با موافقت نمایندگان کارکنان قوای سه‌گانه در صورت آسیب و فوت به دلیل انجام وظیفه "فداکار" شناخته می‌شوند.

کارکنان قوای سه‌گانه در صورت آسیب به دلیل انجام وظیفه به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه) مجلس و در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور ماده ۲۰ این لایحه را با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

به موجب این مصوبه؛ کلیه کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲ این قانون و افرادی که در پاسخ به حوادث و بحران‌ها به هر نحوی همکاری می‌نمایند، در صورت آسیب یا فوت ناشی از انجام وظایف محوله، به عنوان فداکار شناخته می‌شوند. نحوه تشویق و قدردانی از افراد یاد شده طبق آیین نامه اجرایی خواهد بود که ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

شایان ذکر است؛ جعفرزاده ایمن‌آبادی طی اخطاری درباره تبصره ماده ۲۰ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور گفت: این تبصره خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی است، زیرا در بند الف. ماده یک قانون جامع ایثارگری همه این موارد تعریف شده و احراز ازکارافتادگی در چارچوب قوانین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران زیر نظر فرماندهی کل قوا تعریف شده است، لذا هر نوع تصمیم گیری در مورد این موضوع باید زیرنظر مقام معظم رهبری باشد.

وی افزود: کلمات شهادت و جانبازی در قانون جامع ایثارگری تعریف شده و آیین نامه نیز دارد. همچنین طی استفساریه‌ای نیز در سال ۷۲ مقام معظم رهبری مشخصاً و به صورت مکتوب، در مورد افرادی که در دستگاه هایشان در پی فداکاری به شهادت می‌رسند، تعیین تکلیف کرده اند، لذا هر دولتی نمی‌تواند در مورد این مصادیق نظر دهد.

لاریجانی رئیس مجلس اخطار وی را وارد دانست و آن را به رای گذاشت و نمایندگان این اخطار را با ۱۴۸ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن وارد دانستند و به حذف این تبصره که به تعیین درجات و مراتب شهادت و جانبازی مرتبط می‌شود، رأی موافق دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
الحمدالله مشکلات معیشتی مردم هم باتدبیر دیگزمجلس ودولت حل شد.
آخرین اخبار