سعیدی گفت: تعداد شناور‌های دریایی و کانتینری طی ۴۰ سال گذشته از ۲۰ فروند به ۱۵۱ فروند افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد سعیدی مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه پیش از انقلاب تعداد ناوگان دریایی و شناور‌های کوچک ما زیر ۲۰ فروند بود، گفت: پس از انقلاب با توجه به افزایش نیاز کشور و تبدیل ایران به یک کشور صادر کننده میزان تولید ناوگان و شناور‌های ایرانی افزایش یافت.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب در صنایع معدنی، مصالح ساختمانی، سیمان و فرآورده‌های نفتی تبدیل به صادر کننده بزرگ شدیم.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی اظهار کرد: با توجه به آنکه تولید برخی از محصولات در داخل کشور مقدور نبود از جمله ذرت و غله بنابراین واردات در این بخش افزایش یافت و همین امر زمنیه ساز افزایش ناوگان و شناور شد.

سعیدی توضیح داد: هم اکنون با توجه به نیاز کشور تعدا شناور کانتینری و فله بر خشک به ۱۵۱ فروند افزایش یافته است.

سعیدی گفت: با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده ایم تلاش می‌کنیم به هیچ وجه در واردات و صادرات کشور اختلالی ایجاد نشود.

مدیر عامل کشتیرانی با بیان اینکه هم اکنون ۸۵ درصد از صادرات و واردات کشور برعهده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور، بار اصلی حمل و نقل دریایی بر عهده کشتیرانی است.

سعیدی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده ایم تلاش می‌کنیم به هیچ وجه در واردات و صادرات کشور اختلالی ایجاد نشود، افزود: تلاش ما این است که صاحبان کالا بدون هیچ دغدغه خاطری، بار خود را به مقصد صادرات یا در مسیر واردات به خوبی جابه جا کنند.

وی انسجام و تمرکز فکری را نیاز ویژه این جنگ لجستیکی دانست و بیان کرد: با تمرکز افکار و ایده‌ها از اختلال در مسیر‌های وارداتی و صادراتی جلوگیری خواهیم کرد.

خطوط منظم حمل ونقل دریایی محمولات صادراتی از بنادر شمالی کشور به بنادر خارجی


در ادامه باقری‌نژاد مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه برقراری خطوط حمل و نقل دریایی ایرانی به تمامی بنادر داخلی و خارجی حاشیه دریای خزر و تثبیت حضور ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری، بازرگانی در حوزه دریای خزر از اهداف اصلی بزرگترین ناوگان ملی تجاری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هم اکنون حوزه کشتیرانی با ارائه خدمات منحصر به فرد متنوع و دارا بودن شبکه منظم، مطمئن و استاندارد حمل و نقل دریایی به عنوان یک شریک تجاری مطمئن صاحبان کالا، تجار و بازرگانان به شمار می‌رود.

باقری نژاد تأکید کرد: ۲۳ فروند کشتی‌های مدرن، مجهز، جوان و دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران از ۲ هزار و ۲۰۰ تن تا ۶ هزار و ۶۰۰ تن از مهمترین امکانات کشتیرانی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر زمانی فعالیت خود را آغاز کرد که از قبل دو یا سه شرکت حمل و نقل دریائی دیگر در حال فعالیت بوده اند گفت: در ابتدای فعالیت این شرکت و حتی هم اکنون تعریف خاصی از محدودیت‌های بازرگانی یا قوانین مقبول بین المللی جهت اجرای مفاد قوانین جهانی – دریایی و حقوق مالکین کشتی، قوانین قابل قبول مربوط به بنادر، تسهیلات گمرکی و نهایتا" قوانین بین المللی کشتیرانی دراین بین وجود نداشت.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: حمل و نقل دریایی انواع آهن آلات، غلات، تخته، چوب، محمولات فله صنعتی، سیمان، سنگ آهن، تجهیزات پروژه‌ای، کانتینر و خودرو از مهمترین محموله‌هایی هستند که توسط کشتی‌ها جابه‌جا می‌شود.

وی با بیان اینکه دریافت کرایه حمل محمولات صادراتی به صورت صد درصد ریالی انجام می‌شود افزود: معافیت از پرداخت عوارض ۱۰ درصد کرایه حمل محمولات وارداتی و حمل محمولات ترانزیتی از مبادی بنادر آسیای دور و حوزه خلیج فارس به کشور‌های CIF از مهمترین امکانات و تسهیلات این حوزه به شمار می‌رود.

باقری نژاد یادآوری کرد: خطوط منظم حمل و نقل دریایی محمولات صادراتی از بنادر شمالی کشور به بنادر خارجی حوزه دریای خزر و همچنین ارائه نرخ‌های کرایه حمل دریایی کاملاً رقابتی از سوی این شرکت‌های کشتیرانی انجام می‌شود.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر توضیح داد: کشتیرانی به منظور ارائه تسهیلات بیشتر و تکمیل زنجیره خدمات به صاحبان کالا و تجار، انواع کالا و محمولات فله از بنادر حوزه دریای سیاه، بنادر رودخانه بلگا، نفت و انواع فرآورده‌های نفتی را حمل و خدمات نمایندگی کشتی‌های تانکر نفتی سوآپ را به صورت کامل در بنادر شمالی ارائه می‌کند.

وی در ادامه این جلسه از احداث سیلوی ۴۵ هزار تنی غلات خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت واردات غلات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی دولت در مبحث زیرساخت‌ها در داخل و خارج از کشور و تجهیز کشور‌های حاشیه دریای خزر جهت ورود حرفه‌ای و طولانی در امر صادرات غلات به ایران و ترانزیت به کشور‌های دیگر مانند عراق، کشتیرانی دریای خزر اقدام به احداث سیلوی ۴۵ هزار تنی غلات کرد.

باقری نژاد اظهار کرد: در زنجیره لجستیکی موجود و با توجه به ماهیت شرکت کشتیرانی دریای خزر در امر حمل و نقل و احداث سیلو و انحصار انبارداری غلات و باربری با تمهیدات و برنامه‌ریزی درباره جذب بیشتر مشتری، کمک شایانی به سرعت بخشیدن در حمل و نقل، افزایش سفر کشتی‌های ملکی، سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری و جلوگیری در معطلی کشتی‌ها جهت پهلودهی خواهد کرد که همین امر منجر به تأمین غلات مورد نیاز کشور می‌شود.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر توضیح داد: در ده ماهه گذشته رشد ۵۵ درصدی ارائه خدمات به صاحبان کالا باعث شده که جهش بسیار مناسبی در حوزه صادرات کالا داشته باشیم که این امر زمینه‌ساز رشد و توسعه صادرات به ویژه در حوزه صادرات غیر نفتی می‌شود.

وی یادآوری کرد: احداث سیلوی ۴۵ هزار تنی در شمال غرب کشور توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارد و بر اساس مطالعات میدانی انجام شده اهمیت بخش لجستیک و ترانزیت کالا از این حوزه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

باقری نژاد افزود: در طول ساخت این سیلو با شرکت‌های مطرح سازنده این حوزه مذاکرات تنگاتنگ فنی و اقتصادی بسیار زیادی صورت گرفته و در این حوزه از حداکثر توان داخلی جهت احداث و ساخت آن‌ها استفاده شده است.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر یادآوری کرد: به دلیل اهمیت زیر سازی احداث از مهندسان خبره استفاده شده و از آخرین فناوری‌های روز دنیا در جهت احداث آن استفاده شده است.

وی توضیح داد: احداث این سیلو زمینه ساز افزایش امکانات بالفعل حمل و نقل می‌شود و می‌تواند صاحبان کالا در جهت تکمیل زنجیره تأمین و لجستیک کالا‌های استراتژیک غلات و نهاده‌ها اعم از خوراکی و دامی تشویق و ترغیب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار