حجت الاسلام ذوعلم گفت: درحال حاضر نظام تعلیم و تربیت کشورمان درحال حرکت به سمت بومی گرایی است و در این مسیر جهت گیری خوبی داشته‌ایم.

نظام تعلیم و تربیت به سمت بومی گرایی رفته استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست چهل سالگی انقلاب که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: چهلمین سالگرد انقلاب برای ارزیابی مسیر طی شده و نگاه به چالش‌های موجود و رسیدن به عزم راسخ برای رقم زدن حرکت آینده، دستیابی به الگوی اسلامی، ایرانی فرصت مناسبی است.

وی افزود: در عرصه نظام تعلیم و تربیت توانسته ایم جهت گیری نظام آموزشی را به سمت جهت گیری بومی، ملی و اسلامی تغییر دهیم و دستیابی به استقلال فرهنگی مبتنی بر مبانی نگرشی و ارزشی و توانمندی‌های ملی است.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با بیان اینکه پیش از انقلاب فعالیت‌های آموزش و پرورش را بیگانگان طراحی می‌کردند، گفت: اکنون صاحب‌نظران حوزوی و آموزشی وارد عمل شدند و دستیابی به مبانی نظری تعلیم و تربیت دستاورد مهمی است و این نظریه تربیتی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: شواهد حاکی از استفاده بخشی از تجربیات ما در سایر کشورهاست.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با تاکید بر اجرای کامل برنامه درسی ملی بیان کرد: امیدوارم دانش‌آموزان با استفاده از این طرح با قوت بیشتری شکل گیری خودباوری و متفکر بودن را تمرین کنند؛ برنامه درسی ملی به عنوان سند مترقی می تواند مورد توجه جامعه نخبه ما باشد و تحول بنیادین را در جامعه رقم بزند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: مقوله تعلیم و تربیت معلم ترین موضوع در جامعه محسوب می شود و این دغدغه و توجه بسیار درست است اما ینکه همه بار تربیتی بر عهده آموزش و پرورش است، امری قابل تامل محسوب می شود و در عمل همه جامعه باید به اهمیت تعلیم و تربیت پی برده باشند.

آموزش و پرورش هنوز به مشارکت اثرپذیری برای تعلیم و تربیت دست نیافته است

وی افزود: هنوز در آموزش و پرورش نتوانستیم برای این مشارکت به طرح جامع و برنامه عمل برسیم و سازمان پژوهش در این زمینه مسئول است و خودمان را پاسخگو می دانیم بنابراین برای اجرای کامل برنامه درسی ملی واقعا مطالبه نهاد تعلیم و تربیت برای مشارکت پاسخگو و اثربخش طراحی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به برنامه درسی ویژه مدارس تحت عنوان (بوم) گفت: این طرح در ابتدایی دوره اول و متوسطه اول اجرا می شود و ۲ ساعت در برنامه آموزشی در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته است؛ در ذیل برنامه های تحولی اهدافی دنبال می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: باید به حدی برسیم که ۱۰۰ ساعت از برنامه درسی به مدارس تعلق یابد که البته مدیران باید مشارکت بیشتر و خلاقانه داشته باشند و مدارس توانمند باشند.

وی افزود: تربیت زمینه سازی برای تعالی هویت دانش آموزان است و سه ضلع اسلامی و دینی، انقلابی و اجتماعی و هویت تاریخی است و برای تاثیر باید از طریق کارشناسان وارد عمل شویم البته خوشبختانه مدیریت توانمند در حوزه تحول وجود دارد و سازمان پژوهش با انرژی و توانمندی به دست آمده در طول ۴۰ سال وارد عمل می شود.

قانون حذف کنکور هنوز کامل نشده است

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم بیان کرد: باید مسیرهای فکورانه برای دانش آموزان ترسیم کنیم و دانش آموز به همان اندازه که گوش می‌دهد باید صحبت کند و معلم هم باید همراه دانش آموز حرکت کند و ادبیات و گفتمان جامعه نسبت به آموزش و پرورش مورد توجه باشد.

وی درباره همسویی معلمان با برنامه درسی ملی بیان کرد: دغدغه اجرا برای معلمان وجود دارد و پیگیر اجرای برنامه هستند، اما باید مسیر آن را هموار کنیم تا هرچه سریع‌تر فرایند اجرا طی شود.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم درباره غنی بودن کتاب‌های درسی برای دانش آموزان با توجه به موضوع کنکور، گفت: اگر کنکور خیلی خوب باشد و بدون اشکال برگزار شود، اما باز هم یک بعد از توانایی دانش آموزان آن هم صرفا محفوظات را می‌سنجد در حالی که نگاه فکورانه به دانش و توانمندی عملی و هوش هیجانی و رفتاری در کنکور قابل سنجش نیست و به شخصه هرگز دانش آموزانی که در عرصه درسی تنبل تلقی می‌شوند منفی نمی‌دانم، در این دانش آموزان توانایی‌هایی وجود دارد که نیاید نادیده گرفته شود.

حذف خلیج فارساز کتاب های درسی صحت ندارد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه قانون حذف کنکور هنوز کامل نشده است و اکنون با وجود حذف تدریجی کنکور، خطر حذف ناقص کنکور وجود دارد و اگر بنا بر این است که فقط برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها بدون کنکور باشد اقدامی چالش برانگیز خواهد بود چرا که برخی دانشگاه‌ها با برچسب دانشگاه درجه دوم شناخته خواهند شد از طرفی باز هم عده زیادی از دانش آموزان که شانس برای ورود به دانشگاه‌های برتر دارند، امکان ورود به این دانشگاه ها را نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با تاکید بر اینکه باید راهکاری برای حذف کنکور پیدا کنیم، گفت: البته راهکار‌هایی برای حذف کنکور داریم و پیشنهادات را آماده کردیم و آمادگی ارائه آن را هم داریم، کتاب‌ها برای آن سطحی از دانش که دانش آموزان نیاز دارند کافی است و معلمان توانمندی‌های لازم را برای کتاب‌های درسی در نظر دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره رویکرد هوشمندسازی گفت: رویکرد تلفیقی و هوشمندانه در منابع فنی و حرفه‌ای و کاردانش داریم و به دنبال تولید منابع الکترونیکی هستیم البته باید توجه کنیم تا از شتاب زدگی جلوگیری شود تا مبادا عدالت آموزشی خدشه دار شود.

وی درباره ثبت نام الکترونیکی کتاب‌های درسی بیان کرد: سال آینده ثبت نام کتاب‌های درسی متوسطه دوم الکترونیکی می‌شود و برای پایه‌ها و مقاطع تحصیلی باقی مانده هم این موضوع به تدریج در سال‌های آتی تداوم می‌یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره شائبه حذف خلیج فارس از کتاب های درسی بیان کرد: چنین موضوعی هرگز صحت دارد و بر نام خلیج فارس تاکید داریم.

وی درباره واگذاری مدارس به حوزه علمیه گفت: این موضوع واقعیت ندارد و غرض از این موضوع ورود و مشارکت سایر نهاد‌ها با آموزش و پرورش بوده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار