روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به بررسی سیاست چین در قبال آمریکا پرداخت و نوشت پکن می‌خواهد بیشترین فشار را بر متحدان واشنگتن تک به تک وارد کند و با آن‌ها به صورت گروهی روبرو نباشد.

«تفرقه بیانداز و حکومت کن»، سیاست چین در قبال آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پس از آنکه منگ وان ژو، مدیر مالی شرکت هوآوی در دادگاهی در کانادا به ۱۳ ماه حبس محکوم شد، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه گذشته از کانادا خواست به آب و آتش‌ زدن به خاطر آمریکا را تمام کند.

تحلیلگران می‌گویند چین در تلاش است آمریکا را از متحدانش جدا کند. توماس رایت، مدیر مرکز نهاد بروکینگز در واشنگتن در این خصوص گفت پکن می‌خواهد بیشترین فشار را بر تک‌تک کشور‌ها وارد کند و با آن‌ها به صورت گروهی روبرو نباشد.

البته کانادا تنها متحد آمریکا نیست که مورد خشم چین قرار گرفته است. تلویزیون دولتی پکن دولت لهستان را «همدست آمریکا» خواند و پس از آنکه مقامات ورشو یک کارمند هوآوی را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند اعلام کرد لهستان باید بهای این اهانت را بپردازد.

بنابر این گزارش، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین تلاش کرده است این کشور را از سیاست دهه پیشین خود یعنی پایین نگه‌ داشتن وجه بین‌المللی دور کند و جایگاه آن را در جهان بالا ببرد. پکن می‌کوشد بسیاری از کشور‌ها را با پروژه‌های اقتصادی مانند طرح‌های «کمربند و جاده»، سرمایه‌گذاری عظیم جهانی که شامل بیش از ۷۰ کشور و بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان می‌شود، جذب خود کند.

به گفته روری دنیلز، کارشناس و مشاور امنیت آسیا، با افزایش حضور اقتصادی چین در جهان، لابیگری‌های این کشور با متحدان ناتو و دیگر شرکای آمریکا که پیش از این در رقابت سنتی واشنگتن و پکن حضور نداشتند گسترش یافته است. دنیلز در ادامه ادعا می‌کند که «آنچه پکن انجام می‌دهد آن است که متحدان آمریکا را به اقتصاد رو به رشد چین مرتبط سازد و سپس از آن رابطه اقتصادی به عنوان اهرمی برای پاداش و یا مجازات این متحدان مطابق با منافع چین استفاده کند».

به اعتقاد برخی، تلاش‌های چین متفاوت از تلاش‌های لابیگری و دیپلماتیک سایر کشور‌های نیست. «شی یین هانگ»، متخصص روابط آمریکا و چین در این خصوص گفت: «دست‌کم، آن‌ها می‌خواهند افراد بیشتری از دیدگاه چین آگاه شوند. کاری که چین انجام می‌دهد طبیعی است و اعمال فشار نیست. این اقدام در کوتاه‌مدت تاثیر ندارد؛ اما در بلندمدت در کنار شیوه و زبان مناسب پکن تاثیرگذار خواهد بود».

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار