برای رفع افسردگی در روز‌های زمستانی بهترین و بی عارضه‌ترین درمان خانگی استفاده از میوه و سبزیجات تازه است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی و گنجاندن آن‌ها در رژیم خوراکی می‌تواند سبب بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود.
 

محققان دانشگاه لیدز این نتیجه‌ها را با تحقیق روی بیش از ۵۰ هزار نفر به دست آورده اند که افسردگی و نوسان‌های خلقی بر اثر بروز نوعی التهاب دربدن ایجاد می‌شوند و کارشناسان به تازگی نقش باکتری‌های روده را در بروز افسردگی اثرگذار دانسته اند.
 
مصرف میوه و سبزیجات تازه سبب از بین رفتن التهاب و در نتیجه بهبود خلق و خو و مثبت اندیشی افراد می‌شود.
 
این روز‌ها افراد به دلایل مختلف ازجمله کمبود وقت یا بی حوصلگی تمایل چندانی به مصرف میوه ندارد، اما کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در طول روز و در چندین نوبت مصرف میوه و سبزیجات را در وعده‌های خوراکی و میان وعده‌ها قراردهند تا افزون بر سلامت جسم و زیبایی پوست و مو، به سلامت روانشان هم کمک کرده باشند.
 

کارشناسان دانشگاه لیدز رژیم خوراکی داوطلبان را در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ مورد بررسی قرارداده اند و به نتیجه‌های منحصربه فرد دست یافته اند.
 
اصلاح رژیم خوراکی و گنجاندن میوه و سبزیجات تازه می‌تواند سبب درمان مشکل کم خونی درافراد به ویژه بانوان درسنین باروری شود.
 
میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های C ،A ،B ،E و آهن هستند که سبب کاهش التهاب دربدن می‌شود؛ استرس یکی از مشکل‌هایی است که سبب التهاب دربدن و درادامه بروز افسردگی درانسان می‌شود.
 
کربوهیدرات‌های پیچیده موجود درمیوه و سبزیجات همچنین می‌تواند سبب افزایش میزان ترشح هورمون سروتونین، هورمون احساس شادی در مغز انسان شود.
 
کارشناسان مصرف ۵ وعده میوه در روز را برای سلامت بدن مفید می‌دانند و با مصرف ۱۰ وعده میوه و سبزی درطول روز فرد از روحیه و خلق و خوی مثبتی بهره‌مند خواهد شد.
 

مطالعه روی داوطلبان نشان داده است به طور کلی زنان بیشتر از مردان به مصرف میوه و سبزیجات می‌پردازند، همچنین درصد زیادی از افراد به میزان کافی میوه و سبزیجات در رژیم خوراکی روزانه خود ندارند و سالمندان هم به دلایل مختلف دچار کمبود میزان ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدنشان هستند که به میزان زیاد درمیوه و سبزیجات وجود دارد.
 
نتیجه‌های این پژوهش درمجله Psychosomatic Medicine منتشر شده است.
 
منبع:Dailymail
 
انتهای پیام/
 

رفع افسردگی زمستانی با مصرف میوه و سبزیجات تازه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امینی
۲۲:۲۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
من یه مدتی هست کم خونی شدیددارم یه مدت خوبم بازکه ازنظرتغذیه به خودم نمیرسم عصبی میشم افکارچرت میادمثه افسرده هام چیکارکنم
آخرین اخبار