پزشک فلوشیپ پیوند اعضا گفت:داروهای مکمل ورزشی به دلیل وجود ناخالصی‌ها و مواد غیر استاندارد، باعث نارسایی کبد می‌شود.

دارو‌های نیرو زا زمینه ساز نارسایی کبد خواهد بودبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد ناصر توتونی پزشک فلوشیپ پیوند اعضا با بیان اینکه دارو‌های نیرو زا زمینه ساز نارسایی کبد می‌شود، گفت: در برخی موارد نیز نارسایی کبد باعث اختلال هوشیاری شدید و نیاز به پیوند کبد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بعضی از دارو‌ها به تعداد زیاد مانند مصرف استامینوفن نیز باعث نارسایی کبد می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در مواردی مشاهده می‌شود که فردی تعداد زیادی استامینوفن مصرف می‌کند که باعث برهم خوردن آنزیم‌های کبدی و زمینه ساز نارسایی کبد می‌شود.

پزشک فلوشیپ پیوند اعضا گفت: کبد بزرگترین غده بدن در سمت راست زیر دنده‌ها است که وظیفه تصفیه خون از مواد اضافی و پالاینده متابولیسم موادغذایی که مهم‌ترین آن‌ها قند و چربی است را برعهده دارد، علاوه براین تولید بعضی مواد مورد نیاز انعقاد خون نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که برعهده کبد گذاشته شده است.
 
توتونی با تاکید براینکه خستگی وبی حالی، از علایم مزمن نارسایی کبد است، افزود: در موارد حاد بیمار بیهوش شده و به کما می‌رود و متاسفانه به دلیل وخامت شرایط، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های کبد به دو دسته خوش خیم وبد خیم تقسیم بندی می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌های خوش خیم کبد مانند هپاتیت یا زردی هستند که علت اصلی آن وجود ویروسی در کبد است که باعث التهاب سلول‌های کبد می‌شود.

پزشک فلوشیپ پیوند اعضا با بیان اینکه در گروه جراحی نیز توده و کیست‌های خوش خیم در گروه بیماری‌های خوش خیم کبدی قرار دارد، گفت: توده‌های بدخیمی که به کبد دست اندازی می‌کنند، باعث سرطان اولیه در کبد می‌شوند که نارسایی‌های پیشرفته کبدی را در پی دارند.

توتونی با بیان اینکه به منظور شناخت بیماری‌های کبدی از سال ۹۱ مرکز پیوند کبد راه اندازی کردیم، افزود: تاکنون ۲۶۷ مورد پیوند کبد انجام شده است که در این آمار سال به سال رشد داشتیم و با این عمل پیوند بیماران نارسایی کبد عمر دوباره‌ای یافتند.

وی در خصوص علل اصلی ایجاد کننده کبد چرب گفت: زندگی صنعتی، تغییر سبک زندگی، کاهش تحرک و عدم ورزش کردن به صورت منظم باعث ایجاد کبد چرب در افراد می‌شود ؛ بنابراین افراد مبتلا به کبد چرب باید ورزش را به صورت منظم در برنامه زندگی خود قرار دهند و از مصرف فست فود‌ها به شدت پرهیز کنند، زیرا امکان برگشت کبد چرب همیشه وجود دارد.

پزشک فلوشیپ پیوند اعضا گفت: ورزش مناسب، سبک زندگی و تغذیه مناسب و مصرف ویتامین e برای بیماران نفروز کبدی بسیار مناسب است البته باید توجه داشت که بیماری‌های مادر زاد کبدی قابل انتقال به غیر نیست، اما در خصوص هپاتیت که فرد در مراحل مختلف زندگی به آن دچار می‌شود باید موارد پیشگیری را رعایت کرد.
 
توتونی با بیان اینکه متاسفانه در موارد مرگ مغزی شاهد هستیم که کبد بیمار به دلیل عدم رژیم غذایی مناسب کبد چرب است که نمی‌توان به بیماران دیگر پیوند زد، افزود: پیوند اعضا می‌تواند حیات دوباره‌ای به بیماران ببخشد بنابراین از مردم می‌خواهیم تا با ثبت نام برای پیوند اعضا به بیماران نارسایی کبد کمک کنند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

فست فود عامل اصلی ایجاد کبد چرب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.