سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد از ایجاد و توسعه چشمگیر شبکه‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت یزد، پس از انقلاب خبر داد.

توسعه چشمگیر شبکه‌های بهداشت یزد پس از انقلابسیدعلی اکبرموسوی ندوشن سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: یکی از بهترین اقدامات بهداشتی قرن حاضر ایران اسلامی، ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت در کشور و به ویژه یزد است که این کار با همت و پشتکار شبانه روزی پزشکان متخصصین و نخبگان بهداشتی مملکت، اشخاصی چون ملک افضلی اردکانی به منصه ظهور رسیده است.

وی افزود: پیش از انقلاب، کشور ما از نظر بهداشتی دچار مشکلات عدیده و معضلات گسترده‌ای به ویژه در روستاها، مناطق محروم و کمتر برخوردار بود به طوریکه مردم جهت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به علت نبود امکانات بهداشتی و نیروی متبحر مجبور بودند چند روزی را در مناطق توسعه یافته شهری اقامت کنند و یا به دلیل صرف هزینه‌های بالا، از درمان بیماری صرفنظر نمایند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد ادامه داد: همزمان با تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی درک شور و رشد فزاینده علمی و دانش تخصصی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت و غیره تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی از هفت مورد به ۴۲ مورد در سطح کشور رسید.

موسی ندوشن اظهارداشت: در این میان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در بهمن ماه سال ۱۳۶۲ به عنوان اولین دانشگاه تاسیس شده بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز جامعه شهری و روستایی استان و سایر استان‌های هم جوار دایر گشت.

توسعه شبکه‌های بهداشت کشور بعد از انقلاب

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشتی کشور، برنامه‌های مدون و ساختارمندی به منظور پوشش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی با تشکیل آموزشگاه‌های بهورزی، تربیت بهورزان زن و مرد و تاسیس خانه‌های بهداشت در روستا‌ها رونق خاصی یافت.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد افزود: استفاده از سیستم‌های آماری و اطلاعاتی وزارت بهداشت، دسترسی دقیق به اطلاعات بهداشتی خانوار‌های روستایی و تکمیل پرونده اعضاء خانوار، موجب شد به طور ویژه سلامت ماردران باردار و تولد نوزاد سالم مورد توجه قرار بگیرد و رنگ بوی تازه‌ای به حوزه بهداشت و درمان ببخشد.

موسوی ندوشن، انجام خدمات هدفمند و مورد نیاز مردم آن زمان از قبیل: واکسیناسیون، تنظیم خانواده، مراقبت مادر و کودک، تامین آب آشامیدنی سالم و مبارزه با بیماری‌های شایع از قبیل: اسهال، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری را از اهم وظایف روزانه بهورزان دانست.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: در پی ایجاد و گسترش شبکه‌های بهداشتی و ادغام برنامه‌های آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی و درمانی با هدف دسترسی آسان و عادلانه شهروندان به خدمات بهداشتی و درمانی، مراحل احداث خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز خدمات جامع سلامت شهری-روستایی در سطح شهرستان، درحال توسعه هستند به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۰ خانه بهداشت، ۳۰ پایگاه سلامت و ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با ظرفیت ۸۵۰ نفر نیروی انسانی شاغل، به ارائه خدمات متنوع بهداشتی و درمانی می‌پردازند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.