مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۶ واحد کشتارگاه سنتی بدون پروانه بهداشتی از دامپزشکی در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۱۶ کشتارگاه سنتی بدون پروانه بهداشتی در آذربایجان غربیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در جمع اصحاب رسانه با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۶ واحد کشتارگاه سنتی در استان بدون پروانه بهداشتی فعالیت می‌کنند گفت: در این مراکز نظارت بهداشتی دامپزشکی در سه مرحله قبل کشتار، حین کشتار وبعد از کشتار صورت می‌گیرد، اما  لازم است  این کشتارگاه‌ها ساماندهی شده و به بخش خصوصی واگذار شوند تا زیرساخت سنتی آن‌ها به صنعتی تبدیل شود.

وی بابیان اینکه کشتارگاه ارومیه مشکل زیست محیطی دارد ودر شان مردم نیست افزود:  کشتارگاه‌ها باید واگذار شوند تا ضمن ساماندهی عده‌ای مشغول به کار شوند.
 
داهیم افزود: سالانه ۲/۵میلیون راس تجارت دام در ۲۷ میدان عرضه دام در استان خرید وفروش می‌شود که این مراکز نیاز به ساماندهی خصوصا از نظر بهداشتی دارند که در غیر این صورت  مانند بمب بیولوژیک برای سلامت وایمنی گوشت عمل می کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه ۲۱میلیون نوبت سر کنترل ونظارت بر ۷ میلیون واحد دامی در استان انجام می‌شود. یادآور شد: علاوه بر فعالیت ۱۷ آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی در استان یک مرکز آزمایشگاهی مجهز با دستگاه‌های پیشرفته در ارومیه فعالیت می‌کند که سالانه ۵۰هزار نمونه برداری از فرآورده‌های غذایی ازجمله آزمایش‌های پیشرفته مانند کنترل قارچ، فلزات سنگین و پریون در این مرکز صورت می‌گیرد.
 

 وی با اشاره به اینکه دامپزشکی استان سالانه٢٠ میلیارد تومان برای سلامت دام های استان هزینه می کندافزود: ۵۵‌ درصد این هزینه ها از جمله واکسیناسیون دام و طیور،‌سموم و خدمات دامپزشکی که بالای ١١میلیارد تومان هزینه دارد بصورت یارانه ای و رایگان در اختیار مردم استان قرار می گیرد.

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی باتاکید بر اینکه  بطور میانگین سالانه یک میلیون تن محصولات دامی در استان تولید می شود  ا‌ظهار کرد: ٧٠درصد تولیدات استان به مصرف داخلی می رسد و ٣٠ درصد به استان های دیگر صادر می شود.

 

داهیم ادامه داد: سالانه ١٠٠هزار تن واردات، ترانزیت و صادرات محصولات دامی از مرزهای استان انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه گوشت برزیل عرضه شده برای مصرف مردم بهترین کیفیت را دارد گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم‌های اعمال شده  میزان گوشت وارداتی از این کشور کاهش یافته است و در صدد وارد کردن دام زنده از خارج از کشور هستیم.
 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مجوز‌های لازم برای وارد کردن دام زنده از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است وبا دریافت ارز لازم از بانک مرکزی واردات صورت خواهد گرفت.
 
داهیم افزود: آذربایجان غربی به عنوان استان معین در این زمینه معرفی شده است و واردات یا ۵۰هزار تا ۲۰۰هزار راس دام زنده توسط شرکت‌های استانی صورت خواهد گرفت که طبق پیش بینی‌ها با این واردات برای ۱۰۰۰تا۱۲۰۰نفر در استان زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
 
انتهای پیام/م
 

فعالیت کشتارگاه های  سنتی بدون پروانه بهداشتی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.