مومنی شریف گفت: ما از ۱۴۰۰ سال پیش در کشورمان تعزیه داشتیم و این روا نیست زیر سایه نام و رسم خارجی‌ها نمایش‌های خود را روی صحنه ببریم.

مسجد خاستگاه چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر است/ تذکر رئیس حوزه به اهالی تئاتربه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم امضای تفاهم‌نامه مرکز هنرهای نمایشی با کانون های فرهنگی، هنری مساجد وزارت ارشاد اسلامی درخصوص برگزاری جشنواره چهل مسجد، چهل نمایش با حضور حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سعید سعادتی معاون فرهنگی کانون های مساجد، ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲ بهمن‌ماه) در سالن جلسات ساختمان حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم صمیمانه با اشاره به فرارسیدن جشن‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: ما در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و بی شک مساجد حق بسیاری در شکل‌گیری این انقلاب دارند و تا امروز نقش بی نظیری را ایفا کردند. درواقع امروز هرکسی که نامش در کارنامه فرهنگی و هنری ایران ماندگار شده از مساجد برخواسته است. این را باید در نظر داشت که هنر نمایش و تئاتر ما در ماه های آخر انقلاب اسلامی بخصوص در سال‌های ۵۷ در مساجد ما موثر بوده و رونق داشت.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از بزرگان ما در مساجد تئاتر کار می‌کردند و همین نشان می‌دهد جامعه انقلابی ما از هنر متدیانه و اخلاقی استفاده می‌کند. سینمای انقلاب هم از دل تئاتر انقلاب درآمده و همه این‌ها برگرفته از تئاتر بوده است. درواقع ما راه طولانی را تا امروز آمدیم و راه طولانی‌تری را هم در راستای اعتلای هنر در پیش خواهیم داشت.

مومنی شریف خطاب به حجت الاسلام و المسلمین ارزانی یادآور شد: اگر ما یک نمایش ایرانی داشته باشیم و نمایشنامه‌ای ایرانی با توجه به اعتقادات و ارزشها مردم را بیان کنیم، مردم از آن استقبال خواهند کرد. سابقه هنر نمایش در کشور ما قدمتی هزار ساله دارد، ما ۱۴۰۰ سال پیش تعزیه‌خوانی داشتیم، شایسته ملت ما نیست که زیر سایه خارجی ها بمانند و با نام و رسم آنها رشدی کنند‌.

رئیس حوزه هنری افزود: ظرفیت ۲۳ هزار کانون مساجد ذخیره خوبی است و انشالله که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم و پیش رویم.

مسجد خاستگاه چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر است/ تذکر رئیس حوزه به اهالی تئاتر

 درپی احیای انجمن سینمایی جوان هستیم

حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بیان کرد: حوزه هنری تا امروز توفیقات بسیاری داشته است، و جا دارد از تک تک شما و نگاهی که به حوزه هنر دارید تشکر کنم.

وی ادامه داد: در جایی ما حواسمان به محتوای یک اثر هنری نیست ولی نگاه ارزشی شما قابل تقدیر است.

رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، خطاب به کوروش زارعی گفت: در جایی حوزه تئاتر در عرصه حوزه بچه‌های مسجد پیش قدم شده است. من از عمق جان می‌گویم که با همراهی شما تئاتری‌ها همکاری خود را ادامه خواهیم داد و پس از مراسم امروز هم‌افزایی بیشتری خواهیم داشت. البته در حوزه‌های بسیاری تفاهم‌نامه‌های مختلف نوشته شده است ولی باید روی آن ها کارهای عملیاتی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در وزارت ارشاد حوزه سینما و تئاتر داریم ولی باید شاخصه بچه‌های مسجد در آن‌ها پررنگ‌تر شود و تعریفی درست از تئاتر بچه‌های مسجد داشته باشیم. ما در عرصه فیلم سینمایی، فیلم‌کوتاه، انیمیشن و .. هم در کنار شما هستیم. امسال خوشبختانه اساسنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پس از سالها ابلاغ شده است، و انشالله که براساس این اساسنامه تمامی امور به خوبی پیش رود.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص هم‌افزایی و همراهی با معاونت سینمایی وزارت ارشاد اظهار کرد: هم فیلم و هم تئاتر هر دو را پشتیبانی خواهیم کرد، اما در خصوص تولید فیلم‌های سینمایی بلند و کوتاه به صورت مفصل صحبت شده و گروه ما مذاکرات بسیاری با انجمن سینمایی داشته، ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. در حال حاضر جشنواره چهل مسجد چهل نمایش را در پیش داریم و انشالله با ملاحظات بیشتری بحث جشنواره فیلم را نیز خواهیم داشت تا انجمن سینمایی جوان را هم احیا کنیم.

مسجد خاستگاه چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر است/ تذکر رئیس حوزه به اهالی تئاتر

چهل مسجد، چهل نمایش از ۱۲ بهمن آغاز بکار خواهد کرد

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه این مراسم با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه این مرکز با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ما امیدواریم به پشتوانه امضای این تفاهم‌نامه مشارکت بیشتری با مساجد تحت عنوان بچه‌های مسجد داشته باشیم و جشنواره باشکوهی را برگزار کنیم. در این دوره از جشنواره ۴۰ نمایش دینی، ارزشی، دفاع مقدس و ... به اجرا درخواهد آمد و نمایشنامه‌های آن‌ها توسط سوره مهر چاپ خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: در این تفاهم‌نامه ضمن حمایت‌های معنوی، حمایت مالی نیز وجود دارد و از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند، ۴۰‌ مسجد، ۴۰ نمایش را به اجرا خواهد گذاشت و هر مسجد ۶ اجرا خواهد داشت. ما باید توجه داشته باشیم که تئاتر ارزشی ما نیاز به پوست اندازی دارد و هر آنچه باید ما نیروی انقلابی برای تئاتر این کشور تربیت کنیم و آنها را آموزش دهیم.

سعید سعادتی معاون فرهنگی کانون های مساجد در پایان این مراسم گفت: هنر نمایش در بین مساجد دیگر استان‌های کشور ضعیف شده است، و امید است که این جریان نقطه قوتی برای تشویق جوانان کشور باشد.

معاون فرهنگی کانون های مساجد، یادآور شد: ظرفیت‌های بسیاری در جشنواره چهل مسجد، چهل نمایش وجود دارد و این پتانسیل موجود است که از سال آینده بخش بی الملل هم در این جشنواره دیده شود، تا دیگر کشورها هم در تئاتر بچه های مسجد مشارکت داشته باشند.

مسجد خاستگاه چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر است/ تذکر رئیس حوزه به اهالی تئاتر

گفتنی است؛ در پایان این نشست از پوستر جشنواره چهل مسجد، چهل نمایش رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قرآن ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار