حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گزارشی از بودجه‌های دریافتی این اتحادیه اعلام کرد.

بودجه های دریافتی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور تشریح شدبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حضور حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور روز سه شنبه دوم بهمن ماه برگزار شد.

محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت گفت: شفافیت در امور مختلف در حوزه عملکرد و مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت جز اصول و سیاست‌های راهبردی ما است. چراکه اتحادیه یک مجموعه مردمی است، به همین خاطر بزرگترین سرمایه خود را اعتماد و اطمینان موسسات و مردم می‌داند.

وی ادامه داد: براساس این سیاست راهبردی هرساله نشست عمومی با اصحاب رسانه برگزار می‌کنیم تا در خصوص عملکرد و حوزه مالی گزارشی را ارائه می‌دهیم، امیدواریم این سیاست در همه دستگاه و نهاد‌های مختلف فراگیر شود.

محمدی در خصوص شفافیت اعتبارات اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت عنوان کرد: به تازگی با عنوان شفافیت اعتبارات وزارت ارشاد گزارش‌هایی را منتشر کرد که سوالاتی را به وجود آورد.

وی افزود: مبالغ کلانی را به نام برخی از موسسات از جمله اتحادیه منتشر شد و این موضوع برای برخی از دوستان قرآنی جای سوال داشت که این اعتبارات واقعی است یا خیر.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت توضیح داد: بیش از دو سال است به عنوان نایب رییس کمیته تخصیص اعتبارات قرآنی کشور حضور دارم، متاسفانه در این سال‌های اخیر من شاهد این نبودم که موسسات قرآنی یک اعتبار قابل توجه‌ای دریافت کنند.

وی عنوان کرد: با اعتباراتی که وزارت ارشاد اعلام کردند، می‌توانم به طور قاطع بگویم که این اعتبارات معین است که براساس یک تفاهم نامه داخلی با وزارت ارشاد یا سایر دستگاه‌ها بسته شده و این پول به صورت امانی در اختیار موسسات قرار می‌گیرد و بنا به نظر سازمان مربوطه هزینه می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه تشکل قرآن و عترت کشور بیان کرد: در سال ۸۵ مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تحت نظارت وزارت ارشاد وجود داشت با نظر آن، معین اعتبارات آن مرکز شدیم، بخشی به دلیل خلأ قانون و بخشی دیگر به دلیل عدم بازگشت اعتبارات، مؤسسات معین قرار می‌گیرند تا اعتباری که به دستگاه و نهادی اختصاص یافته و مدارک آن‌ها کامل نشده، به صورت امانی به این حساب واریز شود بدون اینکه امکان دخل و تصرف در آن اعتبار باشد.

وی ادامه داد: این موضوع برای موسسات معین جز دردسر و دوندگی و کار اجرایی چیزی ندارد، اما در برهه که اتحادیه معین وزارت علوم بود، توانستیم طی تفاهم با این وزارتخانه، آن حساب را در بانک قرض‌الحسنه باز کنیم و توانستیم از این طریق وام‌هایی به مؤسسات قرآنی بدهیم که برکاتی نیز داشته است.

محمدی عنوان کرد: چند ماه اخیر زمزمه‌هایی شد مبنی بر اینکه مؤسسات تحت نظارت اتحادیه و یا این اتحادیه مبالغ کلانی دریافت کرده است و به این اعتبار حساب معین استناد کرده اند که برخی را دچار شبهه کرده‌اند. اما به طور قطع بیان می‌کنم این حساب معین است و نهایتا یک یا دو درصد از این اعتبار به عنوان حق‌الزحمه مدیریت اجرایی دریافت می‌شود.

وی درخصوص اینکه اواخر سال ۹۵، اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی به صندوق شورای توسعه فرهنگ قرآنی واریز شد، توضیح داد: قرار بود این اعتبار ۲۵ میلیارد تومان باشد که با دستگاه‌ها قرارداد‌های ۱۰۰ درصدی منعقد شد که ۴۰ درصد آن را نقد دادیم و قرار شد پیرو واگذاری مابقی اعتبار، ۶۰ درصد باقی مانده اعطا شود. سال ۹۶، اعتباری نیامد و اوایل سال ۹۷، اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان آمد که ۱۵ میلیارد تومان آن براساس تفاهم‌نامه ۶۰ درصدی با دستگاه‌ها پرداخت شد.

محمدی بیان داشت: اعتبارات سال ۹۵ که اواخر سال واریز شد باید تا پایان فروردین‌ماه ۹۶ میان دستگاه‌ها توزیع می‌شد، اما به دلیل اینکه برخی از دستگاه‌ها که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌ها تصویب شد اعتبار دریافت کنند، که حدود ۱۱ دستگاه، چون سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج، قوه‌قضائیه و ... بودند که مدارکشان کامل نبود، لذا بنا بر مصوب شورا این اعتبار به حساب اتحادیه واریز شد و پس از تکمیل مدارک در اختیار آن دستگا‌ه‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: اوایل سال ۹۶ دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان به حساب اتحادیه واریز شد که از این مبلغ، یک میلیارد و ۱۳ میلیون تومان برای اتحادیه بود و یک میلیارد و ۶۰ میلیون نیز برای ۱۱ دستگاه‌ از جمله سازمان بسیج، اوقاف و امور خیریه، قوه قضائیه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیرو‌های مسلح و ... بود که براساس ضوابط تخصیص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن واگذار می‌شود.

محمدی در خصوص هزینه کرد یک میلیارد و ۱۳ میلیون تومان سهم اتحادیه، عنوان کرد: حمایت از طرح آموزشی ۷۰ مؤسسه با مجموع مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان، برپایی دوره‌های مدیریتی فعالیت‌های قرآنی در ۳۱ استان، هزنیه ۱۰ میلیون تومان برای هر استان و در مجموع ۳۰۴ میلیون تومان، تجهیز اتحادیه‌های استانی حدود دو میلیون تومان به هر اتحادیه و مجموعا ۶۰ میلیون تومان، سه نشست با مدیران عامل و رؤسای هیئت مدیره‌ها و هزینه حدود ۱۶۰ میلیون تومان به اتحادیه‌ها، هزینه حدود ۶۰ میلیون تومانی به مؤسسات درمناطق زلزله‌زده و محروم پرخطر فرهنگی از طریق اتحادیه از جمله جزئیات این هزینه کرد‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اواخر سال ۹۷، نیز بودجه‌ای حدود سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان به اتحادیه داده شد، اضافه کرد: از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان برای اتحادیه بود و حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن، هزینه ۶۰ درصد باقی مانده از هزینه‌های قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌هایی، چون سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج، نیرو‌های مسلح و ... بود که آن اعتبار را دریافت و یا در حال دریافت هستند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور توضیح داد: اعتبار یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اتحادیه را برای حمایت از ۱۵ دوره تربیت مربی حفظ قرآن با هزینه ۳۵۰ میلیون تومان، حمایت از ۲۰ دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن با هزینه حدود ۴۰۰ میلیون تومان، اختصاص ۱۲۵ میلیون تومان از دوره‌های آموزش عمومی حفظ قرآن در ۱۰۰ منطقه، هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی از دوره آموزش عمومی قرآن مناطق محروم، هزینه ۱۲۵ میلیون تومان حمایت از دوره آموزش تفسیر قرآن با رویکرد مناطق محروم و پرخطر فرهنگی از جمله لیست مبالغ حمایتی صورت گرفته است.

محمدی پیرامون کم بودن اعتبار قرآنی در لایحه ۹۸ دولت، خاطر نشان کرد: این موضوع فاجعه است و نشان می‌دهد که دولتمردان و سیاستگذاران بودجه نگاهی به مباحث فرهنگی کشور ندارند و این بودجه با واقعیت‌های فرهنگی جامعه تطبیق ندارد. چنانکه در سال ۹۲ با جهش بودجه‌ای خوبی در حوزه قرآنی روبرو بودیم و انتظار می‌رفت که به مانند سایر عرصه‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز تورم مد نظر قرار گرفته شود و این اعتبار افزایش یابد که اینگونه نشد و هر سال این اعتبار کاهش یافت. البته بحث تصویب آن یک چیز است و بحث تخصیص آن نیز مبحثی دیگر که یا تخصیص داده نمی‌شود، چون سال ۹۶ و یا خیلی کم و ناچیز تخصیص می‌یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.