آرمان خالقی، عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در صنعت غذا چند مشکل عمده وجود دارد. صنعت غذایی از مزرعه تا سفره مردم امتداد دارد بنابراین باید تمام مراحل فرآوری، برداشت و انبارداری به صورت دقیق مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد تا کمترین آلودگی و ضایعات را داشته باشد.
وی افزود: از آنجایی که شرکت های صادراتی تنها می توانند آخرین حلقه زنجیره را درست کنند توانایی تغییر چندانی در کل زنجیره را ندارند و این امر موجب می شود تا صادرکنندگان ما در بازارهای جهانی به دلیل عدم رعایت استاندارد برای تولید محصولات غذایی نتوانند آنطور که پتانسیل کشور ایجاب می کند، در زمینه توسعه صادرات محصولات غذایی پیشرفت کنند.
خالقی تصریح کرد: محصولات کشاورزی همچون پسته و خرما می توانند به راحتی در دنیا مقام اول را داشته باشند اما نرسیدن به استانداردهای جهانی مشکلی است که همیشه صادرکنندگان ایرانی را آزار داده است.
عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت ایران اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی بخش خصوصی ورود گسترده و خوبی در حوزه صنایع غذایی داشت و کارهای بزرگی در این بخش صورت گرفت تا حدی که باید گفت در بسیاری از مواقع وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان عقب مانده است.
وی گفت: کارخانههای شیر قبل از انقلاب فقط چند کارخانه محدود بود که می توانستند شیر پاستوریزه در ابعاد کوچک تولید کنند اما پس از انقلاب اسلامی با رشد بیش از دو برابری جمعیت، فرهنگ مصرف و ذائقه مردم به تدریج تغییر کرد و مردم از مصرف لبنیات سنتی و نان سنتی به سمت مصرف لبنیات صنعتی و بهداشتی و نان های صنعتی پیش رفتند.
خالقی افزود: در قبل از انقلاب، تولید پنیر میزان ناچیزی بود و عمده پنیر مصرفی از کشورهای خارجی وارد می شد اما پس از انقلاب اسلامی تأمین محصولات سالم غذایی با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی در کشور بالا گرفت و اکنون شاهدیم که صنایع قدرتمندی در حوزه صنایع غذایی در کشور شکل گرفته است تا جایی که برخی از این کارخانجات محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر می کنند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت ایران گفت: به جرأت می توان گفت صنایعی همچون شیرینی و شکلات جزء بهترین صنایع غذایی کشور هستند و با کیفیت جهانی محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه می کنند.
بیشتر بخوانید: افزایش ۴.۶۲ درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی
وی تصریح کرد: در تولید آبمیوه و کنستانتره پس از انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت های شگرفی بودیم و نه تنها تولید و مصرف این نوع محصولات در چهار دهه اخیر در کشور چندین برابر افزایش یافت بلکه توانستیم آبمیوه هایی با کیفیت ایرانی را به خارج از مرزهای ایران صادر کنیم.
خالقی تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه تولید آبمیوه و کنستانتره، کیفیت میوه است زیرا به دلیل استفاده از سموم و کودهای نامناسب در حوزه کشاورزی و باغداری برخی از کشورهای جهان استانداردهای ایران را برای تولید آبمیوه قابل قبول نمیدانند و همین موضوع موجب شده تا صادرات در حوزه آبمیوه و کنستانتره نتواند توسعه بالایی داشته باشد.
وی گفت: از طرف دیگر ما در صنعت بسته بندی مشکلات جدی داریم و در محصولات استراتژیک کشور یعنی پسته، خرما و زعفران پیشرفت های زیادی در حوزه بسته بندی صورت نگرفته است.
خالقی تاکید کرد: هرچند شاهدیم پس از انقلاب اسلامی میزان توسعه زمینهای زیر کشت برای این سه محصول چندین برابر شده است اما در حوزه فرآوری با وجود شکل گیری برندهای مطرح هنوز نتوانسته ایم به جایگاه موردنظر کشور در حوزه صادرات پسته، خرما و زعفران دست یابیم تا جایی که برخی کشورها همچون اسپانیا محصولات ما را به صورت فله ای خریداری کرده و با بسته بندی مناسب با برند خود به بازارهای جهانی عرضه می کنند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران اظهار کرد: در سالهای اخیر حتی شاهد بودیم پسته و زعفران ایرانی در خارج از مرزهای ایران و در کشورهایی همچون هند، چین، افغانستان کاشته شد و تحت نام زعفران ایرانی به کشورهای دیگر صادر شد و این امر می تواند در بلندمدت به دیدگاه کیفی محصولات ایرانی در سطح جهانی آسیب وارد کند.
انتهای پیام/