از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارندگی‌های مناسب در خوزستان سبب افزایش ذخیره آب پشت سد‌های استان و خروج از شرایط بحرانی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اگر چه چند سال اخیر خشکسالی بر زندگی مردم خوزستان سایه افکنده بود و از این جهت کشاورزان بیش از همه متضرر شده بودند تا جایی که سال گذشته بخش عمده‌ای از نخلستان‌های استان از بین رفت، اما امسال با توجه به نزولات آسمانی و بارندگی‌های شدید خوزستان از بحران کم آبی خارج شده است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

سعید رئوفی نسب مدیرعامل شرکت بهره‌برداری سد و نیروگاه دز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳.۵ میلیارد متر مکعب کل آورد رودخانه دز بوده و با توجه به آخرین سیلاب، حجم آورد رودخانه تا این لحظه تقریبا ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: ورودی به رودخانه دز یک هزار و ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

رئوفی نسب اظهار داشت: در حاضر طبق دستورالعمل سازمان آب و برق خوزستان میزان رهاسازی آب ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و با توجه به اینکه حوزه‌های میانی سیلابی هستند و بخاطر مراعات حال اهالی پایین دست رهاسازی آرام آرام صورت می‌گیرد مثلا ۵۰۰، ۶۰۰ و در نهایت تا بعداز ظهر به ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه می‌رسد به عبارتی کل خروجی سد دز تا پایان وقت امروز به این میزان می‌رسد و از این مقدار تجاوز نمی‌کند، که امیدواریم با این مقدار خروجی تراز مخزن را کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: در طول سال از سازمان آب و برق خوزستان دستورالعمل‌هایی داریم مبنی بر حجم استاندارد سد‌های استان که با توجه به اینکه سال آبی هنوز به پایان نرسیده است و امکان بارندگی پیش بینی می‌شود، برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید بخشی از سد را خالی نگه داریم و حداقل‌ها را رعایت کنیم.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال روز دوشنبه (۸/۱۱/۹۷) پیک سیلاب ورودی به سد دز به ۵ هزار و ۱۰۰ متر مکعب رسید که سد دز تنها ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه را رهاسازی نمود، که این موضوع کمک شایانی به تعدیل سیلاب ناشی از بارش‌های پایین دست نمود.

سعید رئوفی نسب اذعان داشت: تراز آب پشت سد دز هم اکنون ۳۴۵ معادل ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است و حجم خالی سد ۷ متر معادل ۳۵۰ میلیون متر مکعب است، به همین خاطر رهاسازی آب را انجام می‌دهیم تا تراز آب دریاچه به رقم ۳۴۰ میلیون مترمکعب برسد، یعنی ۵ متر ارتفاع را کاهش دهیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قاعدتا براساس دستورات کتبی سازمان آب و برق استان باید یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه از آب پشت سد دز تخلیه شود، ولی با توجه به شرایط محیطی به ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه اکتفا کردیم.

رئوفی نسب اظهار کرد: با توجه به ذخایر آبی مناسب، اما قطعی برق را نمی‌توان از هم اکنون پیش بینی کرد، چون این مقوله کشوری و سراسری است و ان شاء الله سال آینده مشکل آب نخواهیم داشت.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

حجم ذخیره آب در سد کرخه از ۴ هزار میلیون متر مکعب گذشت

محمد یزدانی، مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه اندیمشک در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به بارندگی‌های ۸ و ۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ در منطقه و حوزه آبریز رودخانه کرخه، وضعیت هیدرولوژی و سیلاب ورودی به مخزن سد کرخه در بازه زمانی دوشنبه ۸ بهمن ماه لغایت ساعت ۹ صبح ۱۰ بهمن ماه مقدار بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی مستقر در سد کرخه و جلوگیر به ترتیب ۷۸ و ۱۳۹.۵ میلیمتر عنوان کرد، و با عنایت به بارندگی‌های ثبت شده قبل از این تاریخ، کل مقدار بارش ثبت شده در ۲ ایستگاه هواشناسی فوق از ابتدای سال آبی در مهرماه تاکنون به ترتیب ۵۵۶.۵ و ۶۱۴.۷ است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

وی افزود: از زمان شروع سیلاب در ساعت صفر بامداد ۸ بهمن تا ساعت ۹ صبح ۱۰ بهمن ماه حجم آورد آب به مخزن سد کرخه برابر ۴۵۰ میلیون متر مکعب بوده است و طی دوره زمانی فوق با وجود تخلیه بخش کوچکی از سیلاب از طریق کارکرد نیروگاه، تراز مخزن بیش از ۳ متر افزایش داشته است و از تراز ۲۱۰.۶۵ به تراز ۲۱۳.۸ رسیده است که حجم مخزن در این تراز، ۴ هزار و ۳۴۷ میلیون متر مکعب است.

یزدانی ادامه داد: هم اکنون با توجه به تراز ۲۰۹ بخش اوجی سرریز، ارتفاع آب روی سرریز حدود ۴ متر می‌باشد و با توجه به تراز فعلی مخزن، حجم باقیمانده تا تراز نرمال حدود یک میلیارد متر مکعب است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

وی اذعان داشت: بیشترین دبی لحظه‌ای سیلاب رسیده به مخزن سد کرخه ۶۷۹۳ متر مکعب در ثانیه در ساعت یک بامداد روز سه شنبه مورخ ۹ /۱۱/۹۷ به ثبت رسید، که این مقدار دبی لحظه‌ای در کل آمار ثبت شده دوره ۵۰ ساله سیلاب‌های رودخانه کرخه بی سابقه بوده است و معادل دبی سیلاب با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله است که متوسط دبی ورودی به مخزن در دوره زمانی اشاره شده فوق حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه محاسبه شد.

مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه اندیمشک عنوان کرد: حداکثر تراز آبگیری مخزن تاکنون مربوط به تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۵ به میزان ۲۱۴.۸۲ است.

محمد یزدانی میزان بارندگی‌های استان‌های حوضه آبریز کرخه در تاریخ ۱۰ بهمن ماه را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. خوزستان ۳۶۹- ۴۰۵ میلی متر
۲. لرستان ۵۰۸ میلی متر
۳. کردستان ۳۲۵ میلی متر
۴. کرمانشاه ۴۲۰ میلی متر
۵. همدان ۲۶۵ میلی متر
۶. ایلام ۵۷۳ میلی متر

سد مارون از شرایط بحرانی خارج شد

محمدامین ایزدجو، مدیر عامل شرکت بهره برداری سد مارون در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در حال حاضر ۸۳۳ میلیون متر مکعب آب داخل مخزن وجود دارد، اگر چه ابتدای بهمن ماه سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم که خوشبختانه رشد خیلی خوبی در ذخایر آبی مخزن صورت گرفت.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

وی با بیان اینکه ظرفیت آب کل مخزن در حالت استاندارد یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب است تصریح کرد: حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب دیگر از ظرفیت باقی مانده است، ولی براساس پروتکل‌های بهره برداری، در این موقع از سال نمی‌توانیم مخزن را کامل پر کنیم به دلیل اینکه اگر مخزن پر شود کل سیلابی که در بارندگی‌های احتمالی وارد دریاچه می‌شود باید کل سیلاب را رد کنند و این باعث آسیب به حوزه‌ی پایین دست و اطراف رودخانه می‌شود.

ایزدجو افزود: به همین منظور جهت مدیریت آب مخزن از سوم بهمن ماه واحد اول نیروگاه را وارد مدار کردیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه ۷۰ درصد مخزن پر شده است، ادامه داد: هم اکنون استان خوزستان از شرایط بحران آبی خارج شده است، که در صورت تداوم بارندگی و رسیدن به ظرفیت واقعی امسال مخزن را پر خواهیم کرد.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

بارش‌های امسال بیش از حد انتظار هواشناسی بود

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه میزان بارش‌های امسال بیش از حد انتظار و پیش بینی‌های مراکز هواشناسی بوده است، گفت: طی ۴ ماه گذشته در استان خوزستان به طور متوسط ۳۶۵ میلی متر بارش به وقوع پیوسته است و این شرایط در استان‌های همجوار که سرشاخه رودخانه‌های منتهی به استان خوزستان در آن قرار دارند (لرستان، کرمانشاه، ایلام و ...) نیز به شکل مشابه رخ داده است که در نتیجه میزان آب رودخانه‌ها در این وقت سال افزایش چشمگیری داشته است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

وی بیان داشت: متوسط بارش در حوضه‌های آبریز استان خوزستان حدود ۴۲۰ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است.

بهارلویی با اشاره به اینکه سد‌های استان خوزستان پس از بارش‌های موثر ۲ ماه اخیر وارد دوره‌تر و مرطوب در سال آبی جاری شده اند، افزود: با توجه به پر بارش بودن ماه‌های آبان تا دی، میزان ورودی آب به سد‌های استان خوزستان حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب گردید که این میزان آب معادل ۵۹ درصد ظرفیت ذخیره مخازن این سد‌ها می‌باشد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: بیشترین افزایش ورودی آب در سد دز و کرخه و کمترین میزان آن در سد جره نسبت به نرمال‌های بلند مدت ورودی ثبت شده است و در طی ۶۰ سال گذشته رکورد بیشترین میزان بارش به ۴ ماه اول سال آبی جاری تعلق گرفته و در همین مدت بارش یک ساله استان خوزستان به وقوع پیوسته است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: بیش از ۵۵ درصد از آب ورودی به سد‌ها متعلق به ۲ حوضه‌ی دز و کرخه است، و در نتیجه میزان آب پشت مخازن سد‌های این ۲ حوزه از معیار‌های فنی در این وقت سال فراتر رفته و نیاز به کنترل و تعدیل آب در مخازن سد‌های مذکور به منظور جلوگیری از سیلاب‌های فصل زمستان و بهار ضروری بوده است.

داریوش بهارلویی اذعان داشت: با توجه به پیش بینی‌های هیدرولوژیکی، سازمان آب و برق خوزستان از اواسط آذرماه به صورت پلکانی نسبت به افزایش خروجی سد‌های استان اقدام نمود، که در این فرایند سیلاب‌های متعددی با میزان آب عبوری ۲ هزار تا حدود ۷ هزار متر مکعب بر ثانیه تعدیل گردید و از خسارات و آب گرفتگی بخش اعظمی از مسیر رودخانه‌ها جلوگیری به عمل آمد.

وی در پاسخ به انتقادات و حملات بی شماری که طی روز‌های اخیر در خصوص رهاسازی‌های آب در حوضه‌های دز و کرخه صورت گرفته است، بیان داشت: متاسفانه در خوشبینانه‌ترین حالت، علت بی اطلاعی در خصوص مدیریت بهره برداری سد‌ها است.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

بهارلویی تصریح کرد: در حالی که به سدسازی انتقاد می‌شود، حقوق مردم در پایین دست با عناوین سیل خود ساخته دستاویزی نامناسب توسط این منتقدان و بهانه‌ای برای نقد‌های غیرکارشناسی واقع شده که بیشتر تشویش اذهان عمومی را هدف قرار داده است.

این مقام مسئول بیان کرد: چنانچه این سد‌ها نبودند در ۲ ماه گذشته و روز‌های اخیر سیلاب‌هایی با دبی عبوری ۲ هزار تا ۷ هزار متر مکعب بر ثانیه مناطق پایین دست سد‌های کرخه و دز را فرا می‌گرفت و یک فاجعه انسانی را شکل می‌داد. لیکن تعدیل و شکستن پیک این سیلاب‌ها توسط بهره برداری به موقع و بهینه سد موجب شد که کمترین اتفاق ناگوار در پایین دست رخ دهد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون از مجموع ورودی‌های آب ۵۲ درصد حجم ورودی آب در حوضه سد‌های دز و کرخه رخ داده است که موجب گردیده روند افزایش ارتفاع آب در این سد‌ها از معیار‌های استاندارد عبور کرده و لاجرم باید این روند تعدیل و کنترل شود؛ از سوی دیگر آنچه که از چشم منتقدان دور مانده این نکته است که ورودی‌های آب در یک سال زراعی طی ماه‌های اسفند تا اردیبهشت وارد سد‌ها می‌شود. در نتیجه اگر هم اکنون این روند تعدیل و کاهش نیابد باید منتظر سیلاب هاب مخرب و بزرگ در این حوضه‌ها باشیم.

به گفته بهارلویی نزدیک به ۱/۶ میلیارد متر مکعب آب وارد سد‌های استان خوزستان شد که ۹۰ درصد آن در سد‌ها ذخیره سازی و کنترل گردید به عبارتی ۱۰ درصد رها سازی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ منبع علمی وجود ندارد که تایید کند ساخت یک سد بر روی رودخانه به معنای پایان سیلاب هاست، در واقع سد‌ها تعدیل کننده سیل هستند که این امر همه ساله در مواقع پر آبی انجام می‌پذیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به بارش‌های مناسب امیدواریم در سال آبی جاری برای اولین بار بعد از خشکسالی‌های مداوم تمامی سد‌های استان آبگیری کامل شوند؛ در نتیجه یک سال زراعی مناسب قابل پیش بینی است و مشکلی در تامین نیاز‌های مختلف و کشت‌های فصول متفاوت وجود ندارد و در خصوص تولید انرژی برقابی نیز همین شرایط حاکم بوده و در تابستان پیش رو مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تالاب شادگان فقط یک متر آب دارد

رحیم مجدمی رئیس اداره محیط زیست شادگان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تالاب شادگان ۲ منبع تامین آب دارد، یکی رودخانه جراحی که حدود ۹۰ درصد حجم آب شیرین را وارد تالاب می‌کند و دیگری آب شوری که از زهاب نیشکر وارد تالاب می‌شود.

وی افزود: وقتی بارندگی صورت می‌گیرد رودخانه جراحی تقریبا یک هفته‌ای آب دارد، ولی در حال حاضر یک متر آب دارد و بستگی به بارندگی‌های پیش رو دارد، یعنی تا وقتی بارندگی نباشد رودخانه کم آب می‌شود و شاهد سیلاب نخواهیم بود و تا هفته‌های اخیر رودخانه جراحی خشک بود.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

مجدمی بیان داشت: در تاریخ ۱۰/ ۱۰/۹۷‌ای سی آبی که وارد تالاب شده به دلیل ذهاب‌های نیشکر ۸ هزار و ۱۶۰ میلی گرم بر لیتر بود و در تاریخ ۲۲/۱۰/۹۷ با تزریق آب شیرین‌ای سی آب به ۶ هزار و ۲۹۰ میلی گرم بر لیتر رسید.

رئیس اداره محیط زیست شادگان بابیان اینکه در حال حاضر وضعیت تالاب شادگان در حد متوسط است، ادامه داد: به دلیل اینکه آبان ماه آب شور و کم بود، پرندگان به تالاب هورالعظیم، عراق و یا سایر نقاط دیگر مهاجرت کردند و برخی پرندگان بومی در نیزار‌ها زندگی می‌کنند، اما شاهد دسته‌های پرندگان نیستیم.

باران خوزستان را از خشکسالی به ترسالی رساند/ بارندگی‌ها در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است

بارندگی‌های اخیر خوزستان در ۵۷ سال گذشته بی سابقه بوده است و استان خوزستان رتبه دوم میزان بارش‌ها در کشور را به خود اختصاص داد، همچنین علیرغم سیلاب‌های شدید در برخی شهر‌های استان و خسارت‌های وارده به کشاورزان، اما خوشبختانه هیچ گونه تلفات انسانی رخ نداد.

گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

انتهای پیام/

برچسب ها: انتقال آب ، آبفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.