغرب در برگزاری جام جهانی سال ۲۰۲۶ میلادی رأی نخواهیم داد و به نفع آمریکا که رقیب مغرب است، رأی خواهیم داد.

عطوان افزود: وزیر خارجه مغرب در سخنانی با الجزیره تأکید کرد مغرب از ائتلاف عربی در یمن خارج خواهد شد که این نشانگر وضع وخیم روابط دو کشور است. موضوع دیگر سفر کوشنر است. کوشنر با وجود تبلیغاتی که علیه سعودی درباره خاشقجی وجود دارد، می‌خواهد بر حل وفصل اقتصادی در کنار معامله قرن متمرکز شود. او در حال حاضر به جنبه اقتصادی تمرکز شده است. بر جنبه سیاسی پس از انتخابات آینده در سرزمین‌های اشغالی که آوریل آینده برگزار می‌شود تمرکز خواهد شد. کوشنر می‌خواهد کشور‌های عرب خلیج (فارس) را بدوشد. او از این کشور‌ها می‌خواهد مسئله فلسطین و مسئله غرامت‌ها برای فلسطینیان و همچنین غرامت‌ها برای یهودیانی که کشور‌های عربی را ترک کردند، حل کند. آمریکا می‌خواهد از جیب کشور‌های عرب خلیج (فارس) به فلسطینیانی که اسرائیل آنان را به کشور‌های عربی رانده است غرامت بپردازد. این داستان سفر کوشنر به پنج کشور عربی است. او می‌خواهد پول‌ها آن‌ها را بگیرد. کوشنر می‌خواهد از قضیه خاشقجی در این خصوص به عنوان باج خواهی استفاده کند. همه متهمان در قضیه خاشقجی باید محاکمه و مجازات شوند. در این بحثی وجود ندارد، اما ببینید غرب چگونه از ما باج خواهی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار