فقهی زاده گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با برخورداری از سابقه ملی و بین المللی از ششمین روز ماه مبارک رمضان در ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار قرآن معنای زندگی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می شودبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۵ بهمن برگزار شد.

فقهی زاده در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با برخورداری از سابقه ملی و بین المللی از ششمین روز ماه مبارک رمضان در روز ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: به خاطر تقارن با شب های قدر نمایشگاه را حدود دو هفته برگزار خواهیم کرد البته معاونت قرآن و عترت علاقمند است در روزهای پایانی ماه شعبان نمایشگاه را برگزار کند تا استقبال خوبی را شاهد باشیم و مخاطبان از شهرستان ها امکان حضور داشته باشند اما به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی این امکان وجود ندارد .

فقهی زاده عنوان کرد: نمایشگاه کتاب چند روز قبل از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به پایان می رسد و ما نمی توانیم نمایشگاه را زودتر برگزار کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شعار نمایشگاه قرآن کریم گفت: شعار نمایشگاه سال گذشته قرآن چلچراغ هدایت بود و امسال شعار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ( قرآن معنای زندگی) انتخاب شد.

وی با اشاره به انتخاب چند شعار برای نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد: برخی از دوستان پیشنهادی به ما مطرح کردند که چرخه ای از شعارها را برای نمایشگاه داسته باشیم و قرار است چند شعار در کنار شعار اصلی طراحی شود و در نشست دوم پوستر آن رونمایی خواهد شد البته نگاه ما این است که شعار ها را عملا در نمایشگاه شاهد باشیم.

معاون قرآن و عترت در خصوص اهداف، سیاست و راهبردهای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بیان کرد: در جلسات شورای سیاست گذاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تمامی سیاست ،راهبردها و اقدامات کلان بازنگری شده است و با نگرش عملگرایانه حرکت خواهیم کرد و به زودی تمامی اهداف از طریق سایت نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اعلام می شود.

وی افزود: تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه های قرآن و عترت در سطح جامعه یکی از اهدف کلان و اساسی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

فقهی زاده عنوان کرد: رویکردهای جدیدی در برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در نظر داریم .

وی ادامه داد: اولین بار بعد از نمایشگاه بیست و ششم دبیر خانه دائمی نمایشگاه بین الملی قرآن کریم شروع به کار کرد و با کار مستمر و متراکم در حال انجام وظایف است و اقدامات خوبی را شاهد هستیم.ما در نمایشگاه بیست و ششم آسیب شناسی جدی در روزهای گوناگون فعالیت در نمایشگاه داشتیم که مورد توجه شورای سیاست گذاری قرار گرفت و قرار است در برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم از نتایج این ارزیابی ها و کارشناسی ها استفاده کنیم.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز می شود

نمایشگاه قرآن باید فرصتی برای افزایش توانمندی‌های قرآنی کشور باشد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی، قائم مقام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: امیدوار هستیم نمایشگاه قرآن با شکوه و جذابیت‌ بیشتر برگزار شود،در نمایشگاه قرآن گذشته از تحولاتی که در عرصه ساختارها و فرایندها و سازماندهی نمایشگاه ایجاد کرده‌ایم و سرعت عملی که به همت مدیران معاونت قرآن و عترت به عمل آمد و مقدمات نمایشگاه زودتر از سال‌های گذشته فراهم شد، رویکردهای تازه‌ای هم در پیش گرفته شد تا این نمایشگاه بتواند با تحولات و گام‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود و قدم‌های جدیدی در این عرصه برداشته شود.

حسینی درخصوص ویژگی‌هایی که یک نمایشگاه مستمر سالانه در کشور عنوان کرد: ویژگی مهمی که یک نمایشگاه باید داشته باشد این است که بازدید کنندگان در هر سال احساس تازگی و فایده جدید از مراجعه به نمایشگاه داشته باشند. بنابراین تلاش این است که در نمایشگاه بیست و هفتم به سمتی حرکت کنیم که نمایشگاه به محل عرضه تازه‌ترین دستاوردها و محصولات قرآنی در عرصه‌های گوناگون تبدیل شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که مدیریت‌های گوناگون نمایشگاه طی ماه‌های آینده بتوانند این تازه‌ها را شناسایی کرده و زمینه‌ای فراهم کنند تا بازدیدکنندگان نمایشگاه ببینند در سال ۹۷ تازه‌ترین و جدیدترین فعالیت‌ها، آثار و اقدامات قرآنی در سطح ملی چه مواردی بوده است و با دستاوردهای جدید آشنا شوند.

 قائم مقام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: در شناسایی و عرضه این تازه‌ها باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که نمایشگاه قرآن به یک جشنواره و آوردگاهی برای رقابت و شناسایی بهترین‌ها و برتر‌ین‌ها در عرصه قرآنی تبدیل شود تا نمایشگاه قرآن به صورت طبیعی فرصتی برای تقویت و افزایش توانمندی‌های قرآنی کشور باشد. برای همین باید از نمایشگاه قرآن استفاده کنیم تا در عرصه‌های مختلف قرآنی رقابتی را شکل دهیم که نمایشگاه قرآن به عنوان اختتامیه و نتیجه و ثمره این فعالیت‌ها و رقابت‌ها در طول سال و محل عرضه بهترین‌ها و تقدیر از برترین‌های هر حوزه قرار بگیرد.

توزیع بن‌های خرید از طریق باشگاه همراهان نمایشگاه انجام می شود

حسینی ادامه داد: به همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و مدیران بخش‌های مختلف در حال تدوین فراخوان‌ها در زمینه‌های مختلف هستند. ما در حوزه‌های مختلف فراخوان ارسال آثار را خواهیم داشت تا زمینه فراهم شود هم به صورت تخصصی با بهره‌گیری از سازمان‌ها و متخصصان هر رشته بهترین آثار را داوری کنیم و نمایشگاه قرآن محل حضور برترین‌هایی باشد که در این داوری‌ها برتر شناخته شده و به نمایشگاه راه بپیدا کرده‌اند. ضمن اینکه تلاش کنیم تا در بخشی از حوزه‌ها که امکان دارد از داوری‌های مردمی استفاده کنیم.

وی افزود: در این بخش آثار از طریق سایت نمایشگاه قرآن بارگذاری خواهد شد تا یک جریان‌سازی و فضاسازی فرهنگی و قرآنی در بین اقشار گوناگون شکل بگیرد. این هم به قرآنی تر شدن جامعه کمک خواهد کرد و هم به شناخته تر شدن هنرمندان و تولید کنندگان قرآنی به جامعه کمک می‌کند هم اینکه حمایت و تقویت فعالان قرآنی در عمل خواهد بود.امیدواریم با تکیه بر سامانه‌ای که برای نمایشگاه قرآن راه‌اندازی شده و محلی به عنوان باشگاه همراهان قرآن در فضای مجازی ایجاد شد با تقویت این سامانه بتوانیم این رویکردهای تازه را در سطح ملی اجرا کنیم. ضمن اینکه این اقدامات، نمایشگاه قرآن را از یک نمایشگاه منطقه‌ای و تهرانی به تدریج تبدیل به یک نمایشگاه ملی خواهد کرد که سهم شهرستان‌ها در اقصی نقاط کشور در آن افزایش خواهد یافت. شاید برای اولین بار در نمایشگاه‌های فرهنگی وقرآنی کشور شاهد بودیم توزیع بن‌های خرید به صورت هدفمند از طریق باشگاه همراهان نمایشگاه انجام شد. حتی این بن‌ها در شهرستان‌ها هم توزیع شد و از طریق فروشگاه الکترونیکی خریدهایی صورت گرفت که انشاالله این رویکرد در سال جدید نیز وجود خواهد داشت.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز می شود

چهلچراغ آسمانی جشنواره ویدئویی تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی است

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درخصوص جشنواره «چهلچراغ آسمانی» گفت: چهلچراغ آسمانی نخستین جشنواره ویدئویی تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی است که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای نخستین بار این جشنواره را در سطح کلان و در چهار رشته عمومی و یک رشته خانوادگی برگزار می‌کند. از روز بیست و دوم بهمن‌ماه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب فراخوان ارسال آثار اعلام می‌شود. این جشنواره از طریق سامانه آپارات اجرا می‌شود و در آنجا نمایش داده می‌شود تا در معرض آراء عمومی قرار بگیرد. این به عنوان یکی از نمونه‌های فعالیت‌هایی است که در رویکرد جدید قرار است اقدامات و مسابقات و رقابت‌هایی در طول سال شکل بگیرد و ماحصل آن در نمایشگاه عرضه شود و برگزیدگان این رقابت‌ها نیز در نمایشگاه تجلیل شوند. امیدواریم از این فرصتی که فراهم شده است بتوانیم استفاده لازم را ببریم.

حسینی درباره ارسال آثار توضیح داد: ارسال این آثار علاوه بر اینکه امتیاز باشگاه همراهان و بن‌های خرید از نمایشگاه را به همراه دارد، مبنای شکل‌گیری نمایشگاه بیش از سال گذشته خواهد بود. سال گذشته نیز محور برپایی نمایشگاه طرح‌های صاحب‌نظران بود. همچنین از عموم مردم دعوت می‌کنم با توجه به فعال شدن باشگاه همراهان نمایشگاه در فضای مجازی و با توجه به آغاز جشنواره چهلچراغ آسمانی از هم اکنون نمایشگاه قرآن را آغاز شده بدانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.